Grejen är ju att när man åker omkull och skadar sig är det ju inte bara en själv som blir lidande, utan dina närmaste får det jobbigt.
Sen tror jag rädslan har att göra med hur kraftig olyckan varit. Litan vurpa, lite rädd. Krafig vurpa kraftigt rädd. Köra av i kurva, rädd för kurvor. krocka med bil, rädd för att köra i trafik.
Till skillnad från Emelie så blev jag medvetslös och har tappat minnet dom sista sekunderna före smällen, jag kommer bara ihåg förvåningen att bromsen låst sig, och att jag försökte sikta mellan träden när jag var på väg av vägen. Men jag har ingen minnen av panik eller rädsla konstigt nog, jag varken tänker på det eller drömmer om det. Så jag är inte rädd för kurvor eller grus ellezr något sånt som jag bearbeta eller träna på
utan jag är bara rädd för konsekvenserna som kan bli efter en olycka, och jag har ingen aning hur jag ska kunna komma över det och våga köra igen

Det är just det också.. När jag hade kört av ringde jag min brorsa direkt. Jag var med helt och hållet.. Han hade bytt nummer bara någon vecka tidigare, men jag rabblade numret och ringde honom.. Jag förklarade att jag hade åkt av och att jag nog skulle behöva åka in till sjukhuset, han tvingade ur mej var jag var och "oturligt/turligt" nog var han i närheten och på några minuter var han där (18 år med 1 veckas gammalt b-kort).. Han kom ner till mig på åkern när all räddningspersonal var runt omkring. Han hjälpte till när sjukvårdarna frågade efter personnummer (även fast jag rabblade det typ 5 gånger, men jag tror inte dom trodde att jag var pigg i skallen liksom

), han tog emot hojen hemma och åkte sedan in till intensiven och var där när jag vaknade upp.. Han fick ringa mamma och pappa efter att sköterskan på intensiven frågat om dom var underrättade (dom var ute på landstället på en ö och hade druckit vin till maten så att dom inte kunde åka in).. Han ringde "iof bara" upp och så pratade jag med pappa och sa att "allt var lugnt". Jo tjena

Morfin är nog bra grejer trots allt. Tur att pappa och jag är lika lugna

Jag har aldrig egentligen pratat med min brorsa om vad han fick uppleva den dagen (och de närmsta efter det).. Jag har ofta tänkt på vilken panik det ändå måste vara, att som 18 åring (knappt myndig och långt ifrån vuxen) behålla det lugn och den styrka som han hade.. Usch o fy

Samma sak för mamma och pappa (och den övriga släkten och de övriga nära vännerna som jag är lyckligt lottad att ha många av), att "sitta fast" på en ö när deras dotter ligger på intensiven och väntar på operation. Dom kom in direkt morgonen efter, men då hade dom redan kört iväg mej och när uppvaket inte gick som det var tänkt, nej usch

Det är sånt som väger in också.. Snacket har gått förut att det är "egoistiskt" att köra som många av oss gör.. Samtidigt kan man lika gärna krocka med bil eller bli överkörd av en buss eller bli rånad på stan osv osv osv (även om risken att det går värre på hoj kanske är aningen större

).. Samtidigt känns det "fel" att leva ett liv utan det innehåll man vill ha i det. Om friheten och glädjen som hojåkat ger oss skulle tas bort skulle våra (iaf mitt) liv bli så mycket fattigare!
Även fast jag var vaken hela tiden kände jag aldrig av nån panik eller rädsla, jag tror jag höll mej rätt lugn hela tiden.. När jag kände knät slå i backen tänkte jag bara: "*svordomar*, nu är det min tur.." Sen väntade jag på att det skulle ta stopp, jag flög runt som en vante och plötsligt var allt tyst runt omkring.. Kände efter uppifrån och ner, huvet ok, nacke ok, rygg ok, kändes som världens mjölksyra i benet, men jag hade ju aldrig tanken på att jag hade brutit något.. När sjukvårdarna frågade om jag hade ont nån annanstans fick jag tänka efter och sa att jag kanske hade stukat handen.. Handsken togs av och dom sa att, jaha, här har vi en fraktur på handleden iaf.. I dimman i krisrummet vet jag att jag skrek när dom skulle dra till mitt ben, mer än så kommer jag inte ihåg.. På avdelningen frågade dom hela tiden om jag inte ville ha mer smärtstillande, men jag tyckte jag klarade mig bra..
Även fast jag inte hade så ont (adrenalin eller vad det är som spelar in) så har vägen tillbaka varit lång. Att succesivt kunna böja benet mer och mer (har fortfarande långt ifrån full styrka i benet), något som många aldrig kan göra igen.. Jag är nog inte rädd för att åka av igen på så sätt att det gör faktiskt inte ont förrän det tar stopp. Jag är bara rädd för att det just ska ta stopp (mot ett träd, räcke, bil, stolpe eller så).. Kanske framförallt för familjens skull, men samtidigt för att jag känner att jag har så himla mycket kvar att göra i livet.. Är liksom inte redo för att kasta in handduken än pga hojåkat även om jag vet att det så kan bli.. Därför blir tankarna bara större och starkare att gå över till banköra fullt ut.. Även om jag inte är snabb så kan jag kanske där få känna glädjen igen utan att vara rädd på samma sätt för vad jag ska träffa om jag kör omkull.. Visst kan man skada sig på bana också, men ett benbrott eller två kan jag faktiskt "ta" för hojåkat.. Kanske låter skumt, men dom tankarna har jag tänkt mycket och det är mest så det känns just nu.. Samtidigt är ju det sociala i gatåkat lite det jag lever för och jag vet inte hur jag skulle klara att vara utan det.. Det känns som att framtiden får utvisa vad som sker trots allt..