Hur krymper man en O-ring?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fick riva ner en uppsättning förgasare idag, i våras fick de komplett renoveringssats och nu, efter en ultraljudstvätt är de nya snirkliga O-ringarna till flottörskålarna för stora. De ligger ju som bekant i spår och är de för stora/långa så tätar det inte helt enkelt.

Nej, jag tvättade inte O-ringarna.

Jag har:

Lagt packningarna i frysen 2-3 timmar
Värmt upp ordentligt med värmepickan
Lagt i bensin 2-3 timmar

Händer absolut ingenting, något av ovanstående brukar funka på gamla hojar.

Tips på krympning av O-ringar?

Köpa nya? Ja givetvis men sura 1-2 veckors väntan oavsett troligen, ingen HONDA handlare i Stockholm har
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Den här egenheten är jag van med. Tror det är bensinen som får dom att svälla. Brukar gå tillbaka om dom får ligga fritt några dagar, åtminstone så pass att man får ner dom i spåren igen.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Parafinolja krymper dem lite iaf men låt dem torka ordentligt först.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Var längesen men förr när jag tog isär förgasare brukade jag lägga o-ringar och gummitätningar i vatten direkt de demonterades.
Någon gång har jag kokat svullna o-ringar ett par minuter i vatten och det har funkat
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Provade frysen hela natten, fortfarande för stora för att kunna tvingas ner i spåren.

Ok, nästa test får bli med att försöka limma ner ringarna i spåren, men är skeptisk. Känns som typ 8-10 mm för långa nu. Tack för tips så här långt.
 

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Ort
Järna
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Klipp av 8-10 millimeter och limma ihop igen med superlim.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Finns nitrilsnöre (o-ringssnöre) på metervara att köpa hos t.ex rönnes. Klipp i rätt längd och limma ihop...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ett problem är att dessa förgasare sitter djupt begravda och är en ren pina att ta ur.

Tex så behöver man en mejsel på typ 400 mm för att ens lossa insugsgummina! Mer Tupperware i vägen än i kylskåpen på ett medelstort företag.

På vilken annan normal hoj som helst hade jag nog vågat mig på att försöka limma O-ringarna.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ett problem är att dessa förgasare sitter djupt begravda och är en ren pina att ta ur.

Tex så behöver man en mejsel på typ 400 mm för att ens lossa insugsgummina! Mer Tupperware i vägen än i kylskåpen på ett medelstort företag.

På vilken annan normal hoj som helst hade jag nog vågat mig på att försöka limma O-ringarna.

Nu är vi nyfikna på vad det är för hoj så vi kan hjälpa dig bättre... :hej
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Det låter som att han har en Honda V-4.
Jag har samma problem på min VFR, lång skruvmejsel genom hål på ramen för att lossa slngklämmorna,efter att man demonterat en djäkla massa andra saker.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nu har jag svaret på hur man krymper en O-ring!!

Man väntar tre dagar så krymper den och passar igen...

Så sent som igår kväll var de alldeles för stora fortfarande, kollade runt i Sverige utan att hitta, tänkte beställa idag från UK men gick ut i garaget och kollade idag, och nu passar ringarna! :banana
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har jag svaret på hur man krymper en O-ring!!

Man väntar tre dagar så krymper den och passar igen...

Så sent som igår kväll var de alldeles för stora fortfarande, kollade runt i Sverige utan att hitta, tänkte beställa idag från UK men gick ut i garaget och kollade idag, och nu passar ringarna! :banana

Det gäller att vara envisare än prylarna. :Hihi
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Oringar som blivit för lång tvättar jag med thinner och låter dem torka i minst en dag de blir bara kortare och kortare ju längre man väntar. Lägg gärna oringarna i thinnerbad flera timmar då förkortas dem ännu mer men de blir till en början ännu längre innan de hängs på tork. Om de fortfarade är för lång limmas de fast med Locktite spray packningsklister spruta på vänta några min tills sprayen är som klibbigast typ 15 min eller flera timmar de blir bara bättre o bättre sug ju längre man väntar.
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Nu har jag svaret på hur man krymper en O-ring!!

Man väntar tre dagar så krymper den och passar igen...

Se inlägg #2 :lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol

Edit: Ja ja, jag vet att man inte ska slå sig på bröstet och typ "vad var det jag sade", men satan vad skönt det var att man kunde tillföra något, så jag kunde inte låta bli.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Helt rätt. Lösningen fanns framför mig hela tiden. Nu vet jag att det enda som funkar är tid, tålamod och en O-ring som inte går att åka köpa samma dag.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Inte samma förgasare men typ samma problem. En sån där förgasarkoppspackning råkade jag köra i Ultraljudstvätten tillsammans med förgasaren, jag somnade och den stod och kokade fuggen en hel natt, packningen blev för lång och jag lämnade problemet till en annan dag. Igår var denna andra dagen och VAFAN, nu är den för kort istället...

La den i bensin igår, väntade tålmodigt i flera timmar men somnade igen, i morse hade bensinen dunstat och packningen är fortfarande kort. Ligger återigen i bensin men verkar inte krympa alls.

Så, den expanderade till en längd som omöjliggjorde ett återmontage, och nu efter några veckor är den för kort. Jag tänkte att jag måste hitta "the Sweet spot" och mörsa ner den i spåret i exakt rätt tid, men den verkar vägra svälla igen. Vad i hela H_______e ska jag göra nu då?
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Fotogen brukar dom bli förlånga av, det är min erfarenhet, tvättar allt i fotogen, så jag har varit ute för att dom blir för stora, brukar gå tillbaka om dom får ligga på elementet några timmar då. Inga garantier, men prova.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top