Hur länge till får vi köra bensindrivna motorcyklar?

Att köra på bensin är kanske inte så eftersträvansvärt med tanke på miljöeffekterna (syftar på skadliga ämnen, ej co2) så jag ser gärna att man börjar fasa ut oljan så fort som möjligt.
Men för den sakens skull vill jag inte ha bort förbränningsmotorn, visst är tex elmotorn överlägsen om man ser till verkningsgrad osv, men den saknar också all form av charm. Tänk dig en elmotorcykel, den har en jämn och bra vridmomentskurva, den låter inte, vibrerar inte osv. Jag tycker det låter lite tråkigt. :konservativ

Som flera redan nämnt i tråden så vore det optimala att hitta en miljövänligare ersättning för bensin/diesel som man kan köra hobbyfordon på och använda eldrift i bilar/bussar/lastbilar.

Det har ju redan börjat visas eldrivna hojar, och det kommer alltmer.

Problemet med oljan är ju inte att den tar slut, utan att den skitar ner miljön.

Det är ju i sammanhanget mycket lätt att få en hoj att funka på el (ed) och med rejäla prestanda, tack vare den låga vikten. Att slippa ifrån förbränningsmotorer på den tyngre trafiken är betydligt svårare.

Därför tror jag på elhojar rätt snart. När det finns schyssta snygga elhojar till rätt pris med rätt prestanda och enkelt att ladda, då kommer jag köpa.
Och detta kommer inträffa inom några år tror jag :-)

Jaha. Det är lätt att bygga eldrivna motorcyklar?

Det måste vara därför marknaden översvämmas av dom och parkeringen vid mc fiken består till mer än 50% av elhojar.

Det finns inte en enda komersiellt gångbar elmotorcykel på marknaden, det kanske säger lite om hur lätt det är?

Jaha. Det är lätt att bygga eldrivna motorcyklar?

Det måste vara därför marknaden översvämmas av dom och parkeringen vid mc fiken består till mer än 50% av elhojar.

Det finns inte en enda komersiellt gångbar elmotorcykel på marknaden, det kanske säger lite om hur lätt det är?

Om några år skrev jag.
Både tekniken och intresset är på gång.

, visst är tex elmotorn överlägsen om man ser till verkningsgrad osv

Fan vet. Själva kedjan då?

-Stora förluster när man producerar elen.
-Stora förluster i nätet (värme).
-Stora förluster när man laddar batteriet (värme)
-Stora förluter när bilen står parkerad (självurladdning)
-Stora förluster vid körning (värme i battteri och styrelektronik)

Dä behövs massor med forskning och ny teknik

Den dagen eldrivna fordon slår igenom för fullt får alla skaffa sig bensindriva elverk. Elpriset lär inte stanna vid 14.50/kWh. Elbolagen kommer att uppfinna ett sätt att kunna registrera varje gång du pluggar in ditt fordon i nätuttaget för laddning och regeringen kommer genast komma på ett sätt att skatta skiten ur dig. Sen kan de stå och dunka varann i ryggen, *host* jag menar skylla på varandra när folk gnäller det är dyrt.

Fan vet. Själva kedjan då?

-Stora förluster när man producerar elen.
-Stora förluster i nätet (värme).
-Stora förluster när man laddar batteriet (värme)
-Stora förluter när bilen står parkerad (självurladdning)
-Stora förluster vid körning (värme i battteri och styrelektronik)

Dä behövs massor med forskning och ny teknik

Det har du absolut rätt i och det är där som hela miljödebatten blir så knasig. Eldrift som ser bra ut på pappret blir i ett större, mer långsiktigt perspektiv plötsligt sämre än det som det var tänkt att ersätta.

Min poäng var dock att att själva elmotorn i sig omvandlar mer av energin till rörelse än vad ottomotorn gör:)

Från aftonbladet om el-KTMen.

Batteriet på 2,5 kWh har en laddningstid på 1,5 timmar, och KTM uppger att det ska räcka till cirka 45 minuters hårdkörning på crossbana.

Det ger en medeleffekt på 3,6 hk under 45 minuters race.

2,5 / 0.735 / 0.75 * 80% verknigsgrad i motor/elektronik.

Visst motorn klarar ge 10/30 hk men det är bara korta pulser annars dör batteriet snabbt.

Och hur länge håller batteriet då man trycker på med 2000 Watt laddning som ju krävs för att fylla 2,5 kWh på 90 min med lite förluster,

Last edited:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2037846.ab

Nu är kanske hor-bladet inte så stark källa så...

http://klimatfragan.wordpress.com/2...tkreatur-motsvarar-alla-personbilars-utslapp/

Vill du veta mer kan du ju bara googla på det :)

Finns även en hel del forskning på hur man kan börja använda kobajs istället för bensin... kortfattat funkar det väl lite som när man sätter en tändare framför röven och fiser... metangas är ju rätt tändvänligt eller vad man ska säga :)

Aftonbladet hade Uppdrag granskning som källa, som ska ha sagt att kossorna står för större del än transportsektorn, och även sagt att en kossa släpper växthusgasern motsvarande en bil, per år.

Nästa källa är någon hobbyräknare som gjort felaktiga antaganden och inte verkat ha någon större koll på siffrorna. Kolla bland kommentarerna så syns helt andra resultat, vilka verkar mer pålitliga i jämförelse.

Jag har på flera ställen på nätet hittat att en kossa motsvarar en bil (samma som UG sa, alltså), men aldrig att de är de största miljöbovarna.

Det har du absolut rätt
Han har bara rätt om elen kommer ur kolkraft. Och det är inte ens det säkert, jag har sett siffror på 50% verkningsgrad kol->bilhjul. Ottomotorn har 35% verkningsgrad som högst, 15% i medel vid bilkörning. Och även om verkningsgraden kol->bilhjul inte är bättre än bensin->bilhjul är det bättre om elen kommer från kolkraft än om den kommer ur ett bilavgasrör, eftersom att kolkraftverk är renare.

Om elen kommer från källor som inte släpper ut koldioxid spelar det ju ingen större roll för växthuseffekten om verkningsgraden skulle vara dålig, men det är den inte enligt mina källor.

Min poäng var dock att att själva elmotorn i sig omvandlar mer av energin till rörelse än vad ottomotorn gör:)

Det stämmer, en bra elmotor har ca 90% verkningsgrad i medel. Bilmotorn ca 15% i medel.

Och hur länge håller batteriet då man trycker på med 2000 Watt laddning som ju krävs för att fylla 2,5 kWh på 90 min med lite förluster,

Ett modernt lithiumbatteri har nästan inga förluster överhuvudtaget vid laddning. Du måste tänka på någon annan batterityp.

Och de klarar även hög laddström. Inga problem att ladda på mindre än en timma.

Enligt det jag läst klarar moderna LiPo 2C-3C-4C under laddning, och blir bättre hela tiden. De kan klara 80C vid urladdning, alltså 250 hk ur det där lilla batteriet på KTM:en.

Last edited:
Skulle den ta slut så är det ju bara att etanolkonvertera och köra vidare:yoparty

Hur länge till får vi köra bensindrivna motorcyklar?

Är det inte intressantare att fråga:

Hur länge kommer vi att överuvudtaget vilja köra fossila motorcyklar?

Om 20 år kommer batterierna sannolikt ha utvecklas medelst kvantsprång, motorcyklarna kommer att vara gjorda av efterträdaren till kolfiber, däcken av swosch-material och warpmotorn släpper enbart ut coca cola. Vem kommer då att vilja sätta sig på en 20 år gammal löjlig skördetröska som väger hysteriska 176 kg, bara har 178 hk, behöver hela 3 sekunder på sig att accelerera till 100 km/h, enbart toppar 300 km/h och dessutom i bästa fall bara kommer 35 mil på en tank?

Jo visst lär det finnas några gamla kufar även då som puttrar omkring på gamla reliker (som t.ex. en FZ 750 från 1985 ... ;) ) men vad kommer den tidens motorcyklister helst att köra?

Att köra omkring med en brasa under huven, eller mellan benen, är redan idag lika fossilt som bränslet självt. Om några få decennier så kommer motorer som drivs av fossila bränslen att framstå som lika antika som vi idag betraktar ångmotorn. Potentialen i framtidens motorer kommer att få få motornördar att gråta över att brasorna slocknar.

Sluta oroa er, Olja går att framställa kemiskt vilket t.ex. hitler gjorde under 2a världskriget, sedan kan vi köra på etanol om det ändå skulle skita sig, man kan ju börja masspruducera etanol i t.ex. kina och driva ner priset om man nu skulle vilja det, de enda vi får är ju lite mer effekt i motorn medans man kanske måste förbättra smörjningen på ngt sätt (kemisk olja t.ex.?)

Sedan om man tänker på förnyelsebar energi så finns det ju mkt att utveckla, t.ex. så har vindkraftverk en verkningsgrad på ca50% och solceller knappt 20%... medans kärnkraftverk som ändå ger enorm energi har en verkningsgrad på enbart 35%, där det finns enorm energi att vinna då: energin = massan*ljusetshastighet i kvadrat = jävligt mkt energi :banana

Sedan vill jag även minnas att det hela tiden tillförs hela 1.5 ZWh energi till jorden ifrån solen, (rätta mig om jag har fel?), där kan vi också utvinna endel, vilket vi redan gör:)....

Som sagt, energiresuerserna finns, frågan är bara när vi har tekniken att ta ut de vi behöver utan ngn större miljöpåverkan...

Och förhoppningsvis kan vi fortsätta köra hojarna på Bensin eller Etanol oavset vad, även när elhojarna och bilarna finns på marknaden om några år och är mkt billigare alternativ :tummenupp.

....

Obs, det här var inget fakta inlägg utan bara lite optimistiska morgonspekulationer via min kunskapsbank :D

Är det inte intressantare att fråga:

Hur länge kommer vi att överuvudtaget vilja köra fossila motorcyklar?

Om 20 år kommer batterierna sannolikt ha utvecklas medelst kvantsprång, motorcyklarna kommer att vara gjorda av efterträdaren till kolfiber, däcken av swosch-material och warpmotorn släpper enbart ut coca cola. Vem kommer då att vilja sätta sig på en 20 år gammal löjlig skördetröska som väger hysteriska 176 kg, bara har 178 hk, behöver hela 3 sekunder på sig att accelerera till 100 km/h, enbart toppar 300 km/h och dessutom i bästa fall bara kommer 35 mil på en tank?

.

Det är ju främst ljudet man kommer sakna, gilar inte surrande elmotorer- har ju redan förstört rc sporten då de borstlösa motorerna släpptes för något år sedan ...
Sedan går det väl inte att få så mkt snabbare accelation, så länge hojen inte väger jävligt lite, har ngn superdynamik samt äckligt bra däckfäste, och då behöver vi också utveckla däcken lite mer, vilket vi troligvist gör, men de görs ju också på olja :va

Last edited:
Enligt det jag läst klarar moderna LiPo 2C-3C-4C under laddning, och blir bättre hela tiden. De kan klara 80C vid urladdning, alltså 250 hk ur det där lilla batteriet på KTM:en.
Jo dina uppgifter på batterierna låter rimliga.

Men vid 80c så är batteriet helt tomt på mindre än en minut.
I praktiken bryter nog fartreglaget efter en halv minut.

När det gäller just elproduktion så är ju den gamla goda Stirlingmotorn på stark uppgång.

vad som främst begränsar utvecklingen i dag är energidensiteten på batterierna.

Både vikten och den fysiska storleken måste halveras innan elmotorcyklar är rimliga.

I dagsläget går det inte ens att bygga elbilar med prestanda som är likvärdiga med bensinbilar.
Då har ändå genomsnitts bilen 100hk på 1.5 ton.

160hk på 180kg är långt bort, om man ska kunna köra längre än en minut.

Det intressanta i frågan är kanske inte så mycket när/om oljan tar slut utan varför vi tvunget ska driva våra fordon på bensin/diesel.
Som Bushido nämnde så finns ju alternativet etanol, vilket även det kan diskuteras in absurdum ur miljö-påverkansvinkel.

Såg någon TV reklam som påstod att om vi täckte 10% av Saharas öken med solceller så skulle det motsvara vårt nuvarande, totala energibehov. Tycker detta låter lite väl optimistiskt men jag vet å andra sidan inte ett skvatt om sånt där.

Angående att folk kräver prestandamässigt likvärdiga fordon är nog det största problemet.
Visst är det jätteroligt med en massa hästkrafter och Newtonmeter men knappast något som är nödvändigt. Jag tror ju inte knuttarna på 50-60-talet tyckte det va tråkigt att köra hoj fast deras hojar bara hade 20-50 hästar.

Men vill man dåna runt med 200 HK+ på något som väger 230 kilo så kommer det nog ta ett tag innan det finns "miljövänliga" alternativ.

Att producera miljövänlig el kommer knappast att vara problem i framtiden. Bara man inledningsvis börjar göra kolkraften dyrare ...

Läs om Traveling Wave Reactors t.ex.

A traveling-wave reactor, or TWR, is a kind of nuclear reactor that can convert fertile material into fissile fuel as it runs using the process of nuclear transmutation. TWRs differ from other kinds of fast-neutron and breeder reactors in their ability to use little or no enriched uranium, instead burning fuel made from depleted uranium, natural uranium, thorium, spent fuel removed from light-water reactors, or some combination of these materials. The name refers to the design characteristic that fission does not happen in the entire TWR core, but takes place in a fairly localized zone that advances through the core over time.

.../...

Depleted uranium is widely available as a feedstock. Stockpiles in the United States currently contain approximately 700,000 metric tons of depleted uranium, which is produced as a waste byproduct of the enrichment process.[12] TerraPower has estimated that these stockpiles represent an energy resource equivalent to $100 trillion worth of electricity.[11] Company scientists have also estimated that wide deployment of TWRs could enable projected global stockpiles of depleted uranium to sustain 80% of the world’s population at U.S. per capita energy usages for over a millennium.[13]

Jag är övertygad om att den batteriteknik som finns idag är ingenting jämfört med vad som kommer att finnas om några decennier. :)

....

Såg någon TV reklam som påstod att om vi täckte 10% av Saharas öken med solceller så skulle det motsvara vårt nuvarande, totala energibehov. Tycker detta låter lite väl optimistiskt men jag vet å andra sidan inte ett skvatt om sånt där.
.......

Det stämmer :tummenupp

Dock så har vi inte kunskapen att lagra energin som kommer ifrån solceller i nuläget så det funkar inte i praktiken....

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti