Hur koppla upp sej för att nå sitt hemmanätverk utifrån?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Om jag sitter på jobbet så vill jag nå min dator hemma, vad behöver jag för programvara och hur ställer jag in allt? Har hemmadatorn igång 24/7 och sitter på ordentlig uppkoppling på jobbet också. Hur ska jag göra?

Beror lite på var du ska göra. Vill du komma åt den som hemma fast på distans så är det väl Remote desktop eller VNC som gäller.
Gäller det bara mappar/filer så är väl en FTP bäst.

//Daniel

Annars V(irtuel)P(ersonal)N(etwork) för att tunnla trafiken och kryptera den via SSH. En VPN tunnel kan man ofta kunna skapa om man har en router. Däri kör man VNC som Dede sa och en FTP för att komma åt alla filer.....

En dyrare variant är Citrix. Citrixserver hemma och loggar in med en Citrixklient. Då har du hela datorn i din hand men ändå borta.

Beror lite på var du ska göra. Vill du komma åt den som hemma fast på distans så är det väl Remote desktop eller VNC som gäller.
Gäller det bara mappar/filer så är väl en FTP bäst.

//Daniel

Räcker att nå mappar och filer, berätta mer! Hemmadatorn står bakom en router. Hur menar du med FTP? starta nåt serverprog som "delar ut" filerna, eller? Vanlig fildelning funkar inte, va? Som man gör på hemmanätet?

kör du XP professional hemma så kan du köra remote desktop,

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/mobility/getstarted/remoteintro.mspx

öppna port 3389 i routern och peka den till din pc, du måste så klart känna till ip-adressen på din PC/router, kan köra dyndns för att alltid komma fram till pcn

http://www.dyndns.com/services/dns/dyndns/

aktivera genom egenskaper på "den här datorn"/remote(fjärr) fliken

kör du XP professional på jobbet så laddar du ned

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/tools/rdclientdl.mspx

och kör, i inställningar kan du ställa in att den ska mappa diskar och skrivare till din hemma pc och de dyker upp i utforskaren

klart!

Räcker att nå mappar och filer, berätta mer! Hemmadatorn står bakom en router. Hur menar du med FTP? starta nåt serverprog som "delar ut" filerna, eller? Vanlig fildelning funkar inte, va? Som man gör på hemmanätet?

Om du bara vill styra datorn du har hemma från valfri plats på internet går det alldeles utmärkt med inbyggda remote desktop förutsatt att fin hemma dator har xp pro eller vista med samma funktion.

För att komma åt filer och mappar enkelt är nog ftp enklast men det viktiga är att kunna koppla upp sig rätt(typ veta rätt ip nummer hela tiden).
HAr man fast ip är det enkelt men om man har dynamisk ip behöver man en dynamisk dns.

Good luck:tummenupp

Har testat remote desktop i hemmanätet, funkar perfekt! Hur får jag det att funka om jag sitter på jobbet? Har skapat ett account hos dyndns och lagt till en host, hur ansluter jag till den i remote desktop? Glömde skriva att jag kör xp pro hemma och xp home på laptopen.

Har testat remote desktop i hemmanätet, funkar perfekt! Hur får jag det att funka om jag sitter på jobbet? Har skapat ett account hos dyndns och lagt till en host, hur ansluter jag till den i remote desktop? Glömde skriva att jag kör xp pro hemma och xp home på laptopen.

ladda hem remote-klienten som jag länkade till tidigare

starta den och och fyll i hela adressen till hosten som du reggat hos dyndns, är port 3389 i routern och i brandväggen på din pc hemma öppen och den hittar fram till din pc så är det klart, eftersom du kört remote hemma så är brandväggen i din pc förmodligen redan ok, ev så får du logga in i den router hemma och dirigera port 3389 till ip-adressen som du har på din xp pro hemma

Sen kommer ju frågan om hur ditt jobb har konfigurerat sitt interna nät. Kanske inte så att dem tillåter att ej registrerade exekverbara filer får lov att äntra externt nät. Alltså, dem blir blockade vid proxyn/gateway.

Nu sitter jag med modemkoppling via mobilen för att testa, men det verkar som att routern inte släpper in mej. Har angett att prt 3389 ska gå till 192.168.1.4, men den säger port conflict och lägger inte till den i listan. Tips, nån?

Edit: glömde att det är en netgear wgr614 v7 router

Funkar efter att jag tömt tabellen med port forwarding. Nu kan jag ta kontroll över datorn som planerat.

Funkar endast via mobiluppkopplingen:huvet

Måste man komma in i routern på jobbet och öppna portar där också?

Troligtvis blockas trafik på på porten du valt. Pernsoligen skulle jag inte använda default porten för RDP heller men det är jag det :)

Här är en artikel om hur du byter port för RDP: http://support.microsoft.com/kb/187623

Testat LogMeIn? Det är gratis och använder port 80 och 443 vilka "alltid" brukar vara öppna.

ändra till ex. port 81 enligt ovan sen i Remote Desktop så lägger du till :81 på slutet så funkar det,

ex.

minpc.domän.nu:81

glöm inte att lägga till en regel för port 81 i Windows brandväggen

Problemet är att han förmodligen inte kan kontrollera vilka portar det tillåts trafik på när han är på jobbet. Dvs port 81 kommer sannolikt inte att fungera heller.

Problemet är att han förmodligen inte kan kontrollera vilka portar det tillåts trafik på när han är på jobbet. Dvs port 81 kommer sannolikt inte att fungera heller.

Jo men port 81 eller 8080 brukar vara öppna bara prova, det jag tänkte på är att det kanske blir problem ifall han kör 80 eller 443, när han ska surfa och köra ex. internetbank eller annan SSL trafik på sin hem pc ifall remote desktop tar emot den trafiken då, men det är ju bara att prova.

eller kör andra kända, well known

port 21 (ftp)
port 23 (telnet)
port 25 (mail)

http://www.iana.org/assignments/port-numbers

Last edited:
Jo men port 81 eller 8080 brukar vara öppna bara prova, det jag tänkte på är att det kanske blir problem ifall han kör 80 eller 443, när han ska surfa och köra ex. internetbank eller annan SSL trafik på sin hem pc ifall remote desktop tar emot den trafiken då, men det är ju bara att prova.

eller kör andra kända, well known

port 21 (ftp)
port 23 (telnet)
port 25 (mail)

http://www.iana.org/assignments/port-numbers

Jo, köra RDP på port 80 eller 443 blir nog inte så bra. :)

Vi tillåter iaf bara trafik ut på port 80 och 443. Port 21 är iofs också öppen mot specifika adresser. Samma med port 25.

Skulle han sitta i vår miljö är det alltså port 80 eller 443 som finns att tillgå. LogMeIn löser problemet. Ingen installation på den fjärrstyrande datorn och använder som sagt port 80 och 443 för kommunikation. Inga portöppningar behövs i hemmanätverket heller. Installera programvaran på datorn man vill fjärrstyra, logga in på en websida och sen har du åtkomst till din dator hemma.

I sak håller jag med om att RDP är smidigt (jag använder det säkert hundra ggr/dag på jobbet) men iom krånglet med portöppningar så blir det ju som sagt lite problematisk när man inte själv har kontroll på vilken trafik som tillåts.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra