Hur länge till får vi köra bensindrivna motorcyklar?

Finns INGA bevis för att oljan är på väg att försvinna alls! De har t om forskats på att det blir allt mer olja.

Men sen om det är ett miljövänligt alt i det långa loppet:vaJag tror inte ens våra barnbarn får uppleva ett slutdatum för oljeförbränning.

Klart somfan oljan tar slut, 3.000.000.000 människor i Kina/Indien börjar köpa bilar/mc/flyga nu.

Kommer vara en mix av el/bränslescell fordon och klassiska bensin/etanol/dieselfodon i framtiden.

El från vind/sol/kärnkraft

Bensin/Etanol/Diesel syntetisk från fögasning av förnyelsebar biomassa enligt FT-principen.

Oj oj oj..du har missuppfattat mycket, bara för det BOR många männsikor där så är de flesta fortfarande så fattiga att de kämpar för få bröd på bordet, så är det inte så att alla kommer skaffa sig en bil/mc/flyg, men man kanske byter ut sin 2 hjuling som 5 personer nyttjade till en bil, gör många så så blir miljöaspekten försämrad i världen, men "who fucking cares"? Kolla hur i- världen våldtar miljön dagligdags..Så kan o vill u-länderna utvecklas vem skall stoppa dem.

Last edited:
Oj oj oj..du har missuppfattat mycket, bara för det BOR många männsikor där så är de flesta fortfarande så fattiga att de kämpar för få bröd på bordet, så är det inte så att alla kommer skaffa sig en bil/mc/flyg, men man kanske byter ut sin 2 hjuling som 5 personer nyttjade till en bil, gör många så så blir miljöaspekten försämrad i världen, men "who fucking cares"? Kolla hur i- världen våldtar miljön dagligdags..

Kina gick väl i år om USA i nybilsförsäljningen?

Och Kina drabbas inte av finanskriser såsom demokratier.

Ja?

Klart dom drabbas, men inte på vårat sett.

Utan fackverksamhet, miljötänk (kostnad) så kan de alltid konkurera ut väst.

Vilket de också kommer göra, Så arbetslösheten lär ju vara de största problemet inom några år för oss här i norden, och då lär de vara mindre som har råd och tanka vilket leder till mindre efterfrågan och lägre bensinpris :tummenupp... dock så vänder det inom X år då Kina har sama löneläge som oss, dock så kommer det dröja med våran lönepolitik...

Finns fullt med olja idag som inte tas hand om då den är energimässigt inte attraktiv att ta hand om. Den är inte ren nog mm.

Om oljan brister så börjar även dessa ställen att tas på. Det kommer bli dyrt som fan dock att utvinna oljan.
Omöjligt att säga hur länge allt kommer räcka men det är klart att någon gång sinar den.

Klart somfan oljan tar slut, 3.000.000.000 människor i Kina/Indien börjar köpa bilar/mc/flyga nu.

Kommer vara en mix av el/bränslescell fordon och klassiska bensin/etanol/dieselfodon i framtiden.

El från vind/sol/kärnkraft

Bensin/Etanol/Diesel syntetisk från fögasning av förnyelsebar biomassa enligt FT-principen.

fan vilken tur att man lever nu å inte om 100 år så man får njuta av sköna förbränningsmotorer iaf:)

max 15 år till, sen är det bara nån enstaka entusiast kvar som åker med "dagens" typ av förbränningsmotor. Skulle gissa att vi kör omkring på bränslecells drivna hojjar inom en snar framtid - tysta, snabba som satan och miljövänliga. Möjligtvis mellanlandar vi i gas träsket, men frågan är om inte de motorerna försvinner ganska snabbt.

Någon påstod tidigare i tråden att vi har massor av olje reserver kvar - det tror iaf jag är önsketänkande. Dessvärre tror jag att oljan kommer "ta slut" tidigare än vad de flesta andra tror (förnekar). Framförallt gissar jag att den olja som man till slut lyckas utvinna kommer köpas av andra industrier än motorindustrin och användas industrielt eftersom den kommer vara riktigt dyr och ingen "bilist" kommer vara villig att betala för oljebaserad bränsle.

Motorerna är inte jag bekymrad över men undrar över vilken typ av däck vi ska åka omkring på, det är ju gott om oljebaserad material i dem :va

Den som lever får se...

Last edited:
Nu räcker det ju inte bara med att producera tillräckligt med el för uppladdning av alla kommande elfordon - utan hela elnätet måste konstrueras om för att kunna hantera kommande behov med laddstationer för miljonbtals fordon - lycka till med det megaprojektet - säg att du vill kunna ladda din bil på ca10 min, bara det kräver ett litet lätt lagringsbehov av el :gnissla ......... direktuppkopplig suorvadammen någon...... :brinnerup

Räkna med att bygga xx nya kärnkraftverk för att slippa betala typ 50kr kilowatttimmen

Vätgas som drivmedel är enligt mig den enda utvägen för framtida fordon. :tummenupp

Last edited:
Ja?

Klart dom drabbas, men inte på vårat sett.

Utan fackverksamhet, miljötänk (kostnad) så kan de alltid konkurera ut väst.

Nej!

Utan möjlighet till egen utveckling, fri vilja och entreprenörer, så kommer hela deras ekonomi stanna helt när dom närmar sig en levnadsstatus på 50-70% av västvärdens. Då kommer folk sluta kämpa för sitt liv, och börja kämpa för att leva, må bra och status. När dom då inte kan det för att kommunismen styr allt så bromsas deras ekonomiska utveckling. Och dom kommer hamna i samma situation som vi sitter i. Och då tvingas dom ändra styre till demokrati. Och sen spelar vi på samma villkor men vi leder med 40 år.

Det är ju iofs kossorna som är största miljöbovarna :) Medan dem väntar på att bli slaktade så fiser/skiter dem en hel jävla del ska du veta. Så mycket att det är dem som står för det största utsläppet

Med din teori så tog kanske dinosaurerna död på sig själva. Ett stort jävla fis-o-rama som mörklade hela jorden?

Skärpning för helvete...

Alternativ till förbränningsmotorer kommer förr eller senare. Jag tycker att det är tråkigt om de försvinner då jag tycker att de är roliga att meka med och så. Har ju planerat att bli ingenjör inom förbränningsmotorer (helst mc), men jag vet inte hur det blir med de yrkena i framtiden...

Ang Kina så jag passar på att länka till denna föreläsning. Riktigt bra föreläsning måste jag säga.

[YOUTUBE-ID]yH6-ihF2E48[/YOUTUBE-ID]

http://www.youtube.com/watch?v=ohHNONAbheE&feature=related (del 2)
http://www.youtube.com/watch?v=aHy6JZdLzoM (del 3)
http://www.youtube.com/watch?v=gpEe777O3tA (del 4)
http://www.youtube.com/watch?v=1_xCwUhC7N8&feature=related (del 5)

Alternativ till förbränningsmotorer kommer förr eller senare. Jag tycker att det är tråkigt om de försvinner då jag tycker att de är roliga att meka med och så. Har ju planerat att bli ingenjör inom förbränningsmotorer (helst mc), men jag vet inte hur det blir med de yrkena i framtiden...

Ang Kina så jag passar på att länka till denna föreläsning. Riktigt bra föreläsning måste jag säga.

[YOUTUBE-ID]yH6-ihF2E48[/YOUTUBE-ID]

http://www.youtube.com/watch?v=ohHNONAbheE&feature=related (del 2)
http://www.youtube.com/watch?v=aHy6JZdLzoM (del 3)
http://www.youtube.com/watch?v=gpEe777O3tA (del 4)
http://www.youtube.com/watch?v=1_xCwUhC7N8&feature=related (del 5)

Grymt bra. :tummenupp
Tack för länken.

Oj oj oj..du har missuppfattat mycket, bara för det BOR många männsikor där så är de flesta fortfarande så fattiga att de kämpar för få bröd på bordet, så är det inte så att alla kommer skaffa sig en bil/mc/flyg, men man kanske byter ut sin 2 hjuling som 5 personer nyttjade till en bil, gör många så så blir miljöaspekten försämrad i världen, men "who fucking cares"? Kolla hur i- världen våldtar miljön dagligdags..Så kan o vill u-länderna utvecklas vem skall stoppa dem.

Kina har redan gått om USA i antal bilar som tillverkas, ,man har också gått om USA i antal mil motorväg.

Dessutom öppnar man ett nytt kolkraftverk per vecka.

Jag jobbar mycket i Kina/Indien ... det går undan där borta.

oljan har ju vart slut i över 30år..... tror inte de blir någon brist på ett bra tag.

Ett modernt lithiumbatteri har nästan inga förluster överhuvudtaget vid laddning. Du måste tänka på någon annan batterityp.

Och de klarar även hög laddström. Inga problem att ladda på mindre än en timma.

Enligt det jag läst klarar moderna LiPo 2C-3C-4C under laddning, och blir bättre hela tiden. De kan klara 80C vid urladdning, alltså 250 hk ur det där lilla batteriet på KTM:en.

Nu finns det ju tyvärr inte så mycket litium på jorden att det skulle räcka till att bygga lLiPo batterier till våra fordon

Dt räcker lagom till våra mobiler och borrmaskiner, inte mer
:huvet

Vi kommer att åka på bensin eller någon typ av alkhol under vår livssti tror jag iaf.

Jag tror att det finns otroligt mycket att gör åt förbränningsmotor ännu

Jmf en lastbil som släpar på 60 ton för 3,5-5l/mil en personbil på 1,3 ton vill ha ca 0,6 liter diesel/mil

En hoj vill ha 0,8 l/mil

Att det ff drar så mycket bränsle befror på att vi har råd..

Det kommer at finnas olja länge till den blir dock dyrare att ta upp beroende på djupet den ligger.

Å andra sidan har den något betydelse vilket drivmedel/motortyp om man på annat vis uppnår 1Kw/kg ? Inte för mig iaf:)

Oljan är inte på väg att sina, det är rent skit snack. Det FN, USA och dom andra stora vill är att se till att inte 2 miljarder kineser och indier ska börja få ideer om att dom ska ha samma standard som vi i väst. Billiga metallpriser om varannan kines ska skaffa sig bil.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT