Hur funkar försäkringen?

The38

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Snart en Yamaha mt-125 2021
Tjena tjena, En kille här som snart är 16 och undrar om farsan kan skriva försäkringen på sig (det blir billigare då) för han har inget körkort för lätt mc, kan han ändå skriva den på sig själv?
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Absolut ..låt han skriva på!..:)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Trafikförsäkring och halvförsäkring funkar men ska du ha den helförsäkrad så är det stor risk att du blir utan ersättning om du utnyttja vagnskadeförsäkringen.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
De flesta försäkringar har när man tecknar dom en ruta man får kryssa i om ingen under 25 kör MC:n. Kryssa inte i den så är allt helt ok och lagligt sen. Man får låna ut sitt fordon till vem man vill så man blir inte utan ersättning men det är som sagt förutsatt att man inte kryssat i den där rutan då eller på annat sätt ingått ett avtal där ingen annan får låna ens MC. En del bolag har ingen annan typ av försäkring så det är värt att kolla upp INNAN.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kan vara så att det är ok när brukare och ägare är två personer skrivna på samma adress. Är det inte samma adress skriver en del bolag upp självrisken på trafik till ett basbelopp och övrigt till 100%.

En brukare som ställde sin hoj på min ruta fick erfara det när hans mamma (ägare) pratat med mig och försäkringsbolaget. Jag säger inte att hojen blev skadad under resans gång, inte av mig i alla fall. Jag bara upplyste om att brukare och ägare inte var samma kvinna.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Så här säger If om vad som gäller för fordonets huvudsakliga brukare:

"Försäkringen gäller för dig som försäkringstagare under förutsättning att du är bilens verklige ägare och huvudsaklige brukare eller vid leasing är registrerad som brukare i Vägtrafikregistret och huvudsaklige brukare av bilen. Detta innebär att ersättningen kan utebli om du är registrerad som ägare eller vid leasing registrerad som brukare och har tecknat försäkring för bilen trots att du inte äger den eller huvudsakligen brukar den."
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tänk efter nu innan du handlar försäkring.
1). Din pappa har inte körkort för hoj?
2). Vem är den huvudsaklige brukaren på en 125a? Du 16, med körkort eller din farsa +40 utan körkort?
3). Om olyckan är framme. Tror du risken är störst att ditt försäkringsbolag nekar för ovan anledningar eller hjälper dig?

Var väldigt noga med att kolla villkoren och hör med Svedea och Bilsport MC först. De är inte dumma i huvudet men har nog bäst premier oavsett om den står på dig eller din farsa.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
I teorin kallas det skenförsäkring och är inte ok, huvudsaklig brukare ska äga och försäkra fordonet. Kan tom bli anmäld för försäkringsbedrägeri, men vanligaste motåtgärden är nekad ersättning vid skada.

I praktiken ofta svårbevisat för försäkringsbolaget om ni bor på samma adress, men om farsan inte ens har körkort för fordonet eller om det är du som kraschar det så blir det lättare. Det har hänt att dom kollat upp vem som brukar använda fordonet, vem som har passande utrustning och tom kollat om registrerad ägare vet var reglagen sitter. Skulle inte teckna något mer än trafikförsäkring på det sättet, där är dom tvungna att betala ut ersättning och i värsta fall kräva dig på pengar i efterhand, vilket dom nog drar sig för att göra. Men trafikförsäkring har du å andra sidan nog råd med själv.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ta bara frafikförsäkring och sätt den på dig själv. Premien är baserad på försäkringsbolagets kostnader för din åldesgrupp och där med helt rimlig.
Rimlig... Det finns ingen rimlighet i att F-bolagen utpressar unga kunder till att inte kunna köra för att de inte har råd med försäkringspremien. Har själv fått offerter på flera gånger hojens fulla värde som årspremie för enbart trafikförsäkring, det är fan inte rimligt någonstans utan rent ut sagt förbannat jävla oförskämt. De kan lika gärna säga "sorry, vi vill inte ha dig som kund", men så får de inte göra och därför sätter de våldsamt höga premier som ingen jävel, framförallt inte fattiga ungdomar, har råd med för att slippa "icke önskvärda kunder". Försