Hur gör du med din backup?

Helt plötsligt känner jag mig jävligt oviktig som inte har en halvfärdig doktorsavhandling i nukleärfysik och 20000 högupplösta proffsbilder på hårddisken.

Faktum är att jag har ingenting på hårddisken jag inte kan förlora utan att gråta över.

Jag har en USB sticka med operativsystem, webbläsare och allt annat jag kan behöva med mig, mina bokmärken synkroniseras automatiskt på nätet (Opera webbläsare) så oavsett vilken dator jag hamnar vid kan jag boota upp min hemmamiljö och alltid ha aktuella bokmärken med mig.

Visst, lite grann grejor har jag ute i molnet, men det är inte mycket.

Samma här, nästan. Eftersom jag är en sånhäringa liten ung slyngel har jag inga foton i fysiskt format. Så ungefär en gång i halvåret brukar jag bränna ut de viktigaste bilderna på DVD-skivor. Blir två st ungefär :hihi

Jag har vidtagit en hel del åtgärder för att inte bli av med filer eller bilder på grund av datafel.

Jag kör en dator som filserver som jag sparar alla mina bilder, musik och liknande på. Därifrån surfar jag inte.
Sen har jag en annan dator som jag har som surf och lekdator. Går något ordentligt snett så kan jag lugnt rycka sladden och blåsa den utan att riskera att förlora något.

Samtliga filer på den delade ytan kopierar jag till en disk i den andra datorn så dom finns på en två separata lätt tillgängliga diskar om någon disk skulle krasha. Detta sköts av ett script som jag själv kokat ihop som jämför filstrukturerna och kopierar över det som är ändrat sedan sist.

Viktigare filer kopierar jag dessutom till en separat USB-hårddisk med ett liknande script.

För att vara riktigt säker så bränner jag dessutom ut alla mina bilder på DVD så att jag inte riskerar att förlora dom.

Med andra ord så har jag nästan samtliga filer liggande på två separata diskar i två olika datorer. Lite viktigare filer ligger dessutom på en USB disk och fotografier ligger utöver detta på en DVD.

Enda scenariot när jag kan förlora något är inbrott eller brand. Men jag har planerat att avhjälpa det genom att lägga över DVD.skivorna till en kompis så att dom finns på två olika ställen.

Det enda jag har backup på är bilder. Använder mig av en LaCie Porsche Edition på 320Gb. Blir till att köpa sig en till extern hdd när pengar finns.

Jag skickar runt mina bilder och dokument på dom datorer jag har hemma. Det görs automatiskt ett par gånger i veckan. Till det har jag en nas-disk ute i förrådet, just med tanke på ev. brand.
Ni som säger att vid en eldsvåda så finns det viktigare saker att rädda, det är ju möjligt, men en jobbarkompis som råkade ut för just det, var jäkligt glad över att en dator bara var rökskadad. På det viset så lyckades han rädda bilderna på sina ungar ända från dom föddes. Alla har väl sina foton i digitalt format numera?
Jäkligt blåögt att inte räkna med att det faktiskt kan börja brinna trots att det är ovanligt, tycker jag.

Jag skickar runt mina bilder och dokument på dom datorer jag har hemma. Det görs automatiskt ett par gånger i veckan. Till det har jag en nas-disk ute i förrådet, just med tanke på ev. brand.
Ni som säger att vid en eldsvåda så finns det viktigare saker att rädda, det är ju möjligt, men en jobbarkompis som råkade ut för just det, var jäkligt glad över att en dator bara var rökskadad. På det viset så lyckades han rädda bilderna på sina ungar ända från dom föddes. Alla har väl sina foton i digitalt format numera?
Jäkligt blåögt att inte räkna med att det faktiskt kan börja brinna trots att det är ovanligt, tycker jag.

Problemet för honom var väl att han inte hade nån backup alls, och ingen på en annan plats?

En simpel billig backuplösning är att ha två backupdiskar. En ligger i bilen, en backar du upp på i huset. Byt plats på dom efter varje backup. Parkera inte i garaget. Klart!:tummenupp

Problemet för honom var väl att han inte hade nån backup alls, och ingen på en annan plats?

En simpel billig backuplösning är att ha två backupdiskar. En ligger i bilen, en backar du upp på i huset. Byt plats på dom efter varje backup. Parkera inte i garaget. Klart!:tummenupp

Vad jag förstår fanns backupen på flera ställen. Tyvärr så fanns alla inom samma väggar, och då är man ju ändå körd ifall hela huset brinner ner.

Det där med backuper som man måste bära omkring på, det tror jag inte ett dugg på. Det kanske fungerar några gånger, sen blir man bekväm... Det är ju varken billigt eller simpelt. Det ska gå med automatik och man ska inte behöva röra ett finger, annars blir det inte av.

En sak som jag och polaren diskuterat är att vi lagrar våra backuper hos varandra. Det är ju bara att låta polaren ha en area med eget konto på FTP-servern, säg 50gig. Och så har jag motsvarande hos honom. Då borde man ju vara garderad. Snabbt går det ju också, eftersom vi sitter på samma fibernät, fast i varsin ände av stan.

Problemet är väl inte så mycket hur man ska få tillbaka det man hade i datorn efter en
hårddiskkrash, utan hur man ska bli av med allt gammalt skräp som finns i den om den
INTE krashar.

Jag tror att många använder backupdriven som enda lagringsutrymme för många filer, dvs dom flyttar över filerna till backupen och raderar dom från datorn för att spara plats. Inte så smart, och inte roligt alls om den kraschar.

Fast då har man missat poängen med att ha en backup tycker jag, om man bara sparar filerna på en disk.

Ahh, dåligt förklarat av mig. Saken var den att all backup inte fick plats på hans hdd (laptop), så när hans ena backup kraschade försvann även vissa saker som inte fanns på hans dator, men av ren tur hade han valt att backupa mot en annan extern hårddisk också.

Extern USB-disk med dels viktiga dokument och alla bilder, samt kompletta avbilder av diskarna som tas ibland (alltför sällan dock :rolleyes: ). Men det duger inte vid brand eller inbrott, så tanken är att ordna en NAS-lösning med RAID-kabinett och därmed kunna "garantera" sig mot diskkrascher samtidigt som kabinettet kan stå undangömt t.ex. i plåtskåp i källaren el.dyl. Kostar lite mer än bara lösa diskar, men hur kul är det om alla digitalbilder på barnen, från semestrar o.d. försvinner.

Vilket osökt får en att fundera över hur man löser det med pappersbilderna man har från tidigare - där ofta både kort och negativ förvaras i samma kuvert eller insatt i fotoalbum. Har man alla viktiga handlingar, pass, bankdosor m.m. i brandsäkert skåp? Nä...

*/ ?>
Back