Hur installera gummislang?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fick hem mitt nya bränslefilter, snyggt som satan. Dock fick jag problem att installera gummislangen. Den tidigare gröna slangen var inga problem att trycka på då den hade expanderat på tidigare filter.

Men jag har ny slang som jag skulle vilja använda men det är omöjligt att få på filtret och nipplarna.

Är det något pressverktyg man ska använda?

Jag har 8mm slang och det ska funka på detta filter.

Hur hade ni installerat filtret? Skulle vilja ha mindre slang och mer ”inline” men filtret är ganska stort.
 

Bifogat

  • F75A6D0E-345F-4209-9206-E9A32BD91F8C.jpeg
    F75A6D0E-345F-4209-9206-E9A32BD91F8C.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 77

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Funderar att gå upp en storlek i slang. Klämmorna bör ju hålla fast det. Ska köra med små buntband så borde ju slngen sitta som fan. Vad tror ni om det?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Men tror jag testar att gå upp en dimension på slang helt enkelt. :)
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Funderar att gå upp en storlek i slang. Klämmorna bör ju hålla fast det. Ska köra med små buntband så borde ju slngen sitta som fan. Vad tror ni om det?

Ett par saker som slår mig:
1: Att verkligen PRESSA på en slang, alltså smörja med startgas (smörjer bra, dunstar bort, skadar inte gummit) brukar leda till att den expanderade delen av gummislangen åldras (läs: spricker) väldigt fort. Kan hända på något enstaka år även om slangen är av god kvalitet.
Lite måste det såklart expandera men det ska gå att montera med rimlig handkraft.

2: Buntband till bränsleslang...?
Nej, det är inte något att rekommendera tror jag.
Buntbanden klämmer inte lika runt hela varvet, du får inte så mycket kläm-kraft som man kan tro.

Satsa på vettiga slangklammor istället, alltså antingen såna här:
1645604975030.png

Eller 1-öriga, dom sitter VERKLIGEN som berget men visst, verktyget kostar en slant.
1645604935718.png
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
@DieselSverige Tack. Håller med. Har sett lite videos nu där man ganska enkelt pressar på slangen med hanskraft. Jag måste upp en dimension helt enkelt.

Ska köpa denna med 2mm större innerdiameter än mina 4mm.


ska då också fixa schyssta skruvklämmor.

Tackar för detta, då är problemet löst.

Bara försöka få till en snygg montering nu. Men tror jag har filtret rakt ner och sedan ändrar vinkeln på intaget på förgasarn till rakt neråt så blir det ett ”U” i kopplingen.

Ska posta resultatet sen. :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Ska köpa denna med 2mm större innerdiameter än mina 4mm.


ska då också fixa schyssta skruvklämmor.

Tackar för detta, då är problemet löst.

Bara försöka få till en snygg montering nu. Men tror jag har filtret rakt ner och sedan ändrar vinkeln på intaget på förgasarn till rakt neråt så blir det ett ”U” i kopplingen.

Ska posta resultatet sen. :)
Du kan ju inte gå på ytterdiametern när du köper slang. Väggtjockleken varierar ju extremt mycket mellan olika slangtyper. Filtret måste ju vara specat för en innerdiameter.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag tänker att om mitt filter har 8mm diameter så tar jag en slang med 6mm innerdiameter? Då borde jag enkelt kunna pressa på med handkraft. Eller tänker jag fel?
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Jag tänker att om mitt filter har 8mm diameter så tar jag en slang med 6mm innerdiameter? Då borde jag enkelt kunna pressa på med handkraft. Eller tänker jag fel?
En slang specificerad som 8 mm är något lite mindre än 8 mm invändigt.
Så har du ett filter där "den smala delen" av anslutningen är 8 mm ska du ha 8 mm slang.
Inget annat.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
En slang specificerad som 8 mm är något lite mindre än 8 mm invändigt.
Så har du ett filter där "den smala delen" av anslutningen är 8 mm ska du ha 8 mm slang.
Inget annat.
Tusen tack, då vet jag. Då köper jag med 8mm innerslang så kommer den passa som handen i handsken.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ett par saker som slår mig:
1: Att verkligen PRESSA på en slang, alltså smörja med startgas (smörjer bra, dunstar bort, skadar inte gummit) brukar leda till att den expanderade delen av gummislangen åldras (läs: spricker) väldigt fort. Kan hända på något enstaka år även om slangen är av god kvalitet.
Lite måste det såklart expandera men det ska gå att montera med rimlig handkraft.

2: Buntband till bränsleslang...?
Nej, det är inte något att rekommendera tror jag.
Buntbanden klämmer inte lika runt hela varvet, du får inte så mycket kläm-kraft som man kan tro.

Satsa på vettiga slangklammor istället, alltså antingen såna här:
View attachment 469195

Eller 1-öriga, dom sitter VERKLIGEN som berget men visst, verktyget kostar en slant.
View attachment 469194
Jag köpte häromdagen ett kit med såna slangklämmor och tång på Amazon, man blir nästan tårögd över hur proffsigt det känns och hur mycket snyggare det blir än vanliga slangklämmor?
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Tusen tack, då vet jag. Då köper jag med 8mm innerslang så kommer den passa som handen i handsken.
Ett tips till:
Det är lite trångt i din installation.
Biltemas bränsleslang är väldigt grov, stel och allmänt omedgörlig att jobba med...

Ta istället en tur till din lokala "skog-och trädgårds handlare".
Slangar som sitter i t.ex. motorsågar är plastslang av hög kvalitet, mycket flexibel och enligt min ringa erfarenhet väldigt beständiga mot "veckning".

Ta med filtret, fråga efter "riktigt bra bränsleslang som passar till det här filtret" så får du säkert hjälp.
När dom tar fram slang, känns på den, är det vad du förväntar dig, simulera installationen där vid disken, känns det som det kommer funka?

Har dom inget som passar dig, fråga där vid reservdelsdisken var dom tror att du kan få tag i slang.

Ja jag vet, motorsåg har oftast 4 eller 5 mm slang men en välsorterad handlare har ofta ett sortiment av metervaror i olika dimensioner. :)


Biltemas slang...endast i nödfall och knappast ens då.
Så resonerar jag numera...efter att ha bevittnat ett katastrof-läckage på en Biltema slang som var mindre än ett år gammal...och den hade förintat sig själv helt av egen kraft, möjligen med hjälp av lite solljus...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den slangen är inte gjord för det tunga bränslefiltret. T.ex. karting-sajter har vinklade filter i plast som bättre stämmer överens med den banjonippel (vinklad rätt dumt) du har på förgasaren. Ditt nuvarande filter har en nylonfilterinsats som inte fångar upp den finkorniga rosten som kläggar igen saker.
1645615628192.png
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
I efterhand hade nog ett vinklat plastfilter varit bättre men detta är iaf snyggare. Alltid nåt. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top