Hur högt komp/laddtryck med e85+llk?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hej alla överladdningsgurus!

Jag måste erkänna att Jag är väldigt ny på det här med överladdning men skruvar allt som krävs själv så det är väl bara att lära sig...


Har en snurra som behöver kompressormatas och helst utan kompsänkning. Hur mycket bör gå att ladda med e85 och llk?

Motorn har hela 12,5:1 i komp och mha knacksensor så går den att köra på 95 men den trivs bäst med 98.

Några idéer?
 
Beror på hur högvarvig/lågvarvig motor du har.
Högvarviga, små motorer tål mer laddtryck/komp.
Så att... vad har du för motor.

Mats
 
BMW Hp2 Sport
dvs: 2-cyl, 585cc/cyl, varvstopp på 9500rpm. Enkeltändning och radiellt monterade ventiler bör ge ett hyggligt utformat förbränningsrum.
 
Mellan tummen och arslet 0.6 bar. Då hamnar du på en dynamiskt kompression om ca 15:1 som är in-the-ball-park med E85. But as usual, your mileage may vary. Med så pass lågt laddtryck kan du nog skippa LLK då E85 kyler väldigt bra.
 
Det låter ju bra, tänkte försöka ladda 0,5-0,6 så det blir ju perfekt!

Tack så mycket för svaret, fler dumma frågor plus en enkel byggtråd kommer i höst/vinter!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top