Hur i hela H-vete startar man Husan!?

Beror på årsmodell.

Vad har du för årsmodell på bajken coff ?? Jag gissar på 01, 02 eller kanske 03...

Jag har en 02:a.
Rulla igång den går inte eftersom däcket bara "glider" mot asfalten (blöt asfalt men iaf), satt 2 pers på hojjen då också.
 
Jag har en 02:a.
Rulla igång den går inte eftersom däcket bara "glider" mot asfalten (blöt asfalt men iaf), satt 2 pers på hojjen då också.

Det går att rulla igång den . Om det gåtr tillräckligt fört och man har en tillräckligt hög växel t.ex 4.an :)



Jag har varit med om att dra igång en HVA 258 (Automat, militärhoj) det går om farten är den rätta...:D
 
Coff köp nått med elstart:tummenupp
Nejdå... har du gammal soppa i tanken? byt den isf det hjälper iaf till!
 
Det går att rulla igång den . Om det gåtr tillräckligt fört och man har en tillräckligt hög växel t.ex 4.an :)



Jag har varit med om att dra igång en HVA 258 (Automat, militärhoj) det går om farten är den rätta...:D

Jag körde 6:an och det gick inte iaf
 
Jag förstår inte varför man ger div. olika möjliga tips på felkällor då det i 99 av 100 är precis samma orsak i alla fall när folk köpt sin första storstånka.

TEKNIK. Ställer man inte motorn i rätt läge innan man kickar för att starta kan man ju hålla på i evigheters evighet & resultatet är inte bätte än trasiga skor/stövlar, överdimensionserat kick ben & en hoj som är tillsynes livlös.
 
Jag körde 6:an och det gick inte iaf

Det är lätt att rulla igång en storstonka Husa som andra, Det är bara at trycka in den manuella dekompen och när hjulet/motorn snurrar släpper man sakta ut den. MEN HAR FÖR MIG ATT DU HAR EN TRIMMKAM I?? SÅ PROVA INTE DET RAKT AV.
 
Coff köp nått med elstart:tummenupp

Japp, det är nog den lättaste lösningen, -skaffa elstart !!:D

( sälj hojen )

Om det finns gnista, soppa och luft så borde den starta.
Hur är det med föraren ???
 
Last edited:
Lär dig bara tekniken ffs!.. :6surkart

Ne... skämt åsido, det är troligtvis tekniken det hänger på. Din hoj har den gamla SEM tändningen och lika så den gamla förgasaren, detta gör den mer svårstartad. Men med rätt teknik så går den igång även sliten och med taskig ventilinställning. Gäller bara att få in tekniken.
Rulla igång har Jag då aldrig lyckats med, men andra jag sett som gjort det har rullat upp hojen i en *** fart och hoppat på dynan samtidigt som de släppt upp kopplingen, verkar fungera bra. Men använd inte för hög växel bara, då går motorn inte runt tillräckligt snabbt.
Själv tycker jag du borde lära dig den rätta vägen istället för att hålla på att rulla, sådär kan du ju inte hålla på. Man brukar säga att Husaberg är hojar med personlighet, lär dig hur just din hoj beter sig och hur den vill bli startad. Finns givetvis mängder med tips och som jag skrev tidigare, antagligen lika många tips som Husaägare. Att kicka igång strax efter TDC är allmänt för alla stånkor, men just husan är mer speciell därtill och kräver även andra trick som komplement. Läs igenom tråden och starttipsen, sen tar du ut stiftet och kickar runt motorn utan stift. Bränn (sota) stiftet eller stoppa i ett nytt och var säker på att du har gnista, sen provar du lugnt och stillsamt teknikerna du läst om. Som sagt tidigare så kräver den drygt 800rpm för att få gnista och du måste kicka HELA vägen från topp till tå. Och använd INGEN gas när du kickar om du inte håller in dödaren, kan få dig en baksmäll.
 
Så här ska man inte göra.:huvet

[YOUTUBE-ID]X-iK1O-uC5A[/YOUTUBE-ID]

Denna har varit uppe förut, se och lär.

[YOUTUBE-ID]3Mc7lWONGHM[/YOUTUBE-ID]
 
Jag lyckas kicka igång de flesta hojjar utan att ställa dem på TDC. Lyckas dra igång snöskotrar som ingen annan drar igång heller, och jag väger 53 kg.

På en liten tvåtaktare har du så lite motstånd så där duger det att trycka till just när du påbörjar kicken och sen bara följa med me benet.

Detta lurar en litegrann när man ska dra igång en större motor. En annan sak som lurar en är att det är så gud förbannat tungt att få kicken att röra på sig överhuvudtaget. Man trycker till så att man blir blå för att få kicken att röra på sig och sen pustar man ut resten av slaget...

Rätt teknik är att trycka på kicken så att det tar emot ordentligt, sen släppa upp kicken å börja om från längst upp. Nu lägger du din kroppsvikt på kicken tills den börjar röra på sig, då lägger du på ännu lite mer vikt och när du kommit till just innan mitten på slaget så trycker du till me all kraft du har i benet. En större motor är "trög" och på det här sättet får du upp farten på kolven ordentligt. Har man kickat rätt så ska motorn fortsätta att snurra minst ett fullt varv efter att man nått botten på kicken.

En sak som e superviktig på fyrtaktarna är att gasen inte är öppen när man kickar. Kolla så att du inte vrider på gasrullen av misstag medans du kickar. Kolla också så att när du vrider på gasen och släpper av så hör du att trotteln går i botten. Gör inte detta mer än en gång för att den sprutar in soppa i insuget när du gasar och den surar ner sig.
 
Det är lätt att rulla igång en storstonka Husa som andra, Det är bara at trycka in den manuella dekompen och när hjulet/motorn snurrar släpper man sakta ut den. MEN HAR FÖR MIG ATT DU HAR EN TRIMMKAM I?? SÅ PROVA INTE DET RAKT AV.

Det är lungt, jag har inte ens en manuell dekomp på styret:näsblod.

När jag kickar gör jag som förra ägaren instruerade: drar 2 gånger på gasen (accpump), och sen så kickar jag ner kicken i botten, släpper upp kicken tills jag hör ett klick, och sen så drar jag i rejält ända ner i botten.
 
Last edited:
Det är lungt, jag har inte ens en manuell dekomp på styret:näsblod.

När jag kickar gör jag som förra ägaren instruerade: drar 2 gånger på gasen (accpump), och sen så kickar jag ner kicken i botten, släpper upp kicken tills jag hör ett klick, och sen så drar jag i rejält ända ner i botten.

Skippa att dra på gasen så ska du se att det blir enklare.
 
Det är lungt, jag har inte ens en manuell dekomp på styret:näsblod.

När jag kickar gör jag som förra ägaren instruerade: drar 2 gånger på gasen (accpump), och sen så kickar jag ner kicken i botten, släpper upp kicken tills jag hör ett klick, och sen så drar jag i rejält ända ner i botten.

Om du inte har manuell dekomp blir det svårt. Då skulle inte jag få igång den efter att den blivit nersurad. Du får helt enkelt ta lös stiftet och tokkicka på full gas,,,,dit med stiftet dra åt bara löst så du kan göra om 10ggr:D Finns det ingen choke? Har dom tagit bort hela dekomviren o hantaget? Jag skulle införskaffa en ny snarast, Och provat försiktigt om ventilen tar i kolven vid fullt intryckt, (Tror inte att den gör det.. På ktm640 med g2 kam inge prob)
 
Om du inte har manuell dekomp blir det svårt. Då skulle inte jag få igång den efter att den blivit nersurad. Du får helt enkelt ta lös stiftet och tokkicka på full gas,,,,dit med stiftet dra åt bara löst så du kan göra om 10ggr:D Finns det ingen choke? Har dom tagit bort hela dekomviren o hantaget? Jag skulle införskaffa en ny snarast, Och provat försiktigt om ventilen tar i kolven vid fullt intryckt, (Tror inte att den gör det.. På ktm640 med g2 kam inge prob)

Har kollat stiftet och det var inte blött eller svart eller något sånt, ger bra gnista (vilket det borde göra eftersom det är nytt stift).

Ska verkligen det vara så kort väg för kicken (se bild)?

Bytte ju kickaxel och jag kanske gjorde något fel?
 

Bifogat

  • kick.jpg
    kick.jpg
    62.2 KB · Visningar: 106
Last edited:
okay.... bäst o fråga. har skrattat gott åt folk som försöker starta sina hojar ibland :D

Har gjort det misstaget med NSR:en :tungan eftersom att en kompis hade jävlats och tryck in dödarn:näsblod
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top