Hur kan man vara röd?

Jag gillar inte Mona...

Alla som har det gott ställt har fått det ännu bättre. Men en klysha är sann mycket vill alltid ha mer och är aldrig nöjd.

Du menar "alla som har jobb" har fått det ännu bättre, hoppas jag. Och det är väl bra att folk jobbar? Du menar väl att det ska löna sig att jobba? Och tack och lov finns det väldigt många människor som aldrig blir nöjda. Det är de som ser till att samhället går framåt.

Alla som har det gott ställt har fått det ännu bättre. Men en klysha är sann mycket vill alltid ha mer och är aldrig nöjd.

Den klyscha som är sann är att ni inom det röda fortfarande försöker säga till folket att det är fult att tjäna pengar och att det är de som tjänar mest som fått mest... men vad säger man till sjuksystrarna som fått över 1000:- mer i plånboken per månad? Har inte de också fått det bättre då? Eller tillhör de också de här rika jävlarna som bara roffar åt sig.

...men vad de missar att berätta är ju att vårdköerna har minskat sedan Capio tog över, vårdtiden har sjunkigt drastiskt sedan de tog över, de anställdas trivsel har ökat drastiskt sedan de tog över och patienterna är mer nöjda nu än någonsin... fast ändå vill man ta tillbaka sjukvården till Landstinget där för att säkra en god sjukvård??? :huvet:brinnerup

Senaste besöket på Capio:

Patient: -Jag har sömnproblem, har haft det länge.
Doktorn: - Ok, vad tror du det beror på`?
Patient: -Jag vet inte, jag hoppas få reda på det här.
Doktorn: - Tittar du på klockan när du ligger vaken om nätterna?
Patient. -Tja, det händer väl.
Doktorn: -Ge fan i det.

Tadaa! Besöket tog mindre än två minuter, vårdköer minskar!
Löstes problem? Knappast...
Nöjd? Knappast...
Vård? Knappast...

Senaste besöket på Capio:

Patient: -Jag har sömnproblem, har haft det länge.
Doktorn: - Ok, vad tror du det beror på`?
Patient: -Jag vet inte, jag hoppas få reda på det här.
Doktorn: - Tittar du på klockan när du ligger vaken om nätterna?
Patient. -Tja, det händer väl.
Doktorn: -Ge fan i det.

Tadaa! Besöket tog mindre än två minuter, vårdköer minskar!
Löstes problem? Knappast...
Nöjd? Knappast...
Vård? Knappast...

Buhu.
Du gillade inte svaret du fick.
Väx upp.

Jag jobbar inom vården o köerna är mindre nu tack vare vårdgaranti och nu får pat mer frihet att välja vilken vc man vill tillhöra.

Visst finns det mycket att göra för att det ska bli bättre men jag vill verkligen inte att Mona blir statsminister, då kommer det åter igen inte löna sig att arbeta! Tack vare att det har blivit mer konkurrens så slås man om personalen o man har kunnat öka lönen rejält!

Staden där jag bor har investerat pengar i projekt trots finanskris o det har blivit en stad man blivit mycket stolt över :)

Last edited:
spenderar ? nänä, allt ligger under madrassen! Bra att ha när allt skiter sig! Alltid bra att ha en stark likviditet!

Tänk på dig själv sa du. Är det då inte bättre att du dela ut dina intjänade pengar till de behövande? Eller du lever inte som du lär?

...
Visst, alla har nog något spöke i garderoben, men hur fan kan Sahlin få sitta kvar och hur kom hon ens in är en stor gåta.

Hon är spöket :fakta

Last edited:
Rättare sagt gör mer för mindre lön och osäkra anställningar så storföretag kan stoppa mer pengar i fickan.

Men jösses.

Lust att utveckla ditt argument? Kanske utifrån hur storföretag, hur du nu definierar dessa, använder sina disponibla vinstmedel i något som skulle påminna om att "stoppa pengar i fickan"?

:rolleyes:

Buhuu, jag gillar inte "vården" jag betalade för.
Hade du?

