Hur länge kör ni?

Senior biker

Bättre fäkta illa än att fly…
Gick med
25 Jan 2021
Ort
Kävlinge
Hoj
Nu: GSX1400 Haft åtskilliga.
Hur länge kör ni på hösten och när tar ni ut den (hojen alltså?) på våren?
Jag brukar ställa in hojen i oktober när det är stadigt under 10˚, och ta ut den (fortfarande hojen) när det blir stadigt över 10˚.

3E3E089A-271B-48B8-BFEF-FA8E567095B3.jpeg
 

pjocke

Medlem
Gick med
15 Jun 2020
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Tuareg 660 2022
Jag kör Knox-innerjacka och Pando moto tights. Då kan man ha vad man vill utanpå för att väderanpassa. Funkar kanon.

Jag slog till på en Knox Honister. Lite dyr men funkar under min vanliga vinterjacka och kommer även fungera bra till sommaren när det är lite varmare väder. Idag är det snö i Skåne, så idag fick Tuaregen stanna hemma.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Vill skaffa skidor till min Himalayan för idag gick det inte. Kört till jobbet varenda dag sedan jag köpte den 24 augusti men inte idag.IMG_20221121_053755168_HDR.jpg

För att hålla mig till ämnet så kör jag året om. Med min KLX230 är det ingen problem sålänge snön inte blir för djup.
 

stjp8729

Mr Slow
Gick med
2 Jun 2022
Ort
Bangkok
Hoj
Yamaha YZF-R1, Yamaha YZF-R6, Yamaha Tracer 900 GT, Honda Forza 300, Honda CRF300, Yamaha R15, Honda Click 110i
Kör året runt, dock lite mindre under regnsäsongen.

1664261983703.jpg
dsdf.JPG
Nu till helgen dags att köra Yamaha Championship på Chang International Circuit (Buri Ram) och sen femte december en dag på Bira Circuit med min Yamaha R6a.

20191231_083121.jpgOch 11 - 18 December Mae Hong Son loop uppe i norra Thailand med min Tracer, 1864 kurvor under cirka 300 Km.

Se länk: Mae Hong Son Loop
 
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Körde bil till jobbet idag. Det sög. Ingen is nu längre så imorgon får det bli motorcykel igen. ?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Nej, saltet är ingen höjdare, det dödar hojen sakta. Samt är jag för feg att kana runt och kanske omkull nånstans på vägarna pga bakhjulsläpp.

Och så har vi temperaturen också, att köra hoj är så kul att jag glömmer bort kylan. Är det kallt så vips! blir händer och ben stela mycket fort, även ögon och läppar brukar frysa så där efter nån timme i +2C (öppen hjälm). Inte direkt charmigt när man hasar in på macken och ska köpa korv; "Hjj. Nh knkt knrv mvbrrd, tck."

Annars har jag faktiskt kört hoj tills det blev under noll grader (min gamla XJ900), så kom jag hem stelfrusen och kunde inte tala.

Det mest förrädiska är att hojkörning inte kräver så stora rörlighetsmarginaler, bara gasa lite, koppling/ broms, och så växla. Problemen börjar när du kliver av hojen och du inte känner knäna längre.
 
Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Nej, saltet är ingen höjdare, det dödar hojen sakta. Samt är jag för feg att kana runt och kanske omkull nånstans på vägarna pga bakhjulsläpp.

Och så har vi temperaturen också, att köra hoj är så kul att jag glömmer bort kylan. Är det kallt så vips! blir händer och ben stela mycket fort, även ögon och läppar brukar frysa så där efter nån timme i +2C. Inte direkt charmigt när man hasar in på macken och ska köpa korv; "Hjj. Nh knkt knrv mvbrrd, tck."

Annars har jag faktiskt kört hoj tills det blev under noll grader (min gamla XJ900), så kom jag hem stelfrusen och kunde inte tala.
Ta på dig bättre. Man lär sig efter hand vad som funkar. Händer och fötter är ju klassiska. Täta runt nacken. En rejäl dagstidning innanför jackan fungerar bäst mot kyla. Köp inte nån skit som Aftonbladet eller Expressen utan investera i DN.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top