Hur kan man vara röd?

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Även jag måste ge mig in i politiksnacket...

Detta är listan över världens högsta skatter!
Med DAGENS sittande regering, OM de rödgröna vinner så höjs ALLA skatter ytterligare!

Tänk på om man har det knapert nu, och tror att de rödgröna är "arbetarens vän"!

Det blir betydligt mindre kvar i plånboken än var ni har i dag!


FAKTA
Skattetryck i procent av landets BNP

1. Sverige 51,1 (tror att Sverige och Danmark bytt plats nu)
2. Danmark 49,7
3. Belgien 45,4
4. Norge 45,0
5. Finland 44,5

6. Frankrike 44,3
7. Island 42,4
8. Österrike 41,9
9. Italien 41,0
10. Tjeckien 38,5

11. Luxemburg 37,6
12. Storbritannien 37,2
13. Ungern 37,1
14. Nya Zeeland 36,6
15. Spanien 35,8

16.Tyskland 34,7
17. Kanada 33,5
18. Turkiet 32,3
19. Irland 30,5
20. Schweiz 30,0

21. Slovakien 29,4
22. USA 26,8
23. Korea 25,6
24. Mexico 19,8


Källa: OECD
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Det värsta är att dom finns överallt,mitt i bland oss, de ser till o med ut som vanliga vettiga människor! men hur en hjärna fungerar som kan tänka sig Mona som statsminister, Lars (ole dolyckan) Åhly med en ministerpost, Thomas Tröstros som öser ut bidrag för dina surt förvärvade pengar och miljöfittan Wetterstrand med fria tyglar att bestämma bensinpris, ja det vågar man inte ens tänka på! Gårdagens SIFO verkade ju väldigt lovande, och idag har väl de rödgröna inte blivit starkare av att Bodström vägrade ta ett drogtest när P3 intervjuade honom, karln går väl på speed för att hinna med alla hans jobb... Fredrik är frälsaren!!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vad fasen är BNP för nått, är sverige eller mexico bäst? :va

Edit: Var inte det nått med kroppsfett eller nått sånt?
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Betalar gärna skatt om det går till nått vettigt som fri sjukvård, skola, äldrevård. Problemet är väl att pengarna som skulle dit går nån annanstans.. Undrar var...
Inte fan hjälper det då att rösta "blått". Och inte fan tänker jag rösta på ärkefittan Mona Stahlin heller.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Innan man börjar tänka med plånboken bör man kanske tänka på VART pengarna man betalar i skatt går egentligen. Många verkar tro att de bara försvinner och jag kan hålla med om att det slösas otroligt mycket på saker som är helt onödiga(politiker bl.a) men det märks ju en enorm skillnad sen alliansen kom med sina skattebesparingar.
Det är ingen skillnad som märks om man har ett arbete och en hyfsad inkomst, men är man sjuk, arbetslös, studerande eller pensionär så märks det ordentligt. Dessa grupper har fått det betydligt sämre under Borgarnas styre.
Jag har själv ett arbete och har märkt att jag får mer i plånboken efter alla skatteavdrag än innan men ärligt talat så tycker jag inte att det är värt en betydligt sämre A-kassa och en otrygg tillvaro för de som är sjuka. Vi betalar ju faktiskt skatt just för att slippa ha det på det viset.
Men medkänsla för sina medmänniskor kanske inte är högsta mode just nu, vad vet jag.
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag är för sänkt skatt, men din sammanställning platsar bara på ett demensboende.

Hur kan du jämför tex Sverige med Usa när det gäller skatt ?
Vi har fri sjukvård, skola mm. mm. vilket dom inte har där. Alltså är dom två jämförelserna helt irrelevanta.
Ska du räkna på skatt så måste också länderna dela pengarna lika.
Jag tror knappast ett land som har 20% i skatt har dessa "förmåner". Vet inte varför det kallas förmåner heller för den delen, för vi har ju betalat för det med råge.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
är man sjuk, arbetslös, studerande eller pensionär så märks det ordentligt. Dessa grupper har fått det betydligt sämre under Borgarnas styre.

På vilket sätt har de fått det sämre och hur definierar du "sämre"?
De har fått lite svårare att fuska, i övrigt är väl de flesta system i princip oförändrade?

Vad jag vet får man fortf sjukpenning om man är sjuk, a-kassa om man är arbetslös och pension om man är pensionär. Det där med pensionärer är ju för övrigt bara avundsjuka, de har inte fått det sämre än de hade det tidigare - däremot får de vänta lite på skattesänkningen.

Som vanligt är det något obegripligt rättviseperspektiv (som går ut på att de som bidrar minst skall ha mest) som ligger till grund för vänsterna babbel.

Det rättvisaste av allt vore om alla betalade lika mycket i skatt, dvs regressiv. Det lär man dock få vänta på.


fy fan
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
På vilket sätt har de fått det sämre och hur definierar du "sämre"?
De har fått lite svårare att fuska, i övrigt är väl de flesta system i princip oförändrade?

Problemet ligger väl i det att f-kassa bestämmer när du är sjuk eller om du är det och sen är du det tidsbegränsat.
Ponera att du får en stroke imorgon och detta leder till besvärande men som är "for life", du klarar inte av att koncentera dig på saker i din omgivning mer än 1timma i taget sen krävs vila.. Drygt att jobba 40h i veckan.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Räknar man bara skettetryck så ligger vi risigt till.
Iofs så har skatten nästan allt med hur landets ranking i välfärd och trivsel verkar bedömas,

Tittar man på vad vi får för skatten så ser uppenbarligen bättre ut.

Tror vi rankas 3a i världen på länder som är bäst att leva i för tillfället, ingen aning vilka kriterier man valt att bedöma detta på men ett pissland verkar vi inte vara.
 

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Det rättvisaste av allt vore om alla betalade lika mycket i skatt, dvs regressiv. Det lär man dock få vänta på.
fy fan

Rättvisa är ett ord som de röda älskar, men vad betyder det i praktiken?
Det är en jävla skillnad på deras och min rättvisa.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Rättvisa är ett ord som de röda älskar, men vad betyder det i praktiken?

Det är jante formaliserat som lagar och regler och förordningar.
Janterättvisan innebär att man är beredd att betala extra skatt så länge skattetrycket samtidigt säkerställer att grannen inte får råd att köra mycket dyrare bil än en själv.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nu är detta fel tråd, och jag orkar verkligen inte med att dra igång en ny. Min konspiratoriska gen säger mig dock (och många andra verkar det som) att Bodström är en jefla knarkare. :mad:

Att Partitabloiden även lagt ner kommentarsfunktionen i dess artikel om Bodströms vägran tyder än mer på att Partiet döljer något.

:blåfoliehatt

Ädit: Och givetvis förstår jag inte hur man kan vara röd. Alls. Visserligen gillar jag verkligen inte grönsvart eller gulsvart heller.

Forza Fredrik!
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Min konspiratoriska gen säger mig dock (och många andra verkar det som) att Bodström är en jefla knarkare. :mad:!

-I'm not saying...
Ska man riksdaga, valkampanja, advokata och dessutom hinna skriva böcker kan det nog behövas ett å annat för att snabbt komma ner i varv och somna för att få några få timmars sömn....

Skulle vara kul att se hur många på t.ex läkarlinjen som ställer upp å pissar om de vet att de testar efter bl.a. benzo.
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Jag är för sänkt skatt, men din sammanställning platsar bara på ett demensboende.

Hur kan du jämför tex Sverige med Usa när det gäller skatt ?
Vi har fri sjukvård, skola mm. mm. vilket dom inte har där. Alltså är dom två jämförelserna helt irrelevanta.
Inte JAG som jämfört, om du ser källan, det är bara fakta att vi har bland de högsta skattetrycket i världen, och ändå vill de höja..
Och varför nämner du bara USA? Är ju en hel radda länder, och som sagt, det är :fakta

Jag tycker att de som jobbar bra ska tjäna bra, självklart pratar vi inte om att skrota fri sjukvård (som inte ÄR fri.. jag går iaf inte gratis:va) skola osv, men att höja skatterna när vi redan går på knäna är HELT fel!

Man måste göra det lättare att kunna anställa ungdomar så de kommer ut i arb.livet och därmed får erfarenhet, där jag jobbar VILL vi anställa men det kostar för mycket i arb.givaravg. och sociala avg...

Stå inte helt bakom allt vad moderaterna tycker, finns nog inget parti som är "jag" . Men ABSOLUT inte rött!

Rättvisa är ett ord som de röda älskar, men vad betyder det i praktiken?
Det är en jävla skillnad på deras och min rättvisa.

Verkligen!:tummenupp Likaså skyldigheter och rättigheter...
 
Last edited:

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
mölndal
Hoj
fireblade
Jag tycker att de som jobbar bra ska tjäna bra, självklart pratar vi inte om att skrota fri sjukvård (som inte ÄR fri.. jag går iaf inte gratis:va) skola osv, men att höja skatterna när vi redan går på knäna är HELT fel!

Precis. Man ska få vad man förtjänar. Är du duktig och ligger i så ska du bli belönad, ligger du på soffan ska du bli bestraffad.

Tyvärr tycker jag att vissa politiska riktningar inte har hängt med i hur samhället utveklats de senaste åren. Tex facket, jag engagerar mig gärna men varför ska det vara politiskt knutet till nått? Det inte 1960 längre och folk behöver inte stå på barrikaderna och sjunga kampsånger och vifta med röda flaggor.

På samma sätt är man inte (läs på göteborgska)"borgare i mercedes" bara för att man röstar på M. Men det verkar som om Sahlin & co lever kvar i den gamla världen. Synd, för hade dom förnyat sin politik så hade dom nog fått fler väljare som klarar av att tänka själva i stället för att rabbla valmanifest från 60-talet.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
(Kommuner måste erbjuda minst 30 timmar barnomsorg i veckan även för barn till föräldralediga och arbetslösa)hmm:va Visst ska man va föräldra ledig o kunna lämna bort ungen så man kan pilla navelludd i stället
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
(Kommuner måste erbjuda minst 30 timmar barnomsorg i veckan även för barn till föräldralediga och arbetslösa)hmm:va Visst ska man va föräldra ledig o kunna lämna bort ungen så man kan pilla navelludd i stället

Du har missat en detalj... Det handlar om barn #1 när du är föräldraledig med #2.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top