Shit vad gammal du är.
Staten
Exempel 1. Jag går till jobbet varje dag, gör makligt det jag ska och går hem 16.59.
Lön 1. 32.000 sek / mån
Exempel 2. Jag går till jobbet, kör så snabbt som möjligt igenom alla "måsten". Samtidigt som jag driver ett projekt jag tror på utöver det, på övertid om jag känner att det krävs för att projektet ska lyckas.
Lön 2. 32.000 sek / mån
Privat
Exempel 1. Jag går till jobbet varje dag, gör makligt det jag ska och går hem 16.59.
Lön 1. 32.000 sek / mån
Exempel 2. Jag går till jobbet, kör så snabbt som möjligt igenom alla "måsten". Samtidigt som jag driver ett projekt jag tror på utöver det, på övertid om jag känner att det krävs för att projektet ska lyckas.
Lön 2. 38.000 sek / mån, plus förmånerna att kunna flexa som jag vill. Tala om för chefen på lunchen att jag går lite tidigare idag för jag ska ut till landet till helgen (fredag lunch). Han ler och frågar om det händer nåt särskilt eller om vi bara ska ta det lugnt och önskar en trevlig helg!
Skillnaden är både uppskattning, frihet och lön. Något jag definitivt tycker gör det värt att sitta på kontoret även en söndagkväll då & då.
Fint att du fick in ännu en spark. Den här gången om ålder.
Chansen är större att du får uppskattning för ditt arbete i privat sektor, som visar sig i lönekuvertet, men jag lovar dig, att så är det inte alltid. Då kan man självklart lämna företaget. Men detsamma gäller en offentliganställd. Gillar man inte läget så kan man i de flesta fall byta arbetsgivare.
Även offentlig sektor måste göra vad de kan för att få behålla bra medarbetare och jag tycker du är lite väl kategorisk. Dock är det självklart enklare att ge belöningar inom privat sektor i och med de ofta har lite mer pengar att röra sig med. Så... Om du betalar mer i skatt så får du de bästa även i offentlig sektor.
Last edited: