Hur kan man vara röd?

En tanke...

http://klamydiabrevet.blogspot.com/2010/09/sveket.html?spref=fb

Detta är en av många skandaler när det gäller utförsäkring. Jag har flera vänner som blivit utförsäkrade med svåra sjukdomsbilder.

De blå verkar inte vilja ändra detta så mycket utan bara vill beklaga att en del råka illa ut. Från att vi haft en väldig generös politik till sjuka så råkar allt fler illa ut. I mina ögon solklara diagnoser som innebär att man får det väldigt svårt att jobba är idag i försäkringskassans ögon friska människor som skall jobba.

I en del debatter så har politiker hävdat att försäkringskassan gjort felbedömningar och att det inte var så här det skulle bli.
Men ingen radikal förändring är på väg in.

De må så vara att jag är blödig och är naiv som inte tänker på "Sverige".

Men jag lider med de folk som dagligen blir felaktigt utförsäkrade och jag tycker det är beklämmande att VI i sverige accepterar det.
Sätter folk som redan ofta är riktigt illa utsatta i rännstenen.

Jag förstår att man inte kan skapa ett framtida sverige på att bara tänka på detta. Men att sympatisera på de blocket som tror dem gjort något bra, och visar upp statistik på att det "lönat" sig och undviker frågan kring de "felaktigt" utförsäkrade får inte min röst.

Som ni förstår har jag alltså "för"-röstat rödgrönt. Naivt eller ej...

Det är roande att se alla inlägg här om kommunister och liknande som allianskramarna häver ut sig. Det är antagligen just dessa individer som har och kommer att förlora mest på högerpolitiken fast de ännu inte förstått detta.

För det kan väl inte handla om okunskap om svensk politik och historia?

Jag tror att jag har kommit på ett sätt som gör att man kan vara röd:

Man kan sätta sig framför datorn och googla lite på sin närmaste blå politiker,
och komma fram till:
  • att han har en ganska ordinär inkomst av tjänst,
  • att han trots det har, förutom pengar till livets nödtorft (vräkvilla, vräkgarage, vräkpool,
    några vräkbilar, osv ...), ett nöjeskonto som som motsvarar ca 2-3
    statsministerlöner (eller bidragen till ca 20-30 slöa, sjuka/arbetslösa snyltande
    slöfockar),
  • att han tjänar sina pengar på andra människors olycka och att merparten av
    hans pengar ursprungligen är offentliga medel som "råkat" trilla hans väg.

Man kan fråga sig:
  • Vad har han för trovärdighet?
  • Varför i hela fridens namn skulle han vilja sänka skatten på arbete?
  • Varför i hela fridens namn skulle han vilja sänka några skatter alls?
  • Varför i hela fridens namn skulle han vilja att man använder skattepengar effektivt?
  • Varför i hela fridens namn skulle han vilja skapa allmän social trygghet?

(Tips: Innan du röstar på en politiker, offra en halvtimme på att googla honom/henne!)

Jag tror att jag har kommit på ett sätt som gör att man kan vara röd:

Man kan sätta sig framför datorn och googla lite på sin närmaste blå politiker,
och komma fram till:
  • att han har en ganska ordinär inkomst av tjänst,
  • att han trots det har, förutom pengar till livets nödtorft (vräkvilla, vräkgarage, vräkpool,
    några vräkbilar, osv ...), ett nöjeskonto som som motsvarar ca 2-3
    statsministerlöner (eller bidragen till ca 20-30 slöa, sjuka/arbetslösa snyltande
    slöfockar),
  • att han tjänar sina pengar på andra människors olycka och att merparten av
    hans pengar ursprungligen är offentliga medel som "råkat" trilla hans väg.

Man kan fråga sig:
  • Vad har han för trovärdighet?
  • Varför i hela fridens namn skulle han vilja sänka skatten på arbete?
  • Varför i hela fridens namn skulle han vilja sänka några skatter alls?
  • Varför i hela fridens namn skulle han vilja att man använder skattepengar effektivt?
  • Varför i hela fridens namn skulle han vilja skapa allmän social trygghet?

