Hur kan polisen uttrycka sig så här?

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
R1-03 såld
Blev fottad av en vägkamera för ett par veckor sedan (bil) och har nu betalat böterna. Jag bad ändå om att få information om hur en mätning går till, hur exakt mätningen den är osv. Jag fick då en otroligt dumt svar och kan inte förstå hur de ens kan komma på tanken att uttrycka sig som de gjorde. De kallade mig för "kunden". Hur tänker man då? Kalla en bötfälld för "kund".. helt idiotiskt.
I samma mening talar de om "cosinusvinkeln" och att den påverkar resultatet till min fördel. Frågan är hur stor den påverkan faktiskt är? Måste vara ytterst marginell.
Läs själva deras utomordentligt välformulerade svar ^^

Var det inte någon här på forumet som var polis? Skulle vara kul att höra vad ni själva tycker om "kunden" i det här sammanhanget.

Bifogat

• jaha.jpg
    jaha.jpg
    56.4 KB · Visningar: 445
Det är ju dock en sanning att eftersom stolpen inte står mitt framför fordonet så blir den relativa hastigheten mellan fordon-stolpe mindre än mellan fordon-väg och på så sätt så mäter stolpen en lägre hastighet på fordonet eftersom dden mäter med sig själv som referenspunkt. Jag kan rita en bild om du vill ha. Sen så är du ju kund hos polisen då du betalar för deras tjänster, även om det är dig föga till gagn.

shoei skrev:
2591934 Blev fottad av en vägkamera för ett par veckor sedan (bil) och har nu betalat böterna. Jag bad ändå om att få information om hur en mätning går till, hur exakt mätningen den är osv. Jag fick då en otroligt dumt svar och kan inte förstå hur de ens kan komma på tanken att uttrycka sig som de gjorde. De kallade mig för "kunden". Hur tänker man då? Kalla en bötfälld för "kund".. helt idiotiskt.
I samma mening talar de om "cosinusvinkeln" och att den påverkar resultatet till min fördel. Frågan är hur stor den påverkan faktiskt är? Måste vara ytterst marginell.
Läs själva deras utomordentligt välformulerade svar ^^

Var det inte någon här på forumet som var polis? Skulle vara kul att höra vad ni själva tycker om "kunden" i det här sammanhanget.

Vi kallar felparkerarna för kunder...
De ser till att jag har pengar i mitt lönekuvert varje månad och de ger oss ett gott skratt i fikarummet varje dag.... :tummenupp

Mohaha finns väl en anledning till att polisutbildningen endast är 2 årig. De polisstudentar man har träffat på genom åren är inte de smartaste människorna. Dock ser jag inget fel i deras formulering, men att kalla dig för kund låter komiskt.

Kund , :D , kallas vi som betalar avgift för överskriden hastighet, parkerat utan tillstånd eller erläggd avgift, osv...böter är en gammal benämning..:D .
Precis som att lokalvårdare är numera sanitetstekniker....

Bus-bo, det där är jag med på. Men hur stor blir det faktiska skillnaden? 1km/h ? 2 ? Är lite svårt att räkna ut när man inte har vare sig vinkeln eller avståndet de mäter ifrån.

"Sen så är du ju kund hos polisen då du betalar för deras tjänster, även om det är dig föga till gagn."

Jag är knappst "kund" i det här fallet, håller fast vi att det är ett fullkomligt idiotiskt sett att uttrycka sig på. "Bötfälld" är ett lämpligt ord här. Irriterande..

Last edited:
Barrett skrev:
2591958 Har dom kanske döpt om det från böter till fortkörningsavgift? :va
ja det vore nått
betala innan och sen få blåsa omkring som man vill.
som banåkning fast på vägen, snuten får in pengar och folk får gasa.
kanon

för inte går det väl ut på att få ner olycksantalet :va

R2 skrev:
2591967 ja det vore nått
betala innan och sen få blåsa omkring som man vill.
som banåkning fast på vägen, snuten får in pengar och folk får gasa.
kanon

för inte går det väl ut på att få ner olycksantalet :va

Näää regler och lagar är ju bara till för att jävlas och ställa till med problem för stackars oskyldiga Svensson... :rolleyes:

Faktum är at tom polisens presstalesman för trafikavdelningen sa under trafiksäkerhetsveckan för ett tag sedan att:

""fartkamerorna är egentligen till för att få ner hastigheterna på vägen, men visst är det så att dessa genererar stora summor med inkomst åxå. Vi kan stå mellan 2 kameror där vi vet att bilförare ökar på ordentligt, då tar vi dessa i alla fall, å avgiften kommer oss till godo.....""

inte fan är o-visionen den viktiga, snarare att få in ordentligt med stålar....börjar likna Aktiebolaget Polis å övervakning....

