Hur länge till får vi köra bensindrivna motorcyklar?

Oljan är inte på väg att sina, det är rent skit snack. Det FN, USA och dom andra stora vill är att se till att inte 2 miljarder kineser och indier ska börja få ideer om att dom ska ha samma standard som vi i väst. Billiga metallpriser om varannan kines ska skaffa sig bil.

Möjligt. Men jag tycker att det är fantastiskt att man kunnat ta upp så mycket olja som man har gjort. Finns säkert siffror på oljeförbrukningen de senaste sjuttio åren om man orkar leta. Otroligt är det dock. Jag tror på biogas till hojjar, kompletterat med alkohol eller eucalyptusolja. Bilar kommer att motoriseras med dieselmotorer drivna av bränsle utan fossil bas. Elektrisk kraftöverföring med "Boost- batteri" kommer att innebära svagare motorer men samma kraft på drivhjulen.
 
Nu finns det ju tyvärr inte så mycket litium på jorden att det skulle räcka till att bygga lLiPo batterier till våra fordon

Dt räcker lagom till våra mobiler och borrmaskiner, inte mer
:huvet
Det var tråkigt att höra. Om det inte finns några dolda källor med litium verkar elbilsspåret en återvändsgränd. Litium verkar vara den både teoretiskt och praktiskt bästa batterikemin.
 
En parameter att tänka på i sammanhanget är - patent. När utvecklingen av en ny drivmetod når en viss punkt finns alltid risken att de som idag har intresse i oljan köper upp patent och/eller hela företag och lägger i malpåse.

Oljebolagen kommer inte släppa sin guldkalv förrän den är slut. Då plockar man fram all teknologi man köpt och fortsätter pungslå konsumenterna... :konspiratorisk
 
bilar kan gå på el MEN hojar ska fan gå på flytande vätska! sen om de e bensin eller t ex rapps skiter ja i...
 
Jag tror vi pratar om 50-70 år till. Däremot kommer försämringar göras i antalet bensinmackar i Sverige så att det sker en brist på tillgång istället för att avveckla/införa förbud :(
 
Det var tråkigt att höra. Om det inte finns några dolda källor med litium verkar elbilsspåret en återvändsgränd. Litium verkar vara den både teoretiskt och praktiskt bästa batterikemin.

Som sagt, tror inte det kommer vara en enda drivkälla.

Korta sträckor och lätta fordon. Elbil/Mc (det räcker nog litiumen till)

Längre stäckor och medeltunga fordon. Vätgas, Bränsleceller, Biogas etc

Långa sträckor, tyngre fordon, Styntetisk FT-Bensin och FT-Diesel från skogsavfall, bio-etanol bio.metanol osv

Den stora fördelen med FT-Bensin, FT-Diesel, etanol, metanol osv är att vi kan återanvända dagens motorer, lagring, försäljningsställen och distibutionskanaler med cisterner och tankfordon.

Det är lättare att inför el i mindre och lättare fordon för de behöver ingen hög laddström så dagens elnät behöver inte byggas om helt utan bara förstärkas.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top