Hur kommer man över en olycka?

hmm... så om man t.ex kört mc i 20+ år
kör 2500 mil om året, är svensk mästare i rr, så är det lättare att slappna av efter en olycka bara för att man går en BKK ?
köper inte ditt resonemang riktigt

TS är 21 år gammal, är det något han behöver hjälp med så är det nog blicken. Vart får han bäst hjälp? Ligga själv och nöta på favoritvägen eller med hjälp av en instruktör som kan påpeka och rätta till felen? Iofs, skulle nog din RR kille också må bra av en kurs eller två om han blir så pass kass på att åka hoj trots dina meriter... Fast det är klart, det är ju lite oUtlAw att tycka allt med SMC är skit :va :tummenupp
 
Det släpper av sig själv tids nog. Ut o kör bara så får du se.

Mina krascher har fått mig att köra med liiite större marginaler.
 
TS är 21 år gammal, är det något han behöver hjälp med så är det nog blicken. Vart får han bäst hjälp? Ligga själv och nöta på favoritvägen eller med hjälp av en instruktör som kan påpeka och rätta till felen? Iofs, skulle nog din RR kille också må bra av en kurs eller två om han blir så pass kass på att åka hoj trots dina meriter... Fast det är klart, det är ju lite oUtlAw att tycka allt med SMC är skit :va :tummenupp



Så om jag hade gått en BKK direkt efter min olycka med rådjuret, så hade min nervositet & avsökande blick efter rådjur varit borta ?
vi pratar fortfarande inte om broms, kurvteknink, gaskontroll.

så det köper jag inte heller, för på bana finns inga rådjur, så efter avslutad kurs, så sitter man & spanar efter rådjur iaf på vägen hem

O sedan har jag aldrig påstått att smc & BKK är dåligt.
 
Så om jag hade gått en BKK direkt efter min olycka med rådjuret, så hade min nervositet & avsökande blick efter rådjur varit borta ?
vi pratar fortfarande inte om broms, kurvteknink, gaskontroll.

så det köper jag inte heller, för på bana finns inga rådjur, så efter avslutad kurs, så sitter man & spanar efter rådjur iaf på vägen hem

O sedan har jag aldrig påstått att smc & BKK är dåligt.


Tror vi missförstår varandra. Det jag ser som positivt med en BKK eller annan typ av kurs är att först kommer man/TS sitta och glo rätt ner i kurvan, inte lita på hojjen och ta svängarna som om dom såg ut som muttrar. På en kurs skulle han få hjälp direkt med att hitta tillbaka till rätt beteende istället för att fortsätta sin felaktiga körning i flera hundra mil. På bana finns, precis som du säger, ingen trafik/rådjur osv utan man kan fokusera på sin egen körning först och främst, sen tar man tag i den biten med hinder på väg. När han väl fått upp blicken igen så blir ju avsökandet efter rådjur inte lika dramatiskt, iaf inte vad jag tror. Varför jobba med allt på en gång när man kan ta lite i taget?

Sen är det ju broms/kurvteknik och gaskontroll i högsta grad som TS behöver få tillbaka känslan för. Nu tar han kurvor i 50km/h av rädsla att inte hinna väjja/stanna vid en olycka. Sätter kvällens kasse med öl på att om TS skulle behöva göra en panikinbromsning idag på landsväg så skulle det "inte göras optimalt", har han fått hjälp via en kurs i effektiv bromsning ser inte jag det negativa i det? Han lär ju inte väjja/bromsa sämre vid samma situation? Förhoppningsvis har han t.om fått upp blicken så pass att han såg hindret en sekund tidigare och det bara blir en helt vanlig inbromsning.

Vänd på ditt RRexempel till nån som är helt novis på hoj. Vart lär han sig köra bäst? På egen hand på en landsväg där ingen kan hjälpa honom eller på en bana där det finns kunnigt folk?
 
Last edited:
Tycker inte du ska köra några bandagar och kasta bort en massa pengar när du inte ens kan gasa på lite och ha kul med de andra grabbarna!

Då kommer du bara tycka de är ännu sämre och klanka ner på dig själv och tycka att du är värdelös. Uppmuntrar ju inte att börja köra igen:confused:

Hur kommer vi över våra tidigare äktenskap?
Ny brud/ny hoj så du har kommit en bit på vägen!:tuttar

Ut och kör bara!:yoparty
Bäst tror jag är att köra efter någon bekant som vet hur du har det så kan ni hjälpa varann!:tummenupp
 
Last edited:
Gå på SMC's Broms & kurvkurser!

Håller helt klart med!
Jag var av vägen förra säsongen (vänsterkurva med grus) och det hängde fortfarande kvar när jag började köra denna säsongen. Men efter en BKK-kurs i början av maj så var det skillnad, natt som dag, på känslan när man körde upp till kursen, jämfört när man körde hem från den. Känslan av full kontroll i kurvan fanns plötsligt där igen. Väl värt de dryga 1000 kronorna!
 
I princip alla som skriver i denna tråd verkar ha en och samma sak...Sunt förnuft(vett)
Hjärnan är en smart grej...det som händer i skallen efter ni ex. smällt på ett rådjur eller vad det nu är, är att det sunda förnuftet får en att fatta att man kanske ska ta det lite lugnare..och att man kanske inte ska ligga och pressa i en fart man egentligen inte behärskar...finns ingen som gör det iofs med tanke på att det där "rådjuret" studsar fram på nolltid.

Så ta era nojjor på allvar och var glad över att ni har den spärren. för det finns många som tyvärr saknar den, och det vet alla hur det brukar sluta.. fortsätt att köra så kommer ni bli bra mkt vettigare och bättre mc-åkare
 
Håller med föregående talare om det mesta dock att det med bandagar är väldigt bra för att komma över "MC skräck".
Efter min smäll kunde jag inte köra hoj på ett par år och var osäkert om jag någonsin skulle kunna men det första jag sa på intensiven efter uppvaknandet var att jag ville ha en ny hoj.
När det väl blev köp var jag superskraj. Bokade första bästa bandag och körde "ifrån" skräcken den dagen. Visst sitter tankarna där i trafiken ännu men man är inte onödigt försiktig längre.
Så en bandag, oavsett med SMC eller annat, är nog i särklass det bästa sättet att få tillbaka självförtroendet för sig själv, sin körteknik och sin hoj.

MVH Benny
 

Bifogat

  • 2001-05-20 ligger i respirator (3).jpg
    2001-05-20 ligger i respirator (3).jpg
    59.7 KB · Visningar: 189
Vet inte om jag riktigt kan skriva under på att det här med bankörning skulle bota ens nojjor i trafiken.

Personligen så känns det som att desto fler bandagar jag avverkar desto olustigare känns det att köra i trafiken. I alla fall i högre tempo och då förhållandena inte är optimala.

Bankörningen blir däremot bara roligare...
 
Låt det ta den tid det tar! Det är hjärnans och kroppens sätt att bearbeta det som har hänt, du är själv medveten om att det är "hjärnpöken", eftersom du besitter sunt förnuft.Som tidigare talare också sagt så minns kroppen, den glömmer inte direkt så fort. Det kommer lösa av sig självt efter fler & fler lyckade kurvtagningar. Säkert är att man kör med större säkerhetsmarginaler efter en sån händelse. Du funkar alltså som man ska! Det hade varit mer läge att bli orolig om de här reaktionerna uteblev.
 
Egen erfarenhet efter en hihgsider på gata.

Tyckte allt var skitläskigt och kunde hela tiden höra ljudet från plast som sprack och metall mot asfalten. trodde däcken skulle släppa i varje kurva.
Tog två år på gata innan det började släppa men har inte fått total tillförlitlighet till hojjen och däcken förns jag började köra bana.

Finns inget att göra sig illa på och man kan öka farten succesivt hela tiden och hålla det tempo man är bekväm med.

Tummen upp för bana:tummenupp
 
Vet inte om jag riktigt kan skriva under på att det här med bankörning skulle bota ens nojjor i trafiken.

Personligen så känns det som att desto fler bandagar jag avverkar desto olustigare känns det att köra i trafiken. I alla fall i högre tempo och då förhållandena inte är optimala.

Bankörningen blir däremot bara roligare...

sant så sant så sant:tummenupp
 
I princip alla som skriver i denna tråd verkar ha en och samma sak...Sunt förnuft(vett)
Hjärnan är en smart grej...det som händer i skallen efter ni ex. smällt på ett rådjur eller vad det nu är, är att det sunda förnuftet får en att fatta att man kanske ska ta det lite lugnare..och att man kanske inte ska ligga och pressa i en fart man egentligen inte behärskar...finns ingen som gör det iofs med tanke på att det där "rådjuret" studsar fram på nolltid.

Så ta era nojjor på allvar och var glad över att ni har den spärren. för det finns många som tyvärr saknar den, och det vet alla hur det brukar sluta.. fortsätt att köra så kommer ni bli bra mkt vettigare och bättre mc-åkare

Åh tack, det här var det bästa inlägget på länge !

När jag smällde ordentligt körde jag inte hoj sen på tre år. När jag började igen var jag en betydligt bättre förare än innan smällen.
 
Face it !
Det finns inget annat att göra om du vill fortsätta njuta av att åka hoj än att kolla det du är rädd för i vitögat så att säga.
en rädsla som får springa fritt ökar bara.
en rädsla hålls under kontroll genom att man inte ger efter för den.
:klappar Mycket bra skrivet :tummenupp

En sak som slår mig när jag läser denna och liknande trådar är att ingen förbereder sig mentalt på att nån gång kommer man att krascha. Tänker man tanken innan det händer så är man mycket bättre förberedd och kommer att få en mindre konvalecens.
 
Last edited:
Jag lade mig (med skjuts, usch och fy) på lösgrus i en kurva. Det tog lång tid efter det innan jag kände att jag kunde slappna av medan jag körde gathoj igen. Lustigt nog tyckte jag aldrig att det var otäckt med offroadaren, inte ens medan jag fortfarande hade sårskorporna kvar. Skumt.

Det var i alla fall för mig väldigt nyttigt att gå SMC:s BKK i början av första säsongen efter vurpan. Att i en skyddad miljö få bygga upp förtroendet för mig själv och hojen igen gjorde återhämtningen vansinnigt mycket snabbare än när jag bara körde omkring på gata och nojade.

Alla är vi olika, och det kanske inte är rätt melodi för alla. Jag tror dock att det är en god idé för de flesta.
 
Vad ni än gör så diskutera inte frågan med "the mother of all accidents".......morsan :gnissla
 
Som du ser verkar "återhämtningen" ta olika tid för olika människor.

Min egen erfarenhet:
Jag åkte till Norge första gången jag satt på cykel efter min washout. Satt spikrak i ryggen med skakande fingrar i 30-40 på 80-väg i varenda högerkurva - och det finns ett par, kan de som känner området runt Idefjorden och upp till Ørje bekräfta... :rolleyes:

Sen rörde jag inte cykeln på en vecka, men läste under tiden allt jag kunde hitta om körtekniktips. Efter det tog det ungefär två veckors intensiv körning, innan jag var tillbaka på minst samma nivå som innan olyckan, plus en rejäl erfarenhet rikare.
 
Jag gick omkull i en kurva för ca ett år sedan. och det var verkligen jobbigt att bara åka med någon i bil, kommer i ganska hög fart mot en kurva, helakroppen spändes, hojåkandet var inte sig likt, helt stel i kurvorna, men nu lite mer än ett år senare och mycket åka på hojen så känner/tänkter jag inte nå utav det förutom kanske "lägg ner mer" om jag börjar närma mig kanten ;) så enda tipset är ÅK MER !
 
DU kan få höra det från en till...

Det finns bara ett sätt och det är att vara ute och köra. Hur länge man är ändå kommer att vara rädd och osäker lär vara väldigt individuellt.

Min EGEN erfarenhet är att bankörning skyndar på den psykologiska återhämtningen.

Försök nu också att se det positiva, att du numera vet hur ont det kan göra både i kropp och själ att vurpa. Som du skriver har det ju faktiskt fått dig att att tagga ner i trafiken.
 
Efter min smäll kunde jag inte köra hoj på ett par år och var osäkert om jag någonsin skulle kunna men det första jag sa på intensiven efter uppvaknandet var att jag ville ha en ny hoj.

Hihi, det där känner jag igen. Jag klotade en lördag em på en liten väg och när jag vaknade på tisdagen så var det första jag sa, "Hur gick det med hojen?".

På fredagen hade jag fått ihop hojen och råkade kana omkull igen när jag skulle testa om hojen och jag fungerade som vanligt ... När jag insåg att det var ett däck som hade blivit för hårt (gammalt) så bytte jag det och så var det bra igen.
Dock hade jag klotat så många ggr att jag valde att börja tävla istället eftersom man iaf inte fick möte då.

Men, mitt råd till dig är att använda din fantasi lite. Är det skymd sikt på en väg så MÅSTE man räkna med att man varsomhelst kan få möte, att någon stuckit ut fronten från en sidoväg, mm. Tänk på att bilister kan hitta på de mest osannolika rörelser med sitt fordon, osv.
Risker som man regelmässigt tar är att det springer ut nåt vilt, att det kan stå något parkerat efter ett backkrön (ja, erkänn iaf för er själva att ni inte hinner stanna om det står en traktor eller blomplockare precis efter krönet), att det finns grus när man tvingas byta kurvspår, t ex pga ett möte, osv.
Det är upp till en själv vilken risk man tycker att man vill ta och den nivån är mycket högre när man är yngre :)

Ta varje klotning som en erfarenhet ... lär något av den. Det är trots allt så att om man inte vet hur fort det INTE går att köra så vet man heller inte hur fort det GÅR att köra maximalt.
Sedan är det många parametrar inblandade så det som gick under vissa förhållanden går inte under andra ... Efter 30+ klotningar så tror jag att jag tar det lagom lugnt där man bör göra det, jag bryr mig inte om andra gör andra bedömningar, och kör som regel i mitt komfortfönster.

Att du klotade pga ett möte gör inte din körning farligare än den var tidigare, tvärtom, för nu har du blivit medveten om risk som uppenbarligen inte fanns i din sinnevärld tidigare. Fortsätt att köra i förvissningen att du är mer erfaren nu och därmed blivit en säkrare förare.
Om du kunde köra 90 km/h i en oskymd sväng tidigare så behöver du ju inte köra 50 km/h där bara för att du gjorde en oövertänkt grej på ett helt annat ställe ...
Det är inte hojen du ska tvivla på, men om du ändå gör det så kanske lite bankörning hjälper ... :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top