Last edited:
Kia skrev:
2591972 Näää regler och lagar är ju bara till för att jävlas och ställa till med problem för stackars oskyldiga Svensson... :rolleyes:

Ja det börjar bli mer och mer så.

Angående den här fortkörningen, det var 7km/h för fort. Och det fick jag betala 1500:- för.
Att de bötfäller för så obetydliga överseelser är också märkligt. Åker man på en sträcka med fartkameror så måste man med andra ord hela tiden sitta och kolla på hastighetsmätaren för att inte överskrida hastigheten. Hur trafikfarligt är inte det i så fall?

Bus-bo, du får gärna rita en bild och göra en uträkning. Upptäckte att jag glömt en del av det där nu när jag tog fram papper och penna :gnissla

Kia skrev:
2591972 Näää regler och lagar är ju bara till för att jävlas och ställa till med problem för stackars oskyldiga Svensson... :rolleyes:
VA?

The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters
.

Gabor skrev:
2591983 Faktum är at tom polisens presstalesman för trafikavdelningen sa under trafiksäkerhetsveckan för ett tag sedan att:
2fartkamerorna är egentligen till för att få ner hastigheterna på vägen, men visst är det så att dessa genererar stora summor med inkomst åxå. Vi kan stå mellan 2 kameror där vi vet att bilförare ökar på ordentligt, då tar vi dessa i alla fall, å avgiften kommer oss till godo....."" inte fan ar o-visinen den viktiga, snarare att få in ordentligt med stålar....börjar likna Aktiebolaget Polis å övervakning....

Så hur ska vi få ner hastigheterna och därmed minska de allvarliga olyckorna då Herr Allvetare??
Bättre att göra nånting än ingenting åt saken.
Å det är ju inte heller så att bötespengarna hamnar hos Polismännen själva... (Jag vet att stor del hamnar i de höga chefernas lönekuvert) Men man får väl ändå hoppas på att iaf en liten del hamnar hos skattebetalarna... om än liten.. iaf nånting.

Kia skrev:

Jag klarar mig , jag heter inte svensson...åsså förstår jag inte allt de säger..annan kultur vettu..

shoei skrev:
2591990 Ja det börjar bli mer och mer så.

Angående den här fortkörningen, det var 7km/h för fort. Och det fick jag betala 1500:- för.
Att de bötfäller för så obetydliga överseelser är också märkligt. Åker man på en sträcka med fartkameror så måste man med andra ord hela tiden sitta och kolla på hastighetsmätaren för att inte överskrida hastigheten. Hur trafikfarligt är inte det i så fall?

Bus-bo, du får gärna rita en bild och göra en uträkning. Upptäckte att jag glömt en del av det där nu när jag tog fram papper och penna :gnissla

Men om alla gör såna här "obetydliga överseelser"... varför har vi då några regler alls... jag menar om de ändå är där för att brytas?
De flesta nya bilar (å det är inge svårt att sätta in en i en gammal bil heller) har farthållare som man enkelt med ett knapptryck kan ställa in på önskad hastighet. Kör annars med större marginaler om du inte kan uppskatta hastigheten ändå. Har man gott om marginal räcker det med en flukt på hastighetsmätaren lite då och då... Efter några år bakom ratten lär man sig uppskatta hastigheten på bilen ganska väl ändå... :tummenupp

Gabor skrev:
2591997 Jag klarar mig , jag heter inte svensson...åsså förstår jag inte allt de säger..annan kultur vettu..

Joo jag har förstått det... nog för att du kommer undan med den förklaringen här hemma med den håller inte i alla situationer.... :pannkyss

Last edited:
Kia skrev:
2591996 Så hur ska vi få ner hastigheterna och därmed minska de allvarliga olyckorna då Herr Allvetare??
Bättre att göra nånting än ingenting åt saken.
Å det är ju inte heller så att bötespengarna hamnar hos Polismännen själva... (Jag vet att stor del hamnar i de höga chefernas lönekuvert) Men man får väl ändå hoppas på att iaf en liten del hamnar hos skattebetalarna... om än liten.. iaf nånting.

Vilka olyckor är allvarliga ?? Alla. Varför sker dom ?? Förarens ansvar , oftast, inte tekniska problem som förr i tiden..

Nä, ouppmärksamhet, för hög fart, och felbedömningar, samt drogpåverkan...

Ouppmärksamhet för att man sysslar med en jävla massa andra saker i trafiken istället för att köra fordonet man sitter i. Förbud hjälper inte, så vad göra, informations samhället öser skit över oss, med radio, skyltar efter vägar mm.

Attitydsförändring hos ALLA trafikanter, från trehjulingar med barn på, föräldransvar, till fartfantomer på 2 eller 4 hjul....svår nöt att knäcka där.

Visst, höga farter det skull gå att lösa med satellit,transponder å elektroniska fartspärrar.
Kontrollsamhälle....:rolleyes: :gnissla

Drogpåverkan....många poliskontroller på sådant, alkolås i alla bilar kanske.

Att fordonen blir bättre, vägarna rakare å bredare, lockar att hålla högre tempo. Alla klarar inte det så fartskillnaderna blir stora, felbedömningar sker, olyckan är ett faktum....

Syvende å sisst är det faktum att VI själva och VÅRAT trafikbeteende är det som avgör utgången för framtiden.

Höga böter, avskräcker en del, fartkameror tror jag inte mycket på när det gäller övervakning å anpassning. Vi är ögon tjänare, ser man kamemeran, saktar man ner, sen ökar man upp för at få en bra medeltid i alla fall.....

Sämre vägar med fildelning å sånt skit, hjälper inte, folk blir griniga å tar chanser istället...

Jag har ingen lösning på det , men lite åsikter...

Jag använder mobil när jag kör, ja, jag kör för fort ibland, jag är ögontjänare, men jag har i alla fall en lång rutin å kör mycket , både på 2 å 4 hjul.

Det ger at jag ser hotbilder , har framförhållning, å har en ryggigt bra koll på vad som skulle kunna hända, räddat mig otal ggr från olyckstillbud.

Så jag skull vilja införa MOBILTELE förbud i fordon, möjligen handsfree. Höga straffsatser å vård , avgiftning av de som kör påverkade...låt mina ev.fortkörningsböter gå till sånt, helt ok för mig.

Fortbildningskurser, oblgatoriskt vartannat år , för samtliga körkortsinnehavare...regler å ett litet test. Klarar man inte det, indrafget körkort och ny kurs....
Läkar undersökningar , obligatoriskt var 5e år, kan man få bort farliga element pga skukdom ur trafiken, helt ok för mig...

Nä, nu måste jag jobba igen...blev mycket det här..:pannkyss

Gabor skrev:
2592035 Vilka olyckor är allvarliga ?? Alla. Varför sker dom ?? Förarens ansvar , oftast, inte tekniska problem som förr i tiden...

Du har rätt i mycket av dina åsikter...det tycker jag också.

Men frågan kvarstår ju... Vad ska polisen göra för att få ner olyckorna i antal??
Jag tycker ändå att det känns lite bättre att de istället för att ignorera problemet, ändå gör NÅNTING och sätter upp fartkameror, är ute med lasern och har div kontroller...
Kanske ingen lösning på problemet men ändå en liten åtgärd i ett problem som vi alla är del i....

Gabor skrev:
2591983 Faktum är at tom polisens presstalesman för trafikavdelningen sa under trafiksäkerhetsveckan för ett tag sedan att:

""fartkamerorna är egentligen till för att få ner hastigheterna på vägen, men visst är det så att dessa genererar stora summor med inkomst åxå. Vi kan stå mellan 2 kameror där vi vet att bilförare ökar på ordentligt, då tar vi dessa i alla fall, å avgiften kommer oss till godo.....""

inte fan är o-visionen den viktiga, snarare att få in ordentligt med stålar....börjar likna Aktiebolaget Polis å övervakning....

Men det är inte polisen som beslutar om fartkameror utan vägvärket och det är vägverket som satt upp en nollvision, inte polisen. Polisen bryr sig nog inte så mkt om ifall folk är en trafikfara som du säger. Tyvärr tycker jag de flesta trafikpoliser har en taskig attityd och det känns som de mer är ute efter att sätta dit folk än att se till att vägarna är säkra.

Kia skrev:
2592046 Men frågan kvarstår ju... Vad ska polisen göra för att få ner olyckorna i antal??

Dubbla antalet alkholkontroller och halvera fartkontrollerna...det hade vart en början iaf.

Barrett skrev:
2591958 Har dom kanske döpt om det från böter till fortkörningsavgift? :va
Inte illa! Det låter ju kanon att man slipper böter. Som kund betalar man alltså bara en symbolisk fortkörningsavgift när man beträder hastighetsgränserna om jag förstår det rätt. Dom har tänkt till minsann. :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...