Turbokonvertera kawazaki zx9r tips och råd!

JB NINJA

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
1995 ZX9R NINJA (SÅLD)
Hej, jag skulle vara oerhört tacksam för tips och råd gällande turbokonvertering av en gammal zx9r 95,a! Jag är på det klara med hur man bygger grenrör och plenum, tror jag.

Så här är det tänkt att se ut,,, En gammal Garret från en saab 9000, köra utan kompsänkning och utan intercooler, och konvertera till Etanol E85 och om möjlig 0,5-0,7bar i laddtryck.
Det är tänkt att byggas på enklast och billigaste viset som är möjligt i första skedet så man får ett hum om hur det fungerar.
Jag har ett havererat td04 16t med avgashus 7 liggandes, som är tänkt att renoveras om jag lyckas få motorcykeln att fungera med den lite mindre Garret snurran.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är följande...

Fasstsättning av plenumet på förgasarna? org,luftbur är skruvad på fuggarna och dom är helt plana,så man kan inte använda gummislang med slangklämmor som jag sett
andra göra.

Vart kan man enklast ta ut oljan till turbon?

Och om nån vet om man kan och hur man gör om man vill backa tändningen
lite,om det behövs??? har för mig den ligger på 10 grader vid 1100varv och 45 vid ca 6000varv.
På bil,där mina kunskaper ligger,,har man oftast typ 16-22grader på lågvarv för att sedan sjunka i takt laddet ökar, på fullt ladd vill man inte ha över 10 grader, men på hoj vet jag inte hur det ligger till??

Det är det mest akuta som jag hoppas nån vänlig mäniska vill hjälpa mig mig att få rätsida på.

Jag har en del små funderingar på hur man kompsänker på enklast resp, bästa sätt, för jag är lite orolig att jag åker på det i alla fall pga, att hojen har 11,5:1 i komp, det verkar lite i överkant med överladdning!?


Jag har kollat runt och lusläst allt som går här på Sporthojen och sett att det verkar finnas många duktiga och vänliga själar här som delar med sig av sina kunskaper!
Så va inte blyga, vet ni nått som verkar relevant så tveka inte!
 
Eftersom du vill komma igång så snart som möjligt och inte tänker ladda så mkt till en början kan du nog vänta med att kompsänka eftersom du skall köra på E85. Har själv 10,8 i komp och åker med ca 0,55 i ladd med macksoppa (99 oktan), men då har jag iofs vattenkyld laddluftkylare men jag har även mkt större borr vilket är en nackdel i samanhanget. Har även låtit tändningen vara original, fast det är inte så bra egentligen. Tror du både tjänar effekt och sparar motorn om du justerar den. Hur vet dock inte jag när det gäller din hoj.

edit: Just det, oljan bör du kunna ta från en galleriledning. Brukar vara pluggad i ena eller båda sidor. Kolla efter en skruv med stor skalle (och antagligen insex) på endera sidan av motorn vid cyl/toppen. Annars bör du skaffa nån form av mekbok (tex Haynes) så kan du själv kolla hur oljetrycket fördelas i motorn och hitta ett lämpligt ställe.
 
Last edited:
om jag inte är helt ute å cyklar så måste du kapa kylaren en bit i nerkant för att få plats. min kylare är kapad 40mm, iof så har jag en zx7r men har för mig att detta gäller zx9r oxå...
 
Tacka tackar! skriv gärna mera!!
Hmm, kanske inte behöver backa tändningen men vore bra att veta ändå.
Ingen som vet nått om att backa tändnigen?

Läste nått om en zzr som ändrat tändningen genom att flytta bländarskivan, vad är en bländarskiva och har zx9r,en en sådan??
Nån som vet??
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top