Själv är jag ansluten till DKV & har bara bra erfarenheter av privat sjukvård. Exempel: har under några år haft problem med en ryggkota efter en sk kotförskjutning. Ringde DKV i våras & fick tid hos ortoped 2 dagar senare. Därefter CT efter en vecka och sjukgymnastik inom 3 veckor. Tror du Landstinget hade erbjudit mig det så snabbt? Inte jag heller...men sitt du & var bitter, själv är jag kanonnöjd att jag så snabbt kunde få den hjälp jag behövde. (S)örjan tycker ju inte om detta, det ska vara lika för alla. Lika illa alltså.

Du menar "alla som har jobb" har fått det ännu bättre, hoppas jag. Och det är väl bra att folk jobbar? Du menar väl att det ska löna sig att jobba? Och tack och lov finns det väldigt många människor som aldrig blir nöjda. Det är de som ser till att samhället går framåt.

Självklart ska det löna sig att jobba.

Men jösses.

Lust att utveckla ditt argument? Kanske utifrån hur storföretag, hur du nu definierar dessa, använder sina disponibla vinstmedel i något som skulle påminna om att "stoppa pengar i fickan"?

:rolleyes:

Ja du om du följer nyheter en del så är det väldigt populärt att sparka alla fast anställda och bara använda bemanningsföretag . Där du som arbetar måste vara tillgänglig 24 timmar om dygnet. Det är åt det hållet vi går. Tycker du att det är en bra utveckling? Alliansen gör det storföretagen önskar tycker jag.

Vinsten går utomlands, för det finns inte många svenska storföretag.

Den klyscha som är sann är att ni inom det röda fortfarande försöker säga till folket att det är fult att tjäna pengar och att det är de som tjänar mest som fått mest... men vad säger man till sjuksystrarna som fått över 1000:- mer i plånboken per månad? Har inte de också fått det bättre då? Eller tillhör de också de här rika jävlarna som bara roffar åt sig.

Det är inte fult att tjäna pengar , men är det rätt att tjäna pengar och få bonus om man sparkar halva personlastyrkan?

Jag tycker att om man är tvungen att säga upp personal , har ju företaget misslyckats med sina satsningar. Inte ska man ha bonus då eller?.

Last edited:
Ja du om du följer nyheter en del så är det väldigt populärt att sparka alla fast anställda och bara använda bemanningsföretag . Där du som arbetar måste vara tillgänglig 24 timmar om dygnet. Det är åt det hållet vi går. Tycker du att det är en bra utveckling? Alliansen gör det storföretagen önskar tycker jag.

Ah, och har du några faktiska siffror på hur många företag som "sparkar alla anställda"? Eller hur utvecklingen går åt att vara tillgänglig 24 timmar om dygnet? Ser man historiskt så går utvecklingen överlag snarare åt andra hållet.

Angående vinstöverflyttning, tror du att företag som har etablerat sig i Sverige bara kan skicka pengar fritt över gränserna? Vidare, även om de skulle kunna undanhålla vinstmedel, hur går vinsten till att "stoppa i fickorna"?

Kan vara en tanke att läsa något annat än Aftonbladet. :rolleyes:

Det är inte fult att tjäna pengar , men är det rätt att tjäna pengar och få bonus om man sparkar halva personlastyrkan?

Jag tycker att om man är tvungen att säga upp personal , har ju företaget misslyckats med sina satsningar. Inte ska man ha bonus då eller?.

Hur en viss persons lönekuvert ser ut beror ju helt på vad dess arbetsgivare gått med på. Om du menar att tex en vd får en fet bonus trots att företaget säger upp personal så är det väl bara att gratulera den vdn för han/hon verkar vara duktig på att löneförhandla. Man kan ju däremot undra vad styrelsen som godkänt vdns lönekrav sysslat med. Men det är en helt annan sak.

Ah, och har du några faktiska siffror på hur många företag som "sparkar alla anställda"? Eller hur utvecklingen går åt att vara tillgänglig 24 timmar om dygnet? Ser man historiskt så går utvecklingen överlag snarare åt andra hållet.

