Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag som sitter i den lågt stående skaran av människor har inte så stort intresse av att vara blå..
Ser gärna att det tillkommer mera jobb, då jag som student just för tillfället går mot en inte så ljus framtid av arbetslöshet.
Tillkommer mer jobb?Jag som sitter i den lågt stående skaran av människor har inte så stort intresse av att vara blå..
Ser gärna att det tillkommer mera jobb, då jag som student just för tillfället går mot en inte så ljus framtid av arbetslöshet.
Tillkommer mer jobb?
Politiker ska inte skaffa fram jobb a'la utöka den offantliga sektorn och slänga in folk i icke vinstrdivande ekorrhjul där de är med i ett maffialiknande fackförbund, går till jobbet varje dag (när det inte VAB'as eller är sjuk), inte gör ett skit och gnäller som fan på att allt är så dåligt. Gärna i kombination med att vara "solidarisk" och ha jättehuvudbry vilken färg man ska ha på sin nya Passat.
Politiker ska och kan endast se till att skapa BÄTTRE FÖRUTSÄTTNINGAR för att jobb ska kunna skapas. Detta görs enkom genom ett snällt företagsklimat, lägre skatter, mer fokus på infrastruktur samt incitament för att få fram entreprenörer.
Pungt.
Jag som sitter i den lågt stående skaran av människor har inte så stort intresse av att vara blå..
jag röstar på solidaritet! Jag tänker på mina medmänniskor!
sedan talas det så väl om hur "Freddan" är så himla bra, sen han kom till makten har han sänkt sin egen skatt med över 150 000:- ( och vi är nöjda att vi får 500-1000:- mer i månaden som ändå går till diverse höjningar så som a-kassan och trafikförsäkringen).. MM visst, han är jäääfla smart den gubben för det är Vi som får betala istället..
------------------------------------------------------------
Ali Alisson utb. från ett icke europeiskt land är inte likvärdig med våra standarder och då har han utbildad sig i över 6 år och har en erfarenhet på 10 år.. Svenska kan han, det lärde han sig på 6 månader ! Det ända han vill är att hjälpa andra människor, MEN får inte ? Ambitionen har han och han vet vad han vill göra med sitt liv men hindras.
Jovisst serru...kolla den här lilla berättelsen.....så kan det gå..!
10 glada personer går ut för att äta middag tillsammans. Notan blir 1000 kr. Notan delas på samma sätt som skatt betalas i Sverige:
- De första fyra (de fattigaste) betalar ingenting
- Den 5:e betalar 10 kr
- Den 6:e betalar 30 kr
- Den 7:e 70 kr
- Den 8:e 120 kr
- Den 9:e 180 kr
- Den 10:e personen (den rikaste) betalar 590 kr
De 10 personerna äter middag på restaurangen varje dag och är nöjda med uppgörelsen om 1000 kr. En dag säger restaurangägaren:
– "Ni är trogna kunder så jag lämnar 200 kr rabatt på era middagar i fortsättningen".
En middag för 10 personer kostar nu endast 800 kr och det är nu det händer grejer. Man vill fortfarande betala middagen såsom skatter betalas.
De första 4 påverkas inte. De får fortsätta äta gratis.
Men hur ska de andra 6 göra? Hur ska de dela upp rabatten på 200 kr så att alla får sin del?
De inser att 200 kr delat med 6 blir 33,33 kr.
Drar de bort beloppet från varje persons andel får den 5:e och 6:e personen betalt för att äta.
Restaurangägaren föreslår att i rättvisans namn är det bättre att reducera varje persons nota proportionellt. Han räknar ut de belopp varje person skall betala. Resultatet blir att även den 5:e personen får äta gratis.
Den 6:e får betala 20 kr,
Den 7:e betalar 50 kr,
Den 8:e 90 kr,
Den 9:e 120 kr och den 10:e personen betalar 520 kr istället för tidigare 590 kr.
Alla får ett lägre pris än tidigare och nu får 5 personer äta gratis.
Utanför restaurangen börjar de jämföra vad de sparat...
– Jag sparar bara en tia av rabattens 200 kr, börjar den 6:e personen.
Han pekar på den 10:e och säger: – Men han sparar 70 kr!
– Precis, jag tjänar bara en tia och det är orättvist att han får sju gånger så mycket som jag, säger den 5:e personen.
– Det är sant! Varför ska han få 70 kr tillbaka när jag bara får 20? De rika ska alltid ha det lite bättre, gormar den 7:e personen.
– Vänta ett tag! Skriker de 4 första som äter gratis varje dag.
– Vi får ingenting. Det här systemet utnyttjar de fattiga!
De 9 personerna skäller som hundar på den 10:e och kallar honom för allt möjligt och anklagar honom för att suga blodet ur de fattiga. Nästa kväll kommer inte den 10:e personen till middagen. Skönt tycker de andra 9 och sätter sig ner för att äta. När notan sedan landar på bordet upptäcker de något väldigt märkligt: Det fattas 520 Kr........
Hoppsan...!
/KentW
Samma gäller förresten filmen om Monas mygel...
Vad är det för film? Har jag missat något? Finns det en film om Monas mygel?
Snälla, snälla, sluta posta den här berättelsen fler gånger! Vi har alla läst den massor av gånger och den är säkert jättekul och pedagogisk men som sagt: Det räcker nu! Samma gäller förresten filmen om Monas mygel...
Nyhetsflash: Det är en saga, inte en berättelse från verkligheten. Sagan har en funktion att framföra ett budskap och är designat för att göra det och inte sprida en sanning. Lite som propaganda eller reklam.Nej, den är inte färdigkommenterad! Hallå, varför klagar inte de som äter gratis? Detta är Sverige! Klart som f-n att de ska klaga! Alla andra fick det ju bättre medan dom som åt gratis inte fick nåt, eller hur?
När fastighetsskatten togs bort, så klagades det(!) i fikarummet på farsans jobb i min hemby, Umeå. Farsan frågade om de som klagade var drabbade av fastighetsskatten. Nej de hade aldrig nånsin betalat fastighetsskatt, men det var ju fördjävligt att de som bor i Stockholm inte behöver betala längre!
Före fastighetsskatten togs bort betalade jag 18 000 kr per år på min nyinköpta nästan fullbelånade villa. Rättvisa och solidaritet så det förslår, nä nå sosseröstning blir det aldrig mer.
Nyhetsflash: Det är en saga, inte en berättelse från verkligheten. Sagan har en funktion att framföra ett budskap och är designat för att göra det och inte sprida en sanning. Lite som propaganda eller reklam.
Finns vad jag vet ingen som äter gratis i Sverige utom möjligen de hemlösa i soppköken och de motsvarar knappast 25% av befolkningen(4 av 10) plus att historien inte heller tar hänsyn till fördelningen av hur många som har olika stora inkomster. För du tror väl inte att de rikaste tio procenten av Sveriges befolkning står för nästan 60% av statsbudgeten!?
I vissa trådar här låter som att det är ok att klaga om man tillhör den rikaste halvan i Sverige, ofta med argumentet att det inte lönar sig att jobba. Först och främst fattar jag inte varför folk som är rika, som jag, ska klaga då jag ju har allt jag behöver, dessutom fattar jag inte vad som menas med att det inte lönar sig att jobba och tjäna pengar eftersom folk ju klarar av att bli rika. Kan vara att de smugglar knark istället??
Om det är så dj-a jobbigt att ha hög inkomst är det ju bara att dra ner till MAXI och söka jobb i kassan istället. Plus att man då dessutom får rätten att klaga på köpet...
Dessutom publicerade han exakt samma inlägg i en annan tråd igår...
Inte för att det har med någonting att göra men jag snubblade över det här:
[YOUTUBE-ID]yx0PoV28ZJs[/YOUTUBE-ID]
- De har för få som ifrågasätter va..
- Det är därför de behövs de vanliga ungdomarna va..
- För få som säger till om det är fel va..
- Jag har inget jobb va..
- man fick ju mycket impulser där va..
- Dåligt med klassrum va..
- Sa man ifrån med det va..
- ..kom som en chock för en va..
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |