Hur kan polisen uttrycka sig så här?

Kia skrev:
2591972 Näää regler och lagar är ju bara till för att jävlas och ställa till med problem för stackars oskyldiga Svensson... :rolleyes:

Exakt! Det finns visst typer som envisas med att knalla runt med dimljus tända fast det är olagligt.

Last edited:
Ukiwaza skrev:
2592273 Exakt! det finns visst typer som envisas med att knalla runt med dimljus tända fast det är olagligt.

Jaaa va f*n, vi befinner ju oss på SH. Dubbelmoral-kärringarnas mecka. (eller hur va det nu...) :D

Kia skrev:
2592046 Du har rätt i mycket av dina åsikter...det tycker jag också.

Men frågan kvarstår ju... Vad ska polisen göra för att få ner olyckorna i antal??
Jag tycker ändå att det känns lite bättre att de istället för att ignorera problemet, ändå gör NÅNTING och sätter upp fartkameror, är ute med lasern och har div kontroller...
Kanske ingen lösning på problemet men ändå en liten åtgärd i ett problem som vi alla är del i....

Synlig polis har alltid en dämpande inverkan, ögontjänarna reagerar i alla fall..

supergirl skrev:
2592054 Men det är inte polisen som beslutar om fartkameror utan vägvärket och det är vägverket som satt upp en nollvision, inte polisen. Polisen bryr sig nog inte så mkt om ifall folk är en trafikfara som du säger. Tyvärr tycker jag de flesta trafikpoliser har en taskig attityd och det känns som de mer är ute efter att sätta dit folk än att se till att vägarna är säkra.
Det vet jag mycket väl....men vägverket har inget folk ute, utan polisen sköter jobbet på fältet..
Jag slog ihop lite där med trafik övervakning. Polisen bryr sig däremot väldigt mycket om du är en trafikfara..indirekt. vinglig färd, fel hastighetsanpassning.. mm. såg en som blev stoppad bakom mig i en kontroll, han fortsatte att snacka i mobilen fast polisen redan tagit honom å försökte prata med honom.., eller när kompisens farsa drog upp en känd sångerska 3e ggn på en vecka ur diket, den gången för att hon sminkade sig medans hon körde, rakt ner i diket...eller taxi chaffisen som körde mot rött framför mig, i mkt hög fart å inte kunde stanna för att det regnade å kom med låsta hjul..:huvet .. höll på att bli min död om jag inte sett fanstyget i tid, å de som inte håller avstånd till framförvarande, vill helst putta på så det går ännu fortare..

Men jag håller med, många polisers attityd är fan så skrämmande mot vad det var för bara 3-4 år sedan, vad det beror på , tja jag har en del aningar där.

Last edited:
Kia skrev:
2591996 ...
Å det är ju inte heller så att bötespengarna hamnar hos Polismännen själva... (Jag vet att stor del hamnar i de höga chefernas lönekuvert) Men man får väl ändå hoppas på att iaf en liten del hamnar hos skattebetalarna... om än liten.. iaf nånting....

Kan du förklara det för nån som inte vet, hur många procent som går som "lönebonus" till de såkallade höga cheferna ???

shoei skrev:
Jag är knappst "kund" i det här fallet, håller fast vi att det är ett fullkomligt idiotiskt sett att uttrycka sig på. "Bötfälld" är ett lämpligt ord här.

Ja, eller FÖRBRYTAREN.

J.Porta skrev:
2592376 Kan du förklara det för nån som inte vet, hur många procent som går som "lönebonus" till de såkallade höga cheferna ???

Har väl inte påstått att jag vet exakt hur stor del av pengarna som går till just vad?? Men det säger väl sig självt att deras löner måste tas nånstans ifrån??? Tror inte att de har nån lönebonus på om fler böter skrivs ut men deras löner måste ju betalas av nån??

Kia skrev:
2592406 Har väl inte påstått att jag vet exakt hur stor del av pengarna som går till just vad?? Men det säger väl sig självt att deras löner måste tas nånstans ifrån??? Tror inte att de har nån lönebonus på om fler böter skrivs ut men deras löner måste ju betalas av nån??

kallas overheadkostnad, en viss procent på budgeten. Länspolismästarna har individuel lönesättning, olika i olika län....förhandlingsbar.

Kia skrev:
2592406 Har väl inte påstått att jag vet exakt hur stor del av pengarna som går till just vad?? Men det säger väl sig självt att deras löner måste tas nånstans ifrån??? Tror inte att de har nån lönebonus på om fler böter skrivs ut men deras löner måste ju betalas av nån??

Kia skrev:
Å det är ju inte heller så att bötespengarna hamnar hos Polismännen själva... (Jag vet att stor del hamnar i de höga chefernas lönekuvert) Men man får väl ändå hoppas på att iaf en liten del hamnar hos skattebetalarna... om än liten.. iaf nånting....

Jag citerar dig igen då, tycker nog att det står att du vet:va :va

Gabor skrev:
2592411 kallas overheadkostnad, en viss procent på budgeten. Länspolismästarna har individuel lönesättning, olika i olika län....förhandlingsbar.

Jaa okej okej... jag tror jag har lite koll på att det faktiskt finns en budget som pengarna kommer ifrån.
Men hade jag i mitt inlägg från början skrivit att alla pengarna som de får in på böterna går tillbaka till skattebetalarna hade det blivit ramaskri och det hade just påpekats att de pengarna säkert hamnar i höjdarnas plånböcker iaf... ville bara slippa se såna inlägg så jag försäkrade mig och skrev inom parantes att jag redan tagit med det i tanken när jag skrev....

J.Porta skrev:
2592413 Jag citerar dig igen då, tycker nog att det står att du vet:va :va

Okej inser att betoningar på ord inte alltid framgår i textmassa...

Parantesen var menad som ett tillägg att jaaa jag VET (ironiskt uttal där) att pengarna hamnar hos höjdarna...
För att slippa en massa svar om att skattebetalarna minsann inte alls får nån del i pengarna som böterna drar in...
Lessen om jag skrev otydligt...

Last edited:
Kia skrev:
2591946 Vi kallar felparkerarna för kunder...
De ser till att jag har pengar i mitt lönekuvert varje månad och de ger oss ett gott skratt i fikarummet varje dag.... :tummenupp

Hur mycket får ni i provision? :confused:

Kia skrev:
2592578 Ett fruktansvärt gott skratt varje dag och ett ordförråd som slår allt... :tummenupp

Ska jag tolka det som att ni inte har provision på de böter ni delar ut? :va

shoei skrev:
2591990 Ja det börjar bli mer och mer så.

Angående den här fortkörningen, det var 7km/h för fort. Och det fick jag betala 1500:- för.
Att de bötfäller för så obetydliga överseelser är också märkligt. Åker man på en sträcka med fartkameror så måste man med andra ord hela tiden sitta och kolla på hastighetsmätaren för att inte överskrida hastigheten. Hur trafikfarligt är inte det i så fall?

Bus-bo, du får gärna rita en bild och göra en uträkning. Upptäckte att jag glömt en del av det där nu när jag tog fram papper och penna :gnissla

Hur långt var det mellan dig och kameran när den small av. Sträckan från dig till kameran. Hur långt från vägen stod kameran? Ju längre i från destå mindre skillnad mellan uppmätt hastighet och verklig hastighet.
Vad var det för maxhastighet på sträckan?

Last edited:
Jag trodde det där va ett brev från kameratillverkaren till Polisen.

Men då borde den uppmätta hastigheten bli högre än den faktiska.., till kundens fördel. :confused:

Kia skrev:
2592795 Det är fri tolkning på den kommentaren.... :pannkyss

OK, jag ger upp...

OT: Träffade faktiskt på en trevlig lapplisa i Uppsala när jag hade fulparkerat hojen på trottoaren utanför McD (andra sidan gågatan från Teknikmagasinet) för ett par år sen. Fick såklart attans brådis ut från haket när jag såg att hon började bläddra i blocket... När man sedan nervöst kliver fram med en halv quarterpounder i kinden så säger hon helt sonika:
-"Nä, det blir inga böter. Jag tänkte bara skriva en liten lapp att så här får man inte stå ens med hoj."

Trevlig tjej, solglasögon (kan ha varit rosa/lila med ett sånt där gnistrande hjärta på). Det var som sagt några år sen, men om det var du så är jag iaf skyldig dig ett stort tack. Förutom att jag fick slösa pengarna på annat så lärde jag mig att det åtminstone finns EN trevlig lapplisa. :tummenupp

Hohoho... Polisen finns ju till för att "hjälpa" människorna i Sverige så att kalla trafikanterna kunder låter ju inte helt orimligt... Kanske:gnissla

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg