Hur funkar Variomatic?

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Kan inte nån snäll person förklara hur en variomatic fungerar, själva principen och hur det sitter ihop osv.?
 
Limstift skrev:
Kan inte nån snäll person förklara hur en variomatic fungerar, själva principen och hur det sitter ihop osv.?

Beror la lite på vad vi snackar om, men...
I princip är det två st koniska remskivor och några vikter det består av...

Enkelt förklarat:

I den innersta remskivan sitter ett par vikter, som slungas ut av centrifugalkraften när vevaxeln börjar snurra.
När vikterna slungas ut så går remskivorna ihop, vilket gör att remmen kommer högre upp på remskivorna, (som att skaffa större framdrev)...
Alltså ändras utväxlingen...
Du kanske ville ha en mer avancerad förklaring än detta, men det är allt jag kan bistå med just nu... Trött... :)

HA DE GÔTT
 
Som ludde sagt:

Att när centrufigralkraften börjar verka på vevaxeln, som på något vänster är bundet till variatorskivorna (1 på fig) dom trycks alltså ihop, och remmen kommer alltså gå längre ut på skivorna, och "utväxlingen" ändras på så sätt..

l33t-painter huh? :hihi
 

Bifogat

  • variator.JPG
    variator.JPG
    5.2 KB · Visningar: 87
Det är så att på vevaxeln sitter det en bricka med några belägg eller tyngder vad man nu ska säga, sedan sitter det en fjäder runt dom som håller fast beläggen men inte för hårt. Sen sitter det en rund kupa eller vad man ska säga utanpå där. När motorn kommer upp i ett visst varv så slungas dom där beläggen ut och greppar tag i kupan som då fäster den i den.

/David
 
DJM skrev:
Det är så att på vevaxeln sitter det en bricka med några belägg eller tyngder vad man nu ska säga, sedan sitter det en fjäder runt dom som håller fast beläggen men inte för hårt. Sen sitter det en rund kupa eller vad man ska säga utanpå där. När motorn kommer upp i ett visst varv så slungas dom där beläggen ut och greppar tag i kupan som då fäster den i den.

/David

Fast det där är ju inte själva variomaticen utan slirkopplingen...
Eller har jag tokmissuppfattat dig?

HA DE GÔTT
 
Ludde skrev:
Fast det där är ju inte själva variomaticen utan slirkopplingen...
Eller har jag tokmissuppfattat dig?

HA DE GÔTT


Jo det är sant! kanske jag som missuppfattat det
 
:fakta
motorvario.jpg
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top