Efter min smäll kunde jag inte köra hoj på ett par år och var osäkert om jag någonsin skulle kunna men det första jag sa på intensiven efter uppvaknandet var att jag ville ha en ny hoj.
Hihi, det där känner jag igen. Jag klotade en lördag em på en liten väg och när jag vaknade på tisdagen så var det första jag sa, "Hur gick det med hojen?".
På fredagen hade jag fått ihop hojen och råkade kana omkull igen när jag skulle testa om hojen och jag fungerade som vanligt ... När jag insåg att det var ett däck som hade blivit för hårt (gammalt) så bytte jag det och så var det bra igen.
Dock hade jag klotat så många ggr att jag valde att börja tävla istället eftersom man iaf inte fick möte då.
Men, mitt råd till dig är att använda din fantasi lite. Är det skymd sikt på en väg så MÅSTE man räkna med att man varsomhelst kan få möte, att någon stuckit ut fronten från en sidoväg, mm. Tänk på att bilister kan hitta på de mest osannolika rörelser med sitt fordon, osv.
Risker som man regelmässigt tar är att det springer ut nåt vilt, att det kan stå något parkerat efter ett backkrön (ja, erkänn iaf för er själva att ni inte hinner stanna om det står en traktor eller blomplockare precis efter krönet), att det finns grus när man tvingas byta kurvspår, t ex pga ett möte, osv.
Det är upp till en själv vilken risk man tycker att man vill ta och den nivån är mycket högre när man är yngre
Ta varje klotning som en erfarenhet ... lär något av den. Det är trots allt så att om man inte vet hur fort det INTE går att köra så vet man heller inte hur fort det GÅR att köra maximalt.
Sedan är det många parametrar inblandade så det som gick under vissa förhållanden går inte under andra ... Efter 30+ klotningar så tror jag att jag tar det lagom lugnt där man bör göra det, jag bryr mig inte om andra gör andra bedömningar, och kör som regel i mitt komfortfönster.
Att du klotade pga ett möte gör inte din körning farligare än den var tidigare, tvärtom, för nu har du blivit medveten om risk som uppenbarligen inte fanns i din sinnevärld tidigare. Fortsätt att köra i förvissningen att du är mer erfaren nu och därmed blivit en säkrare förare.
Om du kunde köra 90 km/h i en oskymd sväng tidigare så behöver du ju inte köra 50 km/h där bara för att du gjorde en oövertänkt grej på ett helt annat ställe ...
Det är inte hojen du ska tvivla på, men om du ändå gör det så kanske lite bankörning hjälper ...