Hur kan motverka att cykeln går på bakhulet?

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Hur kan man motverka att cykeln går på bakhulet?

Som rubriken lyder, är det mycket man kan göra åt att cykeln går på bakhjulet ut ur alla kurvor vilket gör att det är svårt att få ner effekten i backen?

Tänkte mest på hur mer/mindre kompretion och förspänning påverkar cykeln?


Thomas!
 
Last edited:
Kör Med Mer Känsla, Inte Bottna Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaasen över Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaallllllllllllllllllllllltttttttttttttttttttttttttttt.
 
Mindre kompression bak samt mindre förspänning och lägre rideheight. Det du vill åstadkomma är att sänka tyngdpunken på hojen och det gör du på dessa sätt. Naturligtvis kan detta ge andra, negativa effekter så du få prova dig fram.

Ett annat sätt är att sätta på mindre drev både fram och bak så att du får bakhjulet längre bak. Hojen blir stabilare, mindre snabbstyrd och mindre villig att gå på bakhjulet.
 
Mindre kompression bak samt mindre förspänning och lägre rideheight. Det du vill åstadkomma är att sänka tyngdpunken på hojen och det gör du på dessa sätt. Naturligtvis kan detta ge andra, negativa effekter så du få prova dig fram.
Men om man minskar kompression och förspänning bak så 'sätter' väl den sig ännu mer så det blir mer bakhjulsåka?
 
T.ex. mindre förspänning gör att det fjädrar istället för att framhjulet lyfter. Hojen vill ju vrida sig runt sin egen axel (bakhjulet) när effekten ökas, om bakfjädringen får ta upp denna kraft istället så hålls framhjulet lättare i marken.
Man kan ju även se till att bakhjulet är i så långt bak i svingen som möjligt. Båda dessa faktorer ger ju andra (kanske oönskade) effekter.
Allt här i livet är en kompromiss!

// Tommy
 
Ett annat sätt är att sätta på mindre drev både fram och bak så att du får bakhjulet längre bak. Hojen blir stabilare, mindre snabbstyrd och mindre villig att gå på bakhjulet.

Ett enklare sätt att förlänga hojen om man inte vill ändra sin drevning är ju att ändra längden på kedjan bara ;)
 
Men om man minskar kompression och förspänning bak så 'sätter' väl den sig ännu mer så det blir mer bakhjulsåka?

Ja den sätter sig mer men effekten blir att tyngdpunkten hamnar lägre och den blir mindre benägen att gå på bakhjulet. Jag förstår hur du tänker och det kan kännas som den lättare borde wheela i detta läget men det är fel.
 
Ett enklare sätt att förlänga hojen om man inte vill ändra sin drevning är ju att ändra längden på kedjan bara ;)

Fast med ett mindre drev bak borde man ju få ett lägre moment runt bakaxeln också, det borde väl hjälpa en hel del. Eller har jag otur när jag tänker? Tas det ut av lägre moment även mot asfalten så att man får sämre driv?
 
Ja den sätter sig mer men effekten blir att tyngdpunkten hamnar lägre och den blir mindre benägen att gå på bakhjulet. Jag förstår hur du tänker och det kan kännas som den lättare borde wheela i detta läget men det är fel.

Sänker du hojen bak flyttar du tyngdpunkten bakåt också.. Däremot blir det ju mer grepp bak, men det brukar ju snarare ge mer wheelietendenser.

Fast med ett mindre drev bak borde man ju få ett lägre moment runt bakaxeln också, det borde väl hjälpa en hel del. Eller har jag otur när jag tänker? Tas det ut av lägre moment även mot asfalten så att man får sämre driv?

Dreva upp en cykel som det är frågan om ger såklart sämre acceleration, vilket ger mindre wheelie-tendenser.
 
Last edited:
Fast med ett mindre drev bak borde man ju få ett lägre moment runt bakaxeln också, det borde väl hjälpa en hel del. Eller har jag otur när jag tänker? Tas det ut av lägre moment även mot asfalten så att man får sämre driv?

Genom att dreva får man inte annan kraft runt momenpukten utan bara annan utväxling.

Jag har sänkt min motorcykel fram 10mm och det gjorde den mycket mindre villig att stegra sig. Måste vara det enklaste att göra, så får du en mer lättsväng mc också.
 
Sänker du hojen bak flyttar du tyngdpunkten bakåt också.. Däremot blir det ju mer grepp bak, men det brukar ju snarare ge mer wheelietendenser.



Dreva upp en cykel som det är frågan om ger såklart sämre acceleration, vilket ger mindre wheelie-tendenser.

Jojo, men jag menade (men skrev inte) såklart att samtidigt kompensera på framdrevet så att utväxlingen skulle vara densamma. Men det spelar fortfarande ingen roll inser jag nu när jag tänkt ett tag. Samma driv på hjulet ger ju med samma chassieinställningar såklart samma wheelievillighet. Hmm, var finns "Undo" knappen för korkade inlägg?
 
Jag hade tänkt starta den här tråden egentligan, så tack för att jag slapp! :hihi
Har precis inhandlat mig en gammal ban-retta, och väl var lite starkare å mer wheeliebenägen än min gamla gixxer :hihi Efter en dag på Mittsverigebanan så har jag också mycket funderingar på det där med lätt framhjul. Jag provade med att flytta mig istället, så i början på långrakan försökte jag glida fram i sadeln, men då drog jag ju upp framhjulet ännu mer å störde gaffeln :huvet Att försöka glida bak under inbromsningen va ju ingen hit heller :hihi
Jag väger ju en hel del, och det är ju vikt som man ska utnyttja. Jag är van att sitta längst bak på min gixxer, men på rettan var det inte alls lika bra. Jag har ju blitt lärd att man ska får tyngden långt bak, och gasa, för att hjälpa framhjulet. Men med en effektstark hoj, kan det löna sig att glida fram då, så att man kan gasa mer ut ur kurvorna? För baksidan av myntet är ju att iaf jag får svårare att bromsa då.
 
Sänker du hojen bak flyttar du tyngdpunkten bakåt också..

Ehh, nej! Nu tänkte du lite snett. Tyngdpunkten kan ju omöjligen flyttas framåt eller bakåt genom att höja eller sänka en hoj. Tänk om, tänk rätt ;)
 
Ehh, nej! Nu tänkte du lite snett. Tyngdpunkten kan ju omöjligen flyttas framåt eller bakåt genom att höja eller sänka en hoj. Tänk om, tänk rätt ;)

Sänker du hojen bak flyttas tyngdpunkten bakåt.. Det är en annan femma om du sänker hela hojen.. Sänk den gärna mer fram än bak. Annars kan du ju ta och kolla geometrin på en dragbike/bil.
Det var mindre wheelie-tendenser han ville ha.
Enklaste sättet att minska wheelie är ju att flytta sig själv framåt, eller förlänga hjulbasen. Inte att bygga en chopper som du föreslog.. ;)
 
Tack för tipsen, nu har jag lite att labba med inför träningen på tisdag.
Är det någon som vet vart man kan få information om hur standadinställnigarna är för fjädringen på en zx10 06?

Har ingen instruktionsbok till den.
 
Sänker du hojen bak flyttas tyngdpunkten bakåt..

Marginellt, den flyttas betydligt mer nedåt än bakåt. Hur som helst så blir den mindre benägen att wheela och det är ju det frågan gäller.

Men ja, sänkning av hela hojen (både fram och bak) ger störst effekt.
 
Last edited:
Marginellt, den flyttas betydligt mer nedåt än bakåt. Hur som helst så blir den mindre benägen att wheela och det är ju det frågan gäller.

Men ja, sänkning av hela hojen (både fram och bak) ger störst effekt.

Uppmjukning av chassit är jag med på, då vridkrafterna till större del tas upp av dämparen. Packar den däremot ihop för att den blir för mjuk med för mycket retur, blir effekten tvärtom, mera wheelie. Testa åka en cross med slut dämpare bak så du bara åker på fjädern..
 
Det finns ett kul dataprogram som Tony Foale gjort, i det kan man mata in alla data från hojen och se vad som händer när man förändrar ngt.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top