Hur gör polisen med bilder från kameror?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Ja, hur gör polisen när de tagit bild på någon som fastnat på hastighetskamera? Jämför de bild från körkortet eller ? Hur vet de vilka de ska jämföra med? De skickar väl inte hem bilden och frågar "ere du?" Hur gör de?? För visst var det så att bara föraren och inte ägaren kunde straffas?

Vet någon om det finns några kameror mellan stokcholm och uppsala ? Dvs vägen som går först till arlanda och sen fortsätter som mindre väg? Hur stor är chansen att man fastnar på bild när man kör mitt på natten dvs. mellan 1-2 en vardag?

De tar regnummret och beställer information om 1: vem äger bilen, 2: utdrag ur körkortsregistret. Bilden på den senare jämförs med kamerans bild.

Hm jaha..

Freppa skrev:
De tar regnummret och beställer information om 1: vem äger bilen, 2: utdrag ur körkortsregistret. Bilden på den senare jämförs med kamerans bild.

Så om ja råka köra lite väl fort me pappsens bil så lär de inte få tag på mig? Kommer de meddela ägaren? Jämför de bara med ägarens körkort?

dom skickar bara hem boten till den som äger bilen. min tjej fastnade på bild med hennes pappas bil och boten skickades till hennes pappa. kommer inte ihåg exakt hur det stod i texten dock...

Och jag tror att de gör en jämnförelse med passbilden och inte kk-bilden men är inte säker.

Last edited:
Nån som har koll på om de tämmer minnet en gång i veckan eller den sekund bilden tas så har de den i dator?

AleX skrev:
Nån som har koll på om de tämmer minnet en gång i veckan eller den sekund bilden tas så har de den i dator?

Hurså? tänkte du spöa upp den kamera som fotar dig eller :lol

BMWJohan: Nej, du kan inte få böter för något som någon annan gjort. Vi har inte ägaransvar på bilar i Sverige. Mao - om inte bilden på ägaren av bilen stämmer med bilden på hstighetskameran, så kan de inget göra. De har heller ingen rätt att fråga ägaren om vem föraren är, oavsett hur grovt det är, för vi har inte angiverilag i Sverige (exempel: En firmabil körs för fort. Firman måste inte lämna ut information om vem som körde den).

Intressant vore det dock att se om de även kollar på de som är mantalsskrivna på samma adress som ägaren. Är det tillräckligt grovt kan jag tänka mig att en övernitisk polis kollar upp det.

AleX skrev:

Är som en digitalkamera i boxarna. De har ingen förbindelse med polisen (skulle ju kosta svin). Så vänder du om och hämtar ett spett så kan du klara dig ifrån böter :yoparty

Marals76 skrev:
Är som en digitalkamera i boxarna. De har ingen förbindelse med polisen (skulle ju kosta svin). Så vänder du om och hämtar ett spett så kan du klara dig ifrån böter :yoparty

Jag var inne på ett fotoforum för ett tag sedan och där påstods det att det var riktiga godbitar som satt i skåpen, Canon eos 1d tror jag. Kan vara båg och skitsnack men varför inte. statliga inhandlare har väl aldrig tvekat på att spendera.

Detta hände mig:

En polare lånade min bil, körde för fort och fastnade på kamera.
Dom jämförde bilderna och kom fram till att det inte var jag på bilden.
Jag blev kallad till polisförhör där dom ville ha reda på vem personen på bilden var.
Jag sade att det vet jag men talar inte om det för er. Dom blev vansinniga och gapade på mig i en timme, men jag vägrade tala om vem det var. Till slut fick jag gå. Hörde aldrig nåt mer om det. Dom räknar ofta med att folk blir rädda och berättar allt. Men, det kan man skita i om man har lite nerver. Vad fan ska dom göra ? Skjuta dig ?

Spännande att de gjorde så. Nåja, om folk bara visste att man inte behöver göra det så vore livet mycket lättare.

Freppa skrev:
De har heller ingen rätt att fråga ägaren om vem föraren är, oavsett hur grovt det är, för vi har inte angiverilag i Sverige (exempel: En firmabil körs för fort. Firman måste inte lämna ut information om vem som körde den).

Intressant vore det dock att se om de även kollar på de som är mantalsskrivna på samma adress som ägaren. Är det tillräckligt grovt kan jag tänka mig att en övernitisk polis kollar upp det.

Jag misstänker att du enbart talar om hastighetsövertädelser och dyl. vad gäller angiverilagen.. Och visst kollar dom upp folk som står på samma adress.... :3freak

Vi har ingen angiverilag punkt slut.
Detta för att inte exempelvis ett gift par skall behöva vittna mot varandra och därigenom riskera att begå mened. Om exempelvis ditt barn knarkar så är inte du skyldig att ange honom/henne.....

Freppa skrev:
Vi har ingen angiverilag punkt slut.
Detta för att inte exempelvis ett gift par skall behöva vittna mot varandra och därigenom riskera att begå mened. Om exempelvis ditt barn knarkar så är inte du skyldig att ange honom/henne.....
Vafan har du en knarkande unge? Har du aldrig sagt nåt om :confused:

Äh, skitungen stjäl iallafall bara. Har sålt honom till militären som levande mål vid skarpskytte.

Freppa skrev:
BMWJohan: Nej, du kan inte få böter för något som någon annan gjort. Vi har inte ägaransvar på bilar i Sverige. Mao - om inte bilden på ägaren av bilen stämmer med bilden på hstighetskameran, så kan de inget göra. De har heller ingen rätt att fråga ägaren om vem föraren är, oavsett hur grovt det är, för vi har inte angiverilag i Sverige (exempel: En firmabil körs för fort. Firman måste inte lämna ut information om vem som körde den).

Men visst har de rätt att fråga. Det är väl bara ifåga om tryckfrihetssaker som de inte har någon rätt att forska i saken (t ex så har ingen rätt att ens fråga efter vem som givit en journalist uppgifter). Det är däremot riktigt att vi inte har någon informationsskyldighet gentemot polis/myndigheter. Eller har jag fattat det fel?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph