Hur länge har ni motorn igång innan ni kör?

Startar och kör direkt, men lugnt tills den har blivit varm. Du har inte bäst oljetryck på tomgång.
 
Låter den tuffa upp till 30gr, sen lugn körning till 50-60gr
 
Varför stå på tomgång och sidostöd?

Lägre oljetryck = mindre smörjning

Risk för vissa motorer att inte oljepickupen får med tillräckligt olja och smörjer dåligt om hojen lutar tillräckligt.

Finns fler aspekter. Alltså vad tror ni som prompt skall stå och tomköra på sidopetet tjänar på det hela jämfört med att brumma iväg lite lugnt?

Mer än förstör miljön i onödan. Jag hoppas ni inte överskrider er kommuns maxgräns för tomgångskörning :D
 
starta sätt på hjälm handskar kör lungt ur garaget 200-300 m sen går de inte att hålla igen :-)
 
vad står det i instruktionsböckerna för era hojar? OT kanske men nyfiken.

Haynes för Triumphen:
Before you start
>Support the motorcycle in an upright position- don't check the oillevel with the bike on its sidestand. Make sure it is on level ground.
>Start the engine and let it idle for several minutes to allow it to reach normal operating temperature.
Caution: Do not run engine in an enclosed space as a garage or workshop.
>Stop the engine and leave the motorcycle undisturbed for a few minutes to allow the oil level to stabilise.
 
Starta den i mitten på mars, dra iväg i början på april och om - men endast om - grannarna bråkar som satan, stänga av den strax efter lucia.
 
Kör ju boxer, luft/olje kyld så det är bara till att sätta sig till rätta, starta och sen köra iväg.

Tysk ingenjörskonst när den är som bäst.

Som min kollega brukar säga " Det var inte den tyska ingenjörskonsten som gjorde att de förlorade kriget".
 
Enligt mig är det bara trams att stå och värma på tomgång. Speciellt med en hoj som har insprutning. Jag åker ut direkt, men kör lugnt på låga varvtal tills man fått upp en bra temperatur på olja, vilket är kanske 5-7 minuter minst efter att man nått arbetstemperatur på kylvattnet.

Jag ser ingen anledning till att stå och störa grannarna som i mitt fall troligtvis inte uppskattar att höra en gixxer som står och mullrar i onödan. Samma sak när jag kommer hem kör jag superlugnt, stänger jag av cykeln och rullar med motorn avslagen in på mitt kvarter fram till garageporten.

Visar man respekt på det sättet kan dom verkligen inte klaga på att cykeln låter ;)
 
Haynes för Triumphen:
Before you start
>Support the motorcycle in an upright position- don't check the oillevel with the bike on its sidestand. Make sure it is on level ground.
>Start the engine and let it idle for several minutes to allow it to reach normal operating temperature.
Caution: Do not run engine in an enclosed space as a garage or workshop.
>Stop the engine and leave the motorcycle undisturbed for a few minutes to allow the oil level to stabilise.
Ja, det där är bra instruktion för hur man ska göra när man ska kolla oljenivån. Men den säger ju inget om det dagliga användandet.
 
Dank och Ettan sa till mig att gasa fort så slocknar alla lampor fort, det är bra. fast om det rasslar så var det inte bra. sa dank. inte ettan, för det är kul. sa ettan och skrattade.
 
Finns ongen anledning att ha den på tomgång. Inte om det handlar om motorslitage iaf.
Snarare att det ökar slitaget att låta hojen stå på tomgång med kall olja. Då är oljan mer trögflytande och oljepumpen jobbar inge vidare på tomgång, alltså låter man motorn gå med betydligt sämre smörjning under längre tid än om man försiktigt kör iväg och varvar försiktigt.
 
Jag kör direkt.
Först drar jag på mig grejorna och sätter mig på hojen. Sen startar jag den och rullar ut den ur garaget och drar iväg lite lugnt.
Men självklart ska man hålla igen lite innan motorn kommit upp ordentligt i arbetstemp.

Att låta motorn stå och puttra på tomgång är bara skadligt för motorn.
Dels finns risken att oljan inte fördelas på rätt sätt i motorn när den står och lutar, dels så går motorn lite fetare på tomgång vilket tvättar bort motoroljan från cylinderväggarna och ger större slitage. Dessutom tar det betydligt längre tid för motorn att komma upp i arbetstemp.
 
Väntar gärna tills dessa att tempen är på 40 grader, men har jag brådis kör jag på en gång, men varvar inte motorn över 2500rpm innan den når 40 grader (fungerar enl. instr bok)
 
Lägger den på varvstoppet i ca 2 min så att den snabbt kommer upp i arbetstemp, sen är det bara att gazza :yoparty
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top