Hur gör du med din backup?

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Ja, möjligheterna är ju många nuförtiden, speglade nätverksdiskar, externa diskar, lagra på nätet någonstans osv.

Hur gör du?

Alla vill ju slippa att bli av med de där filerna som är oersättliga. Men möjligheterna är många och sättet att göra dem på blir smidigare hela tiden.

Själv har jag hittills kört på en extern disk som jag flyttat över mer eller mindre regelbundet de filer jag är extra rädd om. Har just nu en 1TB disk som jag har för bland annat detta ändamål. Detta har räddat mig otaliga gånger då man blivit tvungen att blåsa om datorn eller vad det nu har varit. Men i brist på utrymme har jag även börjat använda denna som ett vanligt lagringsutrymme så att jag kan komma åt mina filer enkelt från både Linux och Vista.

Är lite nyfiken på om det är någon här som använder sig av någon web-baserad tjänst och lagrar sin skit på nätet någonstans. Trevliga här är väl att man kommer åt filerna var man än befinner sig. Det otrevliga är att du inte har full koll på vem som kommer åt dem i värsta fall. Eller är det bara min paranoida sida som trilskas? Är det framtiden att ha sina filer i nån cloud någonstans ? Kanske man skall kryptera innan man lägger upp filerna för att vara lite säkrare? Uppkopplingarna är ju bara bättre och snabbare än när det begav sig och det öppnar ju helt klart upp för sådana lösningar.

Ja, hur tänker ni ?

I slutändan vill man kunna jobba med sina filer utan att behöva administera för mycket, att flytta filer tar ju sin tid och det gör ju att man kanske slarvar med det ibland.

Jag kör NTBACKUP av systemdisken (shadow copy) till en annan lokal disk månadsvis. Det som är förändrat på lokala diskarna speglas ut till extern disk mha SecondCopy7 månadsvis. De datamängder det rör sig om gör det inte realistiskt att använda en internetbaserad tjänst. Jag vill inte lagra MIN information så att någon tredje part kan komma åt och profilera mig och min identitet och tjäna pengar på det, dvs typ Google etc.

Last edited:
Om du tycker flytta filer tar tid så vad tror du då inte om att ula upp till ett cloud tar?
:tungan

Själv har jag 2 uppsättningar USBdiskar, backupen körs sällan men organiserat, har allt döpt på orginaldisken efter om det är backupat eller ej (katalognamnet).

Om du tycker flytta filer tar tid så vad tror du då inte om att ula upp till ett cloud tar?
:tungan

Själv har jag 2 uppsättningar USBdiskar, backupen körs sällan men organiserat, har allt döpt på orginaldisken efter om det är backupat eller ej (katalognamnet).

Ja, har ju inte gjort det ännu så har lite svårt att uttala mig. Beror väl på vilken tjänst man väljer. Ser att man får ofta en mindre mängd gratis, men sen börjar det kosta. Comhem som är min lev. i detta fallet tar 200:- / mån för 100 GB, vilket är lite väl magstarkt tycker jag. Linan jag kör på, en 10/50 borde ändå damma på rätt bra om inte så tar väl den första stora backupen av alla gamla bilder sen flera år tillbaka en del tid kanske. Men sen är det en fråga om regelbundna tillägg vilket inte borde vara så kinkigt (hoppas jag).

Har inte bestämt mig, men funderar iaf i dessa banor. Jag är starkt inne på min säkerhet kring min identitet osv, därför tills jag är motbevisad här kommer jag att förbli skeptisk. Inte sagt att jag inte är nyfiken däremot.

Har inte bestämt mig, men funderar iaf i dessa banor. Jag är starkt inne på min säkerhet kring min identitet osv, därför tills jag är motbevisad här kommer jag att förbli skeptisk. Inte sagt att jag inte är nyfiken däremot.

Är nog grymt bra vid brand eller inbrott.

Tidsfråga innan det kommer dyka upp folks backuper på TPB :gnissla

molnet är framtiden, men just nu kör jag backup mot en NAS varje natt, endast de filer som jag inte kan förlora som bilder och projekt/dokument osv. är man nojig över brand/inbrott så kan man ju lägga till en backup mot usb media en gång i veckan eller något som läggs i ett bankfack.

om du gör inkrementell backup så tar det inte mycket tid när du väl gjort första laddningen, sen är ju ett tips att använda automatiska tjänser istället för att flytta manuellt.

Faderkakan har en sånhäringa maxtor one touch. Den verkar faktiskt fungera som den ska. Det är sjukt smidigt faktiskt.

Nackdelen med backup på lokala diskar är vid inbrott eller brand. De flesta backuplösningar online sker med kryptering och tom leverantören kan ha problem att accessa dessa om något problem skulle uppstå. Kör man med online backup så läs villkoren så att det inte finns några oklarheter vilket ansvar leverantören har för återställning av informationen som lagras.

Just nu hoppas jag innerligt att ingenting händer för jag har inga backuper sen jag köpte ny dator i september. Det kan också bero på att jag inte haft nån fast adress förrän för ett par veckor sen. Men jag kommer skaffa en Time Capsule som gör automagiska backuper för att slippa tänka på det. För skolarbeten och sånt viktigt kör jag Dropbox, inte så mycket backup men enormt smidigt. Funkar med iPhone/iPod Touch också, det är najs.

Om du ska lagra på nåt webtjosan så kan du ju alltid kryptera.
Kan bli lite omständligt dock.

En billig variant är att skaffa två USB-diskar för backup. Lämna den ena hemma hos föräldrarna eller någon annan du kan lita på och som du besöker hyfsat regelbundet.

Sedan kör du backup på ena disken, tar med den nästa gång du besöker föräldrarna och byter då till den andra disken och kör nästa backup på den istället.

På detta sätt har man två hyfsat aktuella backuper, och dom finns på olika ställen om nu den ena skulle förstöras p.g.a. brand eller dylikt.

Billigt och enkelt :tummenupp

En billig variant är att skaffa två USB-diskar för backup. Lämna den ena hemma hos föräldrarna eller någon annan du kan lita på och som du besöker hyfsat regelbundet.

Sedan kör du backup på ena disken, tar med den nästa gång du besöker föräldrarna och byter då till den andra disken och kör nästa backup på den istället.

På detta sätt har man två hyfsat aktuella backuper, och dom finns på olika ställen om nu den ena skulle förstöras p.g.a. brand eller dylikt.

Billigt och enkelt :tummenupp

jo, hittills så har jag som sagt en usb-disk som ligger på vägen ut från sovrummet, tanken är väl att man lyckas hålla huvudet kallt vid en brandsituation så får man med sig den på vägen ut.... :rolleyes:

Sen kan man vara hur paranoid som helst och då hamnar man i en situation där man backupar, krypterar och låser in i bankfack. I mitt fall är det mest filer som skulle vara riktigt synd att bli av med, dvs bilder mestadels. Alltså får jag leva med risken om inbrott och liknande. Mer trovärdigt och sannolikt är väl en disk-krasch, och då räcker en USB-disk gott och väl. Prisvärt är det ju oxo.

Tanken med trådens fråga var att vända och vrida lite på hurvida många använder sig av cloud och liknande web-lösningar och vad som gäller då. Förstår nu som sagt efter lite kik här och där att det kostar en bra slant om man vill ha lite mer utrymme, åtminstone över några hundra gig. För lite bilder blir det lite väl kan man säga. Skulle man ha mer hot stuff så kanske det skulle vara värt pengarna. Men då kommer säkerhetsaspekten in. Visst kryptera kan man, men orkar man? Det får man ställa mot risken att Google eller vem man nu anförtror sig sina filer faktiskt gör en profil på dig utifrån dina filer eller att de som någon nämnde lägger ut dem på sjörövarbukten.

Jag är minst sagt kluven.

Jag kör mot en extern hårddisk på 1 TB.

Men det är absolut inte det bästa alternativet, en polare råkade nyligen ut för att hans externa hårddisk sa upp sig, kraschade totalt. "Bara" ren tur att han hade det allra viktigaste filerna m.m. på två externa hårddiskar....

Jag kör extern disk, funderar på att fixa en NAS-lösning. I slutet av året bränner jag ut årets bilder på DVD och slänger en kopia i bankfacket. Funderar på att kosta på mig en usb-disk per år och lägga där istället.

Kryptering görs enkelt med truecrypt för den paranoide.

Jag kör mot en extern hårddisk på 1 TB.

Men det är absolut inte det bästa alternativet, en polare råkade nyligen ut för att hans externa hårddisk sa upp sig, kraschade totalt. "Bara" ren tur att han hade det allra viktigaste filerna m.m. på två externa hårddiskar....

jag förstår inte problemet med att ens backup kan krasha? om den nu krashar så köper man ju bara en ny att backupa mot, risken att ens dator och backup ska krasha samtidigt är ju inte direkt stor.

jag förstår inte problemet med att ens backup kan krasha? om den nu krashar så köper man ju bara en ny att backupa mot, risken att ens dator och backup ska krasha samtidigt är ju inte direkt stor.

Jag tror att många använder backupdriven som enda lagringsutrymme för många filer, dvs dom flyttar över filerna till backupen och raderar dom från datorn för att spara plats. Inte så smart, och inte roligt alls om den kraschar.

Fast då har man missat poängen med att ha en backup tycker jag, om man bara sparar filerna på en disk.

Jag tror att många använder backupdriven som enda lagringsutrymme för många filer, dvs dom flyttar över filerna till backupen och raderar dom från datorn för att spara plats. Inte så smart, och inte roligt alls om den kraschar.

Fast då har man missat poängen med att ha en backup tycker jag, om man bara sparar filerna på en disk.

Ja i brist på plats eller vad det nu månne vara, blir då plötsligt backup, arkivering istället.

Hela definitionen av backup är dubbellagring. Man har datat på två olika diskar just FÖR att en ska kunna krascha utan att man förlorar allt.

Data på bara en disk är ingen backup.

Nästa gång jag uppdaterar datorn (snart) så blir det ett inköp av en NAS där jag skall spegla två diskar. Skyddar inte mot inbrott och brand men vafan, den risken tar jag.

Jag har även Dropbox (2gig gratis) men har inte börjat använda den ordentligt än men tanken är att bilder och annat mög skall upp där så fort jag orkat sortera bland all skit jag samlat på mig.

Hela definitionen av backup är dubbellagring. Man har datat på två olika diskar just FÖR att en ska kunna krascha utan att man förlorar allt.

Data på bara en disk är ingen backup.

Exaktemento :) men folk brukar lära sig efter första kraschen

*/ ?>
Back