Hur gör du med din backup?

Jag har turen att ha en DLT hemma, så 1gång/månad kör jag ut kort och andra viktiga filer på tape.
Mindre viktigt såsom film & musik finns på 2st diskar(olika maskiner).

Jag kör ett externt kabinet med två sata-diskar i, självklart har kabinettet fläkt så att diskarna inte grillas, och jag valde diskar som inte blir så rackarns varma. Sen har jag GoodSync (program som inte kostar många kronor) som sköter speglingen från en master till slaven/kopian. Jag har satt den till var åttonde timme, men det är ju bara paranoia, med tanke på att man tar en vanlig backup varje skottår typ :rolleyes:

Jag håller som bäst på att sätt upp en lösning med en NAS för backuper av våra bägge laptops. NASen har en funktion där man med ett knapptryck på lådan kopierar valfritt innehåll till en USB-drive. Jag hoppas att det skall förhindra att en eventuell virusattack tar kol på all information. Det absolut viktigaste som bara aldrig får försvinna lagras på DVD hor föräldrarna.

Kosta på er ett bankfack. Det kostar knappt nånting och det är brand- och stöldsäkert. Jag funderar på att skaffa två likadana USB-diskar för backup. En ligger i bankfacket med förra årets backup, en används under året för backup och vid nyår byter man dom med varann.

Kosta på er ett bankfack. Det kostar knappt nånting och det är brand- och stöldsäkert. Jag funderar på att skaffa två likadana USB-diskar för backup. En ligger i bankfacket med förra årets backup, en används under året för backup och vid nyår byter man dom med varann.

Eller ett brandsäkert kassaskåp. Själv bränner jag ut bilder på DVD och lägger där några gånger per år. Dokument, mm, hamnar på en USB disk.

Kan du inte bara lägga ut hemmaporren på nätet? Då får du backuphjälp av massor med användare och sajter. Och vill du ha tag på en av dina bilder så googlar du bara ordet "knulla". :D

Där sa du något! Då räcker det ju med en floppy disk! :tummenupp

Eller ett brandsäkert kassaskåp. Själv bränner jag ut bilder på DVD och lägger där några gånger per år. Dokument, mm, hamnar på en USB disk.

Bara för att det är brandsäkert betyder inte värmesäkert, dina DVD lägger vara rökta vid villabrand :gnissla

Exaktemento :) men folk brukar lära sig efter första kraschen

precis det jag menade, att lägga över filer på en extern disk klassas knappast som backup :)

jag är mest glad att jag tog mitt förnuft till fånga och började med backup innan jag fick min första krash :brinnerup nu ska jag bara ha ny lagringslösning på servern med.

men om något skulle hända hemma hos dig(brand/stöld) så skulle du ju lämnas med en hopplöst outdated backup?

Last edited:
men om något skulle hända hemma hos dig(brand/stöld) så skulle du ju lämnas med en hopplöst outdated backup?

Det är nog det minsta man har att oroa sig för om huset skulle brinna ned. Man får vara glad att man har alla dokument, bilder och bröllopsfotona kvar. Resten går alltid att fixa igen. :tummenupp

Helt plötsligt känner jag mig jävligt oviktig som inte har en halvfärdig doktorsavhandling i nukleärfysik och 20000 högupplösta proffsbilder på hårddisken.

Faktum är att jag har ingenting på hårddisken jag inte kan förlora utan att gråta över.

Jag har en USB sticka med operativsystem, webbläsare och allt annat jag kan behöva med mig, mina bokmärken synkroniseras automatiskt på nätet (Opera webbläsare) så oavsett vilken dator jag hamnar vid kan jag boota upp min hemmamiljö och alltid ha aktuella bokmärken med mig.

Visst, lite grann grejor har jag ute i molnet, men det är inte mycket.

Bara för att det är brandsäkert betyder inte värmesäkert, dina DVD lägger vara rökta vid villabrand :gnissla
Värmesäkert också. Lite noga med det där eftersom jag har både dokument, vapen och ammunition i skåpet.

Det finns givetvis en tidsgräns, men en normal villabrand rör sig relativt snabbt genom ett normalstort hus, så jag är inte särskilt orolig.

Det är nog det minsta man har att oroa sig för om huset skulle brinna ned. Man får vara glad att man har alla dokument, bilder och bröllopsfotona kvar. Resten går alltid att fixa igen. :tummenupp

det beror ju delvis på vad ens dator innehåller, de flesta har kanske inte livsviktiga dokument på datorn, men det är ändå ett extra onödigt ont att fixa allt igen som lätt kan undvikas.

Det finns väl ingen som har lokalt lagrad porr 2009?

Brinner kåken så kommer nog inte frasen "NEJ, JAG SOM HAR EN SÅ GAMMAL BACKUP" vara den första som transporteras över läpparna. Finns viktigare saker än hårddiskinnehållet vid en sån händelse. De viktiga prylarna på hårddisken, dvs dokument och annat jag skapat själv, ändras inte så mycket på ett år.

Musik, tv-serier och sånt ser jag ingen anledning att backa upp.

Last edited:
Det finns väl ingen som har lokalt lagrad porr 2009?

Brinner kåken så kommer nog inte frasen "NEJ, JAG SOM HAR EN SÅ GAMMAL BACKUP" vara den första som transporteras över läpparna. Finns viktigare saker än hårddiskinnehållet vid en sån händelse. De viktiga prylarna på hårddisken, dvs dokument och annat jag skapat själv, ändras inte så mycket på ett år.

Musik, tv-serier och sånt ser jag ingen anledning att backa upp.

att det inte är det största problemet är knappt ett rimligt argument

det jag boldade är däremot så jag förstår att du gör som du gör :)

att det inte är det största problemet är knappt ett rimligt argument

det jag boldade är däremot så jag förstår att du gör som du gör :)

Jo, för allt handlar ju om vad du vill skydda, mot vad och till vilket pris. Jag bedömer risken för att kåken brinner ner som liten. Det jag vill ha backup på är inte livsviktigt för mig så jag kör en billig lösning.

Hade jag bedömt det som kritiskt att förlora datat i en brand hade jag självklart kört en annan lösning.

Jo, för allt handlar ju om vad du vill skydda, mot vad och till vilket pris. Jag bedömer risken för att kåken brinner ner som liten. Det jag vill ha backup på är inte livsviktigt för mig så jag kör en billig lösning.

Hade jag bedömt det som kritiskt att förlora datat i en brand hade jag självklart kört en annan lösning.

förklarade mig nog dåligt i förra inlägget, jag menade att argumentet att det är onödigt i sig är ogiltigt, däremot när du förklarar varför så blir det giligt :)

*/ ?>
Back