(Tips: Innan du röstar på en politiker, offra en halvtimme på att googla honom/henne!)

När du googlar en rödgrön tomte, så är den gjord av sockervadd, ger bort alla sina pengar till AIDSsmittade sälungar och äter kärnavfall, eller?

Hur kan man vara röd?

En grundförutsättning verkar vara att man alltid förlitar sig på det där ordet gratis, gratis skola gratis sjukvård, gratis bidrag....

Problemet är att att inget är gratis, säger någon att något är gratis skall man vara jäkligt misstänksam.

Det någon får gratis har alltid någon annan betalat för, detta är också något de röda anhängarna verkar ha svårt att förstå.

Det blå synsättet är att om fler är med och betalar, kan de som verkligen behöver få hjälp. Det betyder också att ju fler som är med och betalar, dessto mindre måste var och en av dessa betala.

De röda verkar alltid säga att staten skall göra det och det, vad de flesta glömmer bort är att staten, det är du! Det är alltså DU själv som arbetar ihop till den välfärd som vi har, om just DU inte bidrar till välfärdskakan så blir den alltså mindre.

Jag har inget emot att betala skatt för att sjukvård, skola och andra gemensamma intressen skall fungera. Jag är däremot väldigt emot att dessa sköts ineffektivt. Det enda sätt som hittintills har visat sig fungera för att skapa effektiva system har varit konkurrens och vinstintresse tillsammans med gemensamma regler för hur denna konkurrens skall ske. Det går givetvis att peka på enskilda exempel där detta inte har fungerat, men i de flesta fall har detta visat sig vara en överlägsen metod.

De röda anser att det är fult att tjäna pengar på t.ex sjukvård, detta borde i förlängningen betyda att de anser det vara fult att vara både sjuksköterska och läkare, då dessa yrkesgrupper gör just detta.
Själv har jag inga som helst problem att någon tjänar pengar på att bota mig från någon sjukdom, jag är till och med beredd att betala mer för en läkare som gör det snabbt och rätt (och gör det också med en privat sjukförsäkring) .

Jag blir förtvivlad när jag hör den röda sidan tala om att ”skapa” jobb, ingen politiker har någonsin skapat ett jobb, möjligtvis har de skapat ett antal dolda bidragstagare inom stat, landsting och kommun.
De blå verkar ha förstått detta och skapar istället förutsättningar för nya jobb och konkurrenskraft i den privata sektorn och det är just vi som arbetar i den privata sektorn som genererar de tillgångar som kan fördelas till den offentliga sektorn, d.v.s liten privat sektor leder till mindre pengar till den offentliga.

Så för att sammanfatta
Du är röd:
Om du inte förstått sambandet mellan inkomst och utgift.
Tror att det finns något som är gratis.
Tycker det är skönt att ”någon annan”™ fixar allt åt dig.

När du googlar en rödgrön tomte, så är den gjord av sockervadd, ger bort alla sina pengar till AIDSsmittade sälungar och äter kärnavfall, eller?

Nej.
Jag har googlat några rödisar också.
Det brukar se lite annorlunda ut, fast inte så mycket bättre.

Det blå synsättet är att om fler är med och betalar, kan de som verkligen behöver få hjälp. Det betyder också att ju fler som är med och betalar, dessto mindre måste var och en av dessa betala.

Så kollektivism är alltså något typiskt blått?

Last edited:
En tanke...

I en del debatter så har politiker hävdat att försäkringskassan gjort felbedömningar och att det inte var så här det skulle bli.
Men ingen radikal förändring är på väg in.

Det är bland annat därför min röst inte kommer att hamna hos alliansen. Jag betalar hellre för några losers som fifflar, än ser folk som inte klarar av det bli utförsäkrade. Visst, några kunde säkert, och borde egentligen "ta sig samman" som det heter ibland. Men för dom som av olika anledningar inte kan det på ett bra sätt, smakar nog inte alliansens fina morot så gott. Och dom gör sig knappast så bra på en anställningsintervju heller.

Försäkringskassan gjorde c:a 33000 utredningar av misstänkt försäkringsfusk som resulterade i c:a 2700 anmälningar för något år sedan. Undrar hur mycket vi sparade på det. :rolleyes:

Nu är kanske sådana "skjuta mygg med elefantbössa"-tilltag nödvändiga för att folk som ligger "på gränsen" till att fuska ska avskräckas, vad vet jag.

Jag är hursomhelst övertygad om att dom allra flesta tycker att det vore ett föga ärofyllt sätt att upprätthålla sitt leverne. På dejten: "Jaha, så om jag har förstått det här rätt så är du fullt frisk, lever på bidrag och spelar x-box hela dagarna? Fan så läckert! :ligga?"

Alliansens motto att det ska löna sig att jobba är helt i linje med min åsikt. Fy fan för hånleende bidragstagare som uttnyttjar det svenska systemet. Hur känns det nu era jävla puckon!? :huvet Ni måste ju vara aktiva och söka jobb! Jaså du vill inte stå och vända hamburgare? Du anser dig inte kunna lära dig att köra buss och få garanterade inkomster? Du tycker inte de och de jobbet verkar vara en kul sysselsätning? Då sänker vi din ersättning.

Oj jag fick mindre pengar nu för att bara gå och dra hela dagarna. Kanske jag ska ta jobbet på Mcdonalds ändå eller börja utbildningen för D-behörighet. Vissa fullt arbetsföra personer behöver en piska och en stor jävla elefantspark i ändan, det bara är så.

Vad gäller utförsäkrade så är det ju bara så fel och det vet alla. Jag tror själv att det beror på myndigheters jakt på så lite utbetalningar som möjligt och det har gått överstyr i vissa fall. I välfärdslandet Sverige ska någon som enligt alla läkarutlåtanden inte är arbetsför kunna få tillräckliga inkomster livet ut för att kunna leva ett ekonomiskt drägligt liv.

Men sammantaget tycker jag att Sverige fungerar bättre numera så min röst hamnar på fortsatt styre med Alliansen. Att jag har nämre 20 000 kr mer om året på grund av jobbakatteavdragens alla steg gör mig ju inte ledsen heller! :D

Last edited:
Försäkringskassan gjorde c:a 33000 utredningar av misstänkt försäkringsfusk som resulterade i c:a 2700 anmälningar för något år sedan. Undrar hur mycket vi sparade på det. :rolleyes:

Så i 8% av fallen lyckades man få fram tillräckligt med bevis för att kunna göra en anmälan, skulle tro att man då var restriktiva i sin bedömning och bara anmälde de fall där man hade ordentligt på fötterna, undrar hur stort det berömda "mörkertalet" är?

Nästan 1 på 10 fuskar.....:mad:

Snälla, snälla, sluta posta den här berättelsen fler gånger! Vi har alla läst den massor av gånger och den är säkert jättekul och pedagogisk men som sagt: Det räcker nu! Samma gäller förresten filmen om Monas mygel...

Ja faktiskt. Å andra sidan har ju inte folk förstått än.
Ohly sade i veckan:
"1% av Sveriges befolknng äger 1400 miljarder, det är rimligt att de bidrar LITE mer"
Det belyser att vänstern är dum eller okunnig, eftersom de rikaste redan bidrar MYCKET mer än resterande 99%.
Fattar man inte det kanske "En saga om dagen" är en bra ordination?

Jag tänker: Ohly? Enda anledning till han han är kvar i politiken är för att Sahlin behöver honom för att kunna bilda en ev regering. Han är ju ett verkligt stolpskott som kör med ramma retorik som han gjort hela livet. Floskler och dumheter är det enda som lämnar hans matintag. :bladder

Så i 8% av fallen lyckades man få fram tillräckligt med bevis för att kunna göra en anmälan, skulle tro att man då var restriktiva i sin bedömning och bara anmälde de fall där man hade ordentligt på fötterna, undrar hur stort det berömda "mörkertalet" är?

Nästan 1 på 10 fuskar.....:mad:

Ehrm... 1 av 10 som MISSTÄNKTES för fusk visade sig fuska. :mattias :krama

Ehrm... 1 av 10 som MISSTÄNKTES för fusk visade sig fuska. :mattias :krama

OK fel läst av mig....

dock det här paret fuskjägare hittade felaktigheter i 46% av de 3000 misstänkta fallen d.vs. en aning mer än 8%. Man kan ju anta att de som heltidsanställda fuskjägare är tämligen bra på att utreda brottsligheten, samt har ett hyfsat öga för när det är dags att utreda.

Finns det någon som har koll på statistiken, hur många ärenden totalt avgörs, hur många kontroller görs och hur många felaktigheter avslöjas, samt om det går att dra några slutsatser om hur stor del av utbetalningarna från FK som är felaktiga?

Hur ska du finiansera vår gemensamma välfärd när du inte har några pengar? Alla skattesäkningar har ju moderaterna lånat till. Blir som vanlig efter borgligt styre: skulderna massiva och sossarna får sannera ekonomin.

Skatterna finns ju till för att vi ska kunna ha ett snällt och hjälpande samhälle men när man sänker skatterna så finns det ingen gemensam pott att ta ifrån. Resultat: fler brott, fler fattiga och fler utslagna. Precis det vi börjar se idag.

Men så länge man är frisk, ung och stark behöver man ju inte bry sig, så rösta blått på söndag!

Kan inte Alliansens politik leda till ökad välfärd och trygghet?

--------------------------------------------------------------------------------

Om man tror att grova skattesänkningar som dränerar våra gemensamma finanser (statens) kassa kommer leda till bättre sjukvård, starka socialförsäkring och ett rättvisare och mjukare samhälle då ska man rösta borgligt på söndag.

Jag tror tyvärr inte på denna modell då den bevisligen aldrig tidigare har funkat i något land jag skulle vilja bo i.

Ett bra samhälle är rättvist och stimulerande att leva och jobba i samt att det finns ett skyddsnät som fångar en från att falla igenom om det tillfälligt skiter sig.

Jag vill ha ett mjukt samhälle där hälsan kommer först. Jag tror att detta också är det mest ekonomiskt stimulerande sättet att bygga för framtiden. För om vi vårdar de sjuka och svaga då har de den största chansen att komma tillbaka och åter bli produktiva.

Om vi istället snor vår gemensamma kassa genom brutala skattesänkningar, ja då kommer de svaga få klara sig själva.
Detta tror jag kommer leda till fler brott, fler sjuka och större klyftor. Detta kommer kosta mer och resultera i mer lidande än om vi hjälper varandra.

Och ja, jag vet att Alliansen är "snyggare", modernare och bättre medialt än en ful Sahlin, smutsiga miljöpartister och en kåt "kommunist" men jag bryr mig inte: de får min röst ändå, för jag tycker det har mer hjärta än Alliansen.

Om man tror att grova skattesänkningar som dränerar våra gemensamma finanser (statens) kassa kommer leda till bättre sjukvård, starka socialförsäkring och ett rättvisare och mjukare samhälle då ska man rösta borgligt på söndag.

Typiska röd/gröna uttalanden. "grova skattesänkningar" och "dränerar"

Inget nämns om vad som händer när det lönar sig mer att jobba eller försöken till att skaffa sig ett jobb bland soffliggare och andra som kan jobba ökar. Fler jobbar och känner att ens arbete uppskattas av Sveriges regering med mer pengar varje månad och totalt mer skatteintäkter till staten. Skatteintäkter som kan användas för offentliga utgifter.

Last edited:
För ett par år sedan hittade jag ett klipp från 1977 på Sveriges radios hemsida där en ung Mona Sahlin försvarar Pol Pot och Röda Khmererna med att säga att de har kommit mycket långt i arbetet med att skapa ett samhälle där jämlikheten står i fokus. Hon fortsätter sedan med att säga att ryktena om folkmord och tortyr är elakt skvaller. Hittar inte klippet nu, men om någon har det så skicka ett PM.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti