Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Vad ni än gör så diskutera inte frågan med "the mother of all accidents".......morsan![]()
Jag tror som ww säger ovanför att det har med körning att göra, fortsätt att köra och tänk inte alltför mycket. Det är med milen du börjar återfå rutin och självförtroendet på hojen osv.Det sitter enbart i skallen, du måste ut o köra, köra själv & återfå kontrollen/känslan/förtroendet för dig & motorcykeln.
själv är det inte förrän 500 mil efter olyckan som jag äntligen känner att det släppt ordentligt.
Har bara skumat igenom tråden lite.
Men det du jobbar med är överlevnadsreaktioner.
Tex om du ramlar utför en trapp så sträcker du automatiskt fram armar och händerna för att ta emot dig.
Vi har som människor ett flertal av dessa reaktioner och dessa reaktioner ställer till det i när vi framför en mc.
Saker som triggar dessa reaktoner är saker som gör att vi blir rädda..
Tex du kommer för fort in i en kurva.. Du upplever det farliga i diket rakt fram.
Hur reagerar du? Jo blicken fryser fast vid det otäcka. Focuserar på det otäcka.
Du ser BARA det som är otäckt.. och inte saker som finns runt om. Du får ett tunnelseende.. Och då känns det som om det går riktigt fort. Även om hastigheten kanske inte är hög.
Här slår då flera överlevnadsreaktioner till som kommer förvärra din möjlihet att inte klara kurvan.
1.Blicken fastnar.. Målfocusering, Medför att du kommer dit du tittar...
2. Du stelnar till. Du skjuter fram händerna som att ta emot dig när du faller i trappan. Medför att du inte kan styra, broms mm effektivt.
3. Du droppar gasen. Gör hojen instabil.
4. Du bromsar. Medför att du med ovanstående punkter. Ställer till det ännu mer.
Ditt största problem är säkerligen din blick. Hur du använder den.
Du behöver troligen höja din blick. Troligen tittar du för nära hojen. Höj blicken Saker som är nära hojen ser du i perferiseendet. Håll blicken dit du vill....
Detta är saker vi försöker jobba bort på broms & kurvkurser. Så det är inte alls fel att gå en kurs. Vi kan troligen hjälpa dig att få dig känna dig avslappnad på hojen igen.
Detta är skrivet i all hast.. och kanske blev flumigt..
// Ezzo
Precis...Det du egentligen vill säga med ditt jättelånga inlägg är att vi måste "träna bort" en del av de medfödda instinkterna vi begåvats med för att bli bättre hojåkare. Tid i sadeln löser detta, ett par krascher likaså. Ger en värdefull erfarenhet och sätter igång processen att reflektera över sin körning. Håller med dig.
Det du egentligen vill säga med ditt jättelånga inlägg är att vi måste "träna bort" en del av de medfödda instinkterna vi begåvats med för att bli bättre hojåkare. Tid i sadeln löser detta, ett par krascher likaså. Ger en värdefull erfarenhet och sätter igång processen att reflektera över sin körning. Håller med dig.
massa text ...
1.Blicken fastnar.. Målfocusering, Medför att du kommer dit du tittar...
2. Du stelnar till. Du skjuter fram händerna som att ta emot dig när du faller i trappan. Medför att du inte kan styra, broms mm effektivt.
3. Du droppar gasen. Gör hojen instabil.
4. Du bromsar. Medför att du med ovanstående punkter. Ställer till det ännu mer.
Ditt största problem är säkerligen din blick. Hur du använder den.
Du behöver troligen höja din blick. Troligen tittar du för nära hojen. Höj blicken Saker som är nära hojen ser du i perferiseendet. Håll blicken dit du vill....
// Ezzo
"Hjärnspöket" triggar dina överlevnadsreaktioner. Och det som triggar "hjärnspöket" är högst troligt blicken.. Var du sätter din blick. Lyft blicken dit du vill... Absolut svårt i början.. Men genom att börja tänka "blick" så blir det lättare att besegra hjärnspöket.Håller med dig till 100%... BKK e mycket nyttigt att gå, gärna flera ggr, man KAN inte saker bara för att man gjort det en gång, upprepning är A & O
Men jag vidhåller ändå vad jag sakt.
"Hjärnspöket" som många kallar det, tar tid att få bort & enbart en massa körning gör att detta släpper.
Tror vi missförstår varandra. Det jag ser som positivt med en BKK eller annan typ av kurs är att först kommer man/TS sitta och glo rätt ner i kurvan, inte lita på hojjen och ta svängarna som om dom såg ut som muttrar. På en kurs skulle han få hjälp direkt med att hitta tillbaka till rätt beteende istället för att fortsätta sin felaktiga körning i flera hundra mil. På bana finns, precis som du säger, ingen trafik/rådjur osv utan man kan fokusera på sin egen körning först och främst, sen tar man tag i den biten med hinder på väg. När han väl fått upp blicken igen så blir ju avsökandet efter rådjur inte lika dramatiskt, iaf inte vad jag tror. Varför jobba med allt på en gång när man kan ta lite i taget?
Sen är det ju broms/kurvteknik och gaskontroll i högsta grad som TS behöver få tillbaka känslan för. Nu tar han kurvor i 50km/h av rädsla att inte hinna väjja/stanna vid en olycka. Sätter kvällens kasse med öl på att om TS skulle behöva göra en panikinbromsning idag på landsväg så skulle det "inte göras optimalt", har han fått hjälp via en kurs i effektiv bromsning ser inte jag det negativa i det? Han lär ju inte väjja/bromsa sämre vid samma situation? Förhoppningsvis har han t.om fått upp blicken så pass att han såg hindret en sekund tidigare och det bara blir en helt vanlig inbromsning.
Vänd på ditt RRexempel till nån som är helt novis på hoj. Vart lär han sig köra bäst? På egen hand på en landsväg där ingen kan hjälpa honom eller på en bana där det finns kunnigt folk?
Passar på att dela med mig av mina erfarenheter/tankar jag också (i en liten uppsats![]()
)..
massa text
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon
Foto: Andreas Johansson ... |
|
![]() |
Custom Bike Show 2025
Den 7 juni var det åter dag... |
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |
|
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |