Hur installera gummislang?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag borde väl kunna lossa muttern på förgasarnippeln och justera den så den går rätt neråt istället. Blir snyggare slangdragning då tror jag.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är inte en mutter, det är en ihålig skruv som leder bränslet. Anslutningsnippeln borde gå att montera i valfri riktning.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Här ser du hur de ser ut när man skruvar loss dem.

 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Alltså, för 5 år sedan hade det kunnat varit jag! Hahahaha Nä, inte ens då tror jag…
Det här slår nog alla, 25 år sedan....När jag var 16 hade jag en 9mm tomhylsa från en 9mm patron, alltså utan krut och kula. Hade vid tidigare tillfälle av någon anledning dragit loss kulan och tömt ur krutet (som tur var)

Tändhatten var dock kvar i patronen och hade ett märke efter slagstift. Det hela var ju alltså en blindgångare.
Hade ett replikavapen på den tiden och fick någon galen ide att använda tomhylsan till det och satte mig med lödkolv för att "löda igen" märket. -PANG!!.....Lödtenn i ansiktet och pipande öron.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Ett par saker som slår mig:
1: Att verkligen PRESSA på en slang, alltså smörja med startgas (smörjer bra, dunstar bort, skadar inte gummit) brukar leda till att den expanderade delen av gummislangen åldras (läs: spricker) väldigt fort. Kan hända på något enstaka år även om slangen är av god kvalitet.
Lite måste det såklart expandera men det ska gå att montera med rimlig handkraft.

2: Buntband till bränsleslang...?
Nej, det är inte något att rekommendera tror jag.
Buntbanden klämmer inte lika runt hela varvet, du får inte så mycket kläm-kraft som man kan tro.

Satsa på vettiga slangklammor istället, alltså antingen såna här:
View attachment 469195

Eller 1-öriga, dom sitter VERKLIGEN som berget men visst, verktyget kostar en slant.
View attachment 469194
Jag använder den här tången från Biltema då jag var för snål. Fungerar bra på 1-örad klammer också. Jag har värmt på krympslang över klammern också som skydd mot att repa omgivningen om man håller på och bökar.

Obs! Krympslangen värmde jag på med värmepistol när jag hade monterat loss slanganslutningen från tanken/mc'n och inget bränsle fanns i närheten såklart.
 

Bifogat

  • 20220304_051900.jpg
    20220304_051900.jpg
    54 KB · Visningar: 10
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top