Angående vinstöverflyttning, tror du att företag som har etablerat sig i Sverige bara kan skicka pengar fritt över gränserna? Vidare, även om de skulle kunna undanhålla vinstmedel, hur går vinsten till att "stoppa i fickorna"?

Kan vara en tanke att läsa något annat än Aftonbladet. :rolleyes:

Räcker det inte att många är uppköpta av utländska företag och grupper.
Jag läser inte aftonbladet men har en vana att titta på 60minnutes och nyheter. Man får bilda sig en egen uppfattning.

Hur en viss persons lönekuvert ser ut beror ju helt på vad dess arbetsgivare gått med på. Om du menar att tex en vd får en fet bonus trots att företaget säger upp personal så är det väl bara att gratulera den vdn för han/hon verkar vara duktig på att löneförhandla. Man kan ju däremot undra vad styrelsen som godkänt vdns lönekrav sysslat med. Men det är en helt annan sak.

Går företaget mycket bra ska en vd ha bonus för att då har han ju tagit rätt beslut. Men inte åt andra hållet , var bara det jag menade.

Last edited:
Räcker det inte att många är uppköpta av utländska företag och grupper.
Jag läser inte aftonbladet men har en vana att titta på 60minnutes och nyheter. Man får bilda sig en egen uppfattning.

Nej, det räcker verkligen inte. Du bör börja med att få ett hum om företagsekonomi, associationsrätt och skatterätt, så att du har en aning om vad du pratar om. Att bygga en argumentering om vinstöverföring, "stoppa pengar i fickan" (vad du nu menar med det, fortfarande inte förklarat), arbetstidsutveckling m.m. utifrån att du tror att många bolag är uppköpta av utländska "företag och grupper" håller inte. :rolleyes:

Nej, det räcker verkligen inte. Du bör börja med att få ett hum om företagsekonomi, associationsrätt och skatterätt, så att du har en aning om vad du pratar om. Att bygga en argumentering om vinstöverföring, "stoppa pengar i fickan" (vad du nu menar med det, fortfarande inte förklarat), arbetstidsutveckling m.m. utifrån att du tror att många bolag är uppköpta av utländska "företag och grupper" håller inte. :rolleyes:

Kan du inte utveckla det då?
Du verkar ju veta mycket om det.

Jag gillar inte Mona och kan inte tänka mig henne som statsminister. Hon har ingen pondus eller ledarstil.
Gillar inte blocket som sitter nu heller för alla de fuskare som de skulle få bort med sin politik , ja inte är det fler nu eller mindre än när förra regeringen satt. Var är alla jobben som alliansen lova?
Fler jobb om vi sänker löner :mad: ha ha om man går på den!!
Rättare sagt gör mer för mindre lön och osäkra anställningar så storföretag kan stoppa mer pengar i fickan. Fler jobb! glöm det.

Villken dröm om Satu Söderström ställer upp som partiledare får hon min röst , ung tjej , mycket inteligent med ledarstil och pondus hon skulle argumentera sönder Mona lätt.

Och jag som levt i villfarelsen att du är ganska intelligent.

Nej, det räcker verkligen inte. Du bör börja med att få ett hum om företagsekonomi, associationsrätt och skatterätt,

Nu börjar du prata om sånt där akademiskt mumbo jumbo som du säkert har läst i böcker. Alla vet att det är trams. Ta näsan ur boken och kom ut i verkligheten istället för vi som är ute i verkligheten VET hur det EGENTLIGEN är för det har vi hört eller så är det iaf någon annan i verkligheten som har hört det! :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Storföretag ägs till stor del av fonder, t ex pensionsfonder. Det är alltså du som pensionssparare som till viss del får del av vinsten. Jag hoppas att du som sådan inte tycker att företagen har som primärt mål att ha så många anställda som möjligt.

Företagsledningen ska se till ägarnas intressen. Ligger det i ägarnas intresse att minska personalstyrkan så är det väl rimligt att det är bonusgrundande? Sedan finns det självklart en hel del andra intressenter i ett företag.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti