Hur högt komp/laddtryck med e85+llk?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hej alla överladdningsgurus!

Jag måste erkänna att Jag är väldigt ny på det här med överladdning men skruvar allt som krävs själv så det är väl bara att lära sig...


Har en snurra som behöver kompressormatas och helst utan kompsänkning. Hur mycket bör gå att ladda med e85 och llk?

Motorn har hela 12,5:1 i komp och mha knacksensor så går den att köra på 95 men den trivs bäst med 98.

Några idéer?
 
Beror på hur högvarvig/lågvarvig motor du har.
Högvarviga, små motorer tål mer laddtryck/komp.
Så att... vad har du för motor.

Mats
 
BMW Hp2 Sport
dvs: 2-cyl, 585cc/cyl, varvstopp på 9500rpm. Enkeltändning och radiellt monterade ventiler bör ge ett hyggligt utformat förbränningsrum.
 
Mellan tummen och arslet 0.6 bar. Då hamnar du på en dynamiskt kompression om ca 15:1 som är in-the-ball-park med E85. But as usual, your mileage may vary. Med så pass lågt laddtryck kan du nog skippa LLK då E85 kyler väldigt bra.
 
Det låter ju bra, tänkte försöka ladda 0,5-0,6 så det blir ju perfekt!

Tack så mycket för svaret, fler dumma frågor plus en enkel byggtråd kommer i höst/vinter!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top