Kia skrev:
2591996 Så hur ska vi få ner hastigheterna och därmed minska de allvarliga olyckorna då Herr Allvetare??
Bättre att göra nånting än ingenting åt saken.
Å det är ju inte heller så att bötespengarna hamnar hos Polismännen själva... (Jag vet att stor del hamnar i de höga chefernas lönekuvert) Men man får väl ändå hoppas på att iaf en liten del hamnar hos skattebetalarna... om än liten.. iaf nånting.
Vilka olyckor är allvarliga ?? Alla. Varför sker dom ?? Förarens ansvar , oftast, inte tekniska problem som förr i tiden..
Nä, ouppmärksamhet, för hög fart, och felbedömningar, samt drogpåverkan...
Ouppmärksamhet för att man sysslar med en jävla massa andra saker i trafiken istället för att köra fordonet man sitter i. Förbud hjälper inte, så vad göra, informations samhället öser skit över oss, med radio, skyltar efter vägar mm.
Attitydsförändring hos ALLA trafikanter, från trehjulingar med barn på, föräldransvar, till fartfantomer på 2 eller 4 hjul....svår nöt att knäcka där.
Visst, höga farter det skull gå att lösa med satellit,transponder å elektroniska fartspärrar.
Kontrollsamhälle....
Drogpåverkan....många poliskontroller på sådant, alkolås i alla bilar kanske.
Att fordonen blir bättre, vägarna rakare å bredare, lockar att hålla högre tempo. Alla klarar inte det så fartskillnaderna blir stora, felbedömningar sker, olyckan är ett faktum....
Syvende å sisst är det faktum att VI själva och VÅRAT trafikbeteende är det som avgör utgången för framtiden.
Höga böter, avskräcker en del, fartkameror tror jag inte mycket på när det gäller övervakning å anpassning. Vi är ögon tjänare, ser man kamemeran, saktar man ner, sen ökar man upp för at få en bra medeltid i alla fall.....
Sämre vägar med fildelning å sånt skit, hjälper inte, folk blir griniga å tar chanser istället...
Jag har ingen lösning på det , men lite åsikter...
Jag använder mobil när jag kör, ja, jag kör för fort ibland, jag är ögontjänare, men jag har i alla fall en lång rutin å kör mycket , både på 2 å 4 hjul.
Det ger at jag ser hotbilder , har framförhållning, å har en ryggigt bra koll på vad som skulle kunna hända, räddat mig otal ggr från olyckstillbud.
Så jag skull vilja införa MOBILTELE förbud i fordon, möjligen handsfree. Höga straffsatser å vård , avgiftning av de som kör påverkade...låt mina ev.fortkörningsböter gå till sånt, helt ok för mig.
Fortbildningskurser, oblgatoriskt vartannat år , för samtliga körkortsinnehavare...regler å ett litet test. Klarar man inte det, indrafget körkort och ny kurs....
Läkar undersökningar , obligatoriskt var 5e år, kan man få bort farliga element pga skukdom ur trafiken, helt ok för mig...
Nä, nu måste jag jobba igen...blev mycket det här..