Pelle
Musteridirektör
Det var ju naturligtvis egentillverkad sådan som avsågs. Den lagras nog oftast lokalt.![]()
Fy vad egoistiskt. Sharing is caring!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det var ju naturligtvis egentillverkad sådan som avsågs. Den lagras nog oftast lokalt.![]()
Helt plötsligt känner jag mig jävligt oviktig som inte har en halvfärdig doktorsavhandling i nukleärfysik och 20000 högupplösta proffsbilder på hårddisken.
Faktum är att jag har ingenting på hårddisken jag inte kan förlora utan att gråta över.
Jag har en USB sticka med operativsystem, webbläsare och allt annat jag kan behöva med mig, mina bokmärken synkroniseras automatiskt på nätet (Opera webbläsare) så oavsett vilken dator jag hamnar vid kan jag boota upp min hemmamiljö och alltid ha aktuella bokmärken med mig.
Visst, lite grann grejor har jag ute i molnet, men det är inte mycket.

Jag skickar runt mina bilder och dokument på dom datorer jag har hemma. Det görs automatiskt ett par gånger i veckan. Till det har jag en nas-disk ute i förrådet, just med tanke på ev. brand.
Ni som säger att vid en eldsvåda så finns det viktigare saker att rädda, det är ju möjligt, men en jobbarkompis som råkade ut för just det, var jäkligt glad över att en dator bara var rökskadad. På det viset så lyckades han rädda bilderna på sina ungar ända från dom föddes. Alla har väl sina foton i digitalt format numera?
Jäkligt blåögt att inte räkna med att det faktiskt kan börja brinna trots att det är ovanligt, tycker jag.
Problemet för honom var väl att han inte hade nån backup alls, och ingen på en annan plats?
En simpel billig backuplösning är att ha två backupdiskar. En ligger i bilen, en backar du upp på i huset. Byt plats på dom efter varje backup. Parkera inte i garaget. Klart!![]()
Litet brandsäkert kassaskåp. Hål för en usbkabel. En stor usbdisk att lagra filer på.

Jag tror att många använder backupdriven som enda lagringsutrymme för många filer, dvs dom flyttar över filerna till backupen och raderar dom från datorn för att spara plats. Inte så smart, och inte roligt alls om den kraschar.
Fast då har man missat poängen med att ha en backup tycker jag, om man bara sparar filerna på en disk.
Hur är något brandsäkert med ett hål i?![]()
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |