Hur i hela H-vete startar man Husan!?

Lågfartsmunstyckte måste det väl finnas i en förgasare. eller?
Choke finns dock inte. Kanske är det som gör att man måste gasa för att få igång den.


Plocka isär och gör rent, kolla grundjusteringen :rolleyes:
 
70?
Turbo på den eller?

Original effekt i din bajk är nånstans rutn 56hk .Det är ganska lågt trimmade motorer från början om man jämför med t.ex 450-crossar. Min 06a är bänkad till 61kommanånting, den har då 644cc och helakra som trimmåtgärder. Ska du upp till 70 hästar krävs en hel del.

Vill inte sabba för dig men det är bättre att vara realist :tummenupp

Jag har:
Portad topp
Rostfria ventiler
Specialbeställd kamaxel
Lättad tävlingskolv
04:ans vevstake (1mm längre än 02:an)
Vevslängen är lättad bla. borttagna balansvikter och därefter balanserad
Keihin 42mm förgasare
FP helsystem

Har även racingtändsystem men jag har det inte på eftersom det inte driver lamporna :näsblod

Så det borde ligga nånstans runt 70 pållar:tungan
 
Jag har:
Portad topp
Rostfria ventiler
Specialbeställd kamaxel
Lättad tävlingskolv
04:ans vevstake (1mm längre än 02:an)
Vevslängen är lättad bla. borttagna balansvikter och därefter balanserad
Keihin 42mm förgasare
FP helsystem

Har även racingtändsystem men jag har det inte på eftersom det inte driver lamporna :näsblod

Så det borde ligga nånstans runt 70 pållar:tungan

Nu vet vi ju inte vilken lyfthöjd kammen har?..
Men lyfter den i närheten av 10mm och har en duration på 270grader så har du lugnt 70 på baken!! Kan du känna om den är lite klen upp till 5000v och liksom klipper till extra vid 5-8000v ? Slår den hårt/ lätt i varvstoppen på dom första växlarna? Om du svarar på dessa frågor kan vi nog fundera ut u-fär hur vild kam du har:) Helrå maskin:tummenupp
 
Nu vet vi ju inte vilken lyfthöjd kammen har?..
Men lyfter den i närheten av 10mm och har en duration på 270grader så har du lugnt 70 på baken!! Kan du känna om den är lite klen upp till 5000v och liksom klipper till extra vid 5-8000v ? Slår den hårt/ lätt i varvstoppen på dom första växlarna? Om du svarar på dessa frågor kan vi nog fundera ut u-fär hur vild kam du har:) Helrå maskin:tummenupp

Har inte riktigt testat den ordentligt än, har kanske kört den i 5 minuter och den lyfter ju på 4:ans växel och då har jag 40kuggs drev bak. Har ju kört 125 2takt så jag tyckte ju att det var bra tryck från låga varv, men man kände ju att det bara kom mer och mer om man säger så:D

Vet du varför man byter till en längre vevstake?:va
 
Last edited:
1mm längre stake gör nog inte nån större skillnad vad gäller brytvinklar, men det kan ju vara för att höja varvilligheten ngt.

Ja tror istället att den är bättre än 02:ans stake och därför har man satt i den i din maskin!

Det ska bli roligt att höra den:tummenupp
 
1mm längre stake gör nog inte nån större skillnad vad gäller brytvinklar, men det kan ju vara för att höja varvilligheten ngt.

Ja tror istället att den är bättre än 02:ans stake och därför har man satt i den i din maskin!

Det ska bli roligt att höra den:tummenupp

Måste ha att göra med den helt enkelt är starkare eller? för någon fördel finns ju inte snarare nackdel mer vibrationer och tyngre:va Är du säker på att den inte var strokad 1mm???????? på sätt och vis längre stake 1mm:) Hur höjs varvet med en längre stake som är tyngre?:va
 
Måste ha att göra med den helt enkelt är starkare eller? för någon fördel finns ju inte snarare nackdel mer vibrationer och tyngre:va Är du säker på att den inte var strokad 1mm???????? på sätt och vis längre stake 1mm:) Hur höjs varvet med en längre stake som är tyngre?:va


Vet du inte att en längre stake ger mindre brytvinklar?
Därmed kan man varva lättare utan att kraften (kolven) sitter i
cylinderväggen istället!

Som exempel 3mm strokning = ca 6mm längre stake för samma förhållande!
 
DETTA ÄR SERIÖST MENAT...!!!! släng skiten i backen, min 650 -05 gjorde lika dant, välte fanskapet i backen sen gick det efter bara TVÅ försök...likaså min cross, vi sprang å kicka som tokar, vart förbannad å drämde den fan oxå i backen sen TVÅ försök så gick den, nu är allt som det ska....och nej ja är inte cp men ibland lönar sig kort stubin å våld....
 
DETTA ÄR SERIÖST MENAT...!!!! släng skiten i backen, min 650 -05 gjorde lika dant, välte fanskapet i backen sen gick det efter bara TVÅ försök...likaså min cross, vi sprang å kicka som tokar, vart förbannad å drämde den fan oxå i backen sen TVÅ försök så gick den, nu är allt som det ska....och nej ja är inte cp men ibland lönar sig kort stubin å våld....

Okej...

Själv ser värdet i mina grejer och försöker inte slänga grejerna i marken.

Sen är det ju inte hojens fel.:näsblod
 
Vet du inte att en längre stake ger mindre brytvinklar?
Därmed kan man varva lättare utan att kraften (kolven) sitter i
cylinderväggen istället!

Som exempel 3mm strokning = ca 6mm längre stake för samma förhållande!

Kan inte hålla med där.. Bryt minskar visserligen= bra Men längre slag medför bara råstarkare motor med mindre varvvillighet ex varför ändrade husaberg till kortare slag.. Jo för att få bättre håll + varvvilligare motor ex nr2 honda xl/xr xl kortare slag mer borr = varvvillligare har haft både xl/xr.
Om man strokar 3mm och förlänger staken 6mm måste man ju flytta upp cylindern 9mm:näsblod eller sätta dit 7 toppackningar:näsblod .
Mannens husa här uppe måste ha en kortare/avsvarvat kolvtopp för att förhindra islag i toppen för husas cylle går ju inte att flytta upp!
 
Last edited:
Okej...

Själv ser värdet i mina grejer och försöker inte slänga grejerna i marken.

Sen är det ju inte hojens fel.:näsblod

Åter till mitt tips att lägga NER hojen för att fylla förgasaren (i kombination med en slags "sup" på köpet)... :D

Har en hoj stått länge och inte vill starta... lägg den på sidan och res den upp så startar den lättare.. :tummenupp

OBS! Bör ej praktiseras på en Guldvinge... Lagd Winge ligger! :D

/GG
 
Kan inte hålla med där.. Bryt minskar visserligen= bra Men längre slag medför bara råstarkare motor med mindre varvvillighet ex varför ändrade husaberg till kortare slag.. Jo för att få bättre håll + varvvilligare motor ex nr2 honda xl/xr xl kortare slag mer borr = varvvillligare har haft både xl/xr.
Om man strokar 3mm och förlänger staken 6mm måste man ju flytta upp cylindern 9mm:näsblod eller sätta dit 7 toppackningar:näsblod .
Mannens husa här uppe måste ha en kortare/avsvarvat kolvtopp för att förhindra islag i toppen för husas cylle går ju inte att flytta upp!

Det nämda var ett exempel!!!
klart ja vet att man inte får en mer varvillig motor av stroke!!!!

Men därimot så ska man ha långa stakar om man vill ha bra varvillighet, och därmed får man naturligtvis anpassa komphöjden på kolven så man får samma förhållande!

Lång stake=mindre brytvinklar vid vändning
Kort stake=mer brytvinklar vid vändning
 
Det nämda var ett exempel!!!
klart ja vet att man inte får en mer varvillig motor av stroke!!!!

Men därimot så ska man ha långa stakar om man vill ha bra varvillighet, och därmed får man naturligtvis anpassa komphöjden på kolven så man får samma förhållande!

Lång stake=mindre brytvinklar vid vändning
Kort stake=mer brytvinklar vid vändning

Misstänkte att du menade så.....:D Jag lyckades iv f :mad: dig He he

Det är inte så vanligt förekommande trimm kan inte tänka mig att det skulle vara så smart. man får ju tyngre roterande massa . Har du hört någon som som har den modden. Förutom mannen ovan?... Vore roligt att veta hur stor skillnad det blir..
 
Jag vet inte hur vanligt det är att ändra staklängder på hojar, men när det gäller bil motorer som man vill öka varvet i typ volvo, och grenar som rally och framför allt rallycross är det nr:1

I coff 3's fall är ja övertygad om att det enbart är för att den nyare staken är starkare eller lättare!
 
Jag vet inte hur vanligt det är att ändra staklängder på hojar, men när det gäller bil motorer som man vill öka varvet i typ volvo, och grenar som rally och framför allt rallycross är det nr:1

I coff 3's fall är ja övertygad om att det enbart är för att den nyare staken är starkare eller lättare!

Troligast är det nog bättre balace mellan borr slag på mc motorer org för racing,, Kontra en gammal volvo
 
Troligast är det nog bättre balace mellan borr slag på mc motorer org för racing,, Kontra en gammal volvo

Ja vist är det så .. allt du gör i trimväg på en bilmotor finns redan standard på hojmotorer (nästan Iaf):D

Skulle polarna ha läst det sista då har han jagat mig:tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top