Hur gör polisen med bilder från kameror?

Nej du har rätt. FRÅGA får dom, men de kan inte avkräva svar i frågan. Jag får exempelvis fråga om du är heterosexuell, men SVAR behöver jag inte få ;).

Freppa skrev:
Vi har ingen angiverilag punkt slut.
Detta för att inte exempelvis ett gift par skall behöva vittna mot varandra och därigenom riskera att begå mened. Om exempelvis ditt barn knarkar så är inte du skyldig att ange honom/henne.....
Ok..
Trodde jag inte.. Gaggade med en snut för ett tag sen angående detta.. HAn sa att om det var ett brott av grövre karraktär, t.ex. om nån lånar min bil och kör ihjäl någon så måste jag ange denna.. Men detta stämmer alltså inte?? Kunde man ju ge sig fan på att snuten skulle ljuga som vanligt,... :kocko

supernaut skrev:
Jag var inne på ett fotoforum för ett tag sedan och där påstods det att det var riktiga godbitar som satt i skåpen, Canon eos 1d tror jag. Kan vara båg och skitsnack men varför inte. statliga inhandlare har väl aldrig tvekat på att spendera.

jag törs inte säga vilket märke och modell det är med jag har sett ett tv-inslag där de monterade en kamera och jag kan lova att det är kameror av bättre modell...

Stephen skrev:
Ok..
Trodde jag inte.. Gaggade med en snut för ett tag sen angående detta.. HAn sa att om det var ett brott av grövre karraktär, t.ex. om nån lånar min bil och kör ihjäl någon så måste jag ange denna.. Men detta stämmer alltså inte?? Kunde man ju ge sig fan på att snuten skulle ljuga som vanligt,... :kocko

Etik & Moral är en sak, lag är en annan.

tack för hjälpen Freppa.. Nu ska här stridas mot polisen.. Jag har en tendens att jämt bli stoppad av baconligan bara för att de känner för det... Och dom ska jämt ställa de mest underliga frågor om allt möjligt bara för att de inte har nåt bättre för sig... Här ska bestridas...

Stephen: Ange någon är en sak, VITTNA är en annan, bara så att du vet det när du får för dig att "bestrida" ;).

edit: stvafle

erik skrev:
jag törs inte säga vilket märke och modell det är med jag har sett ett tv-inslag där de monterade en kamera och jag kan lova att det är kameror av bättre modell...

Det är väl en av anledningarna till att skåpen rätt sällan innehåller kameror, för att minska risken att kamerorna blir snodda.

Villees val

Tjena Villee.
Håller inte med dig om: Yamaha/Ducati/Honda > Ferrari/Lamborghini/McLaren

Tycker detta stämmer bättre: Yamaha=Mazda
Ducati=Ferrari
Honda=Honda
Suzuki=Suzuki
Triumph=Mclaren
Apillia=Lamborgini

Men, det finns säkert andra som tycker olika, och det är väl härligt.

God Jul

Ägandeansvar, angivarlag m.m.
Enligt min högst personliga åsikt och erfarenhet så stämmer inget av det som jag minns har läst tidigare i tråden.

I Sverige finns ett visst ägaransvar på fordon, som ägare bör du ha så bra kontroll över ditt fordon att du vet vem som brukar det.
T.ex. , åker du från polisen och sen blir uppsökt hemma så kommer du åtalas ifall du inte kan uppge vem som framfört fordonet. En kompis till mig råkade ut precis för den saken, han hänvisade till att hojjen stod i klubblokal och att nycklar fanns i ett nyckelskåp m.m. så vem som helst hade kunnat köra den.
Jag minns inte exakta brottsrubriken (underlåtenhet bla bla bla) men det gav böter på ynka 2000:- eller nåt.

Angående angivarlag så är det samma där, som svensk medborgare har du skyldighet att ange om du ser eller vet om att ett brott begås.
Ev. gäller inte detta fru eller äkta man men om t.ex. din bror begår ett brott och sen låter du honom stanna hos dig i din lgh eller hus så kommer du åtalas för "skyddande av brottsling" . Givetvis förutsätter detta att du visste om att han hade begått ett brott.

Tillbaka till trådens ursprung så tror jag att lär ha märkt om du blev fångad av en kamera mitt i natten när det var mörkt, du bör ha uppmärksammat en blixt, inte så stark som en vanlig kamerablixt men ett snabbt och intensivt ljus.

/Nitrous

Men hur blir det om du blir fotad och polisen kallar in dig....och det visar sig att du har en tvillingbror också :hihi

Micke_Lindstrom skrev:
Det är väl en av anledningarna till att skåpen rätt sällan innehåller kameror, för att minska risken att kamerorna blir snodda.
Nej, anledningen till att många skåp är tomma beror på att de inte har råd till kamerautrustning till alla skåp. Därför har de en utrustning som de flyttar runt mellan vissa skåp. På så sätt vet inte heller "Svensson" om det finns kamera i skåpet eller inte, vilket i sin tur bidrar till en minskad hastighet. Kameraskåpen är huvudsakligen till för att sänka medelhastigheten...

..

Freppa skrev:
BMWJohan: Nej, du kan inte få böter för något som någon annan gjort. Vi har inte ägaransvar på bilar i Sverige. Mao - om inte bilden på ägaren av bilen stämmer med bilden på hstighetskameran, så kan de inget göra. De har heller ingen rätt att fråga ägaren om vem föraren är, oavsett hur grovt det är, för vi har inte angiverilag i Sverige (exempel: En firmabil körs för fort. Firman måste inte lämna ut information om vem som körde den).

Intressant vore det dock att se om de även kollar på de som är mantalsskrivna på samma adress som ägaren. Är det tillräckligt grovt kan jag tänka mig att en övernitisk polis kollar upp det.

Jaa, men vilken tur att jag inte bor på samma address som pappsen då.. hoppas bara att det inte skickar bilden, tror inte pappsen blir glad när jag med 1 veckas körkort får brev från polisen heh.. nåja verkar va lugnt om det inte finns kameror på den sträckan.. blev bara smått orolig när jag tyckte jag såg en skylt där någo började med "kamera" men kolla på polisen.se och där stod också att det inte bör finnas kameror där.

Tillbaka till trådens ursprung så tror jag att lär ha märkt om du blev fångad av en kamera mitt i natten när det var mörkt, du bör ha uppmärksammat en blixt, inte så stark som en vanlig kamerablixt men ett snabbt och intensivt ljus.

/Nitrous

aha, tack bra och veta.. tror ej jag såg några blixtar

Haj

zettan skrev:
Tjena Villee.
Håller inte med dig om: Yamaha/Ducati/Honda > Ferrari/Lamborghini/McLaren

Tycker detta stämmer bättre: Yamaha=Mazda
Ducati=Ferrari
Honda=Honda
Suzuki=Suzuki
Triumph=Mclaren
Apillia=Lamborgini

Men, det finns säkert andra som tycker olika, och det är väl härligt.

God Jul

Ska man vara lite nogrann står det

Nöjesupplevelse - pris = Yamaha/Ducati/Honda > Ferrari/Lamborghini/McLaren

Dvs. Man har säg roligt värt 500 000 på en Hoj, så kostar hojjen 150 000 så har du 350 000 kvar. Men om du har roligt för säg 1 miljon, så kommer bilen kosta ändå uppemot 2-10 miljoner som betyder att du ligger back några miljoner.. svårt att tänka mig att man kan ha så mkt roligare med bil att nöjesupplevelsen väger priset på en lambo på 1.6 mille.

såhär kan de se ut om man får det hemskickat :)

roliga7.jpg

Freppa skrev:
BMWJohan: Nej, du kan inte få böter för något som någon annan gjort. Vi har inte ägaransvar på bilar i Sverige. Mao - om inte bilden på ägaren av bilen stämmer med bilden på hstighetskameran, så kan de inget göra. De har heller ingen rätt att fråga ägaren om vem föraren är, oavsett hur grovt det är, för vi har inte angiverilag i Sverige (exempel: En firmabil körs för fort. Firman måste inte lämna ut information om vem som körde den).

Intressant vore det dock att se om de även kollar på de som är mantalsskrivna på samma adress som ägaren. Är det tillräckligt grovt kan jag tänka mig att en övernitisk polis kollar upp det.

Sanning med modifikation, vi som har tjänstebil står som förare på bilen och blir därmed per automatik ihopkopplade hos bosse batong trots att firman äger bilen..

supernaut skrev:
Jag var inne på ett fotoforum för ett tag sedan och där påstods det att det var riktiga godbitar som satt i skåpen, Canon eos 1d tror jag. Kan vara båg och skitsnack men varför inte. statliga inhandlare har väl aldrig tvekat på att spendera.

Företaget som gör dessa heter Sensys Traffic i jönköping och det lilla är kameran kan jag intyga det går åt en del halvledare för att fånga våra fina nyllen på ettor & nollor för att sedan ockra oss på slantar. Kameran är en en avancerad CCD baserad modul med optik om det är Canon har jag ingen aning om.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna