Hur installera gummislang?

Jag borde väl kunna lossa muttern på förgasarnippeln och justera den så den går rätt neråt istället. Blir snyggare slangdragning då tror jag.
 
Det är inte en mutter, det är en ihålig skruv som leder bränslet. Anslutningsnippeln borde gå att montera i valfri riktning.
 
Här ser du hur de ser ut när man skruvar loss dem.

 
Alltså, för 5 år sedan hade det kunnat varit jag! Hahahaha Nä, inte ens då tror jag…
Det här slår nog alla, 25 år sedan....När jag var 16 hade jag en 9mm tomhylsa från en 9mm patron, alltså utan krut och kula. Hade vid tidigare tillfälle av någon anledning dragit loss kulan och tömt ur krutet (som tur var)

Tändhatten var dock kvar i patronen och hade ett märke efter slagstift. Det hela var ju alltså en blindgångare.
Hade ett replikavapen på den tiden och fick någon galen ide att använda tomhylsan till det och satte mig med lödkolv för att "löda igen" märket. -PANG!!.....Lödtenn i ansiktet och pipande öron.
 
Ett par saker som slår mig:
1: Att verkligen PRESSA på en slang, alltså smörja med startgas (smörjer bra, dunstar bort, skadar inte gummit) brukar leda till att den expanderade delen av gummislangen åldras (läs: spricker) väldigt fort. Kan hända på något enstaka år även om slangen är av god kvalitet.
Lite måste det såklart expandera men det ska gå att montera med rimlig handkraft.

2: Buntband till bränsleslang...?
Nej, det är inte något att rekommendera tror jag.
Buntbanden klämmer inte lika runt hela varvet, du får inte så mycket kläm-kraft som man kan tro.

Satsa på vettiga slangklammor istället, alltså antingen såna här:
View attachment 469195

Eller 1-öriga, dom sitter VERKLIGEN som berget men visst, verktyget kostar en slant.
View attachment 469194
Jag använder den här tången från Biltema då jag var för snål. Fungerar bra på 1-örad klammer också. Jag har värmt på krympslang över klammern också som skydd mot att repa omgivningen om man håller på och bökar.

Obs! Krympslangen värmde jag på med värmepistol när jag hade monterat loss slanganslutningen från tanken/mc'n och inget bränsle fanns i närheten såklart.
 

Bifogat

  • 20220304_051900.jpg
    20220304_051900.jpg
    54 KB · Visningar: 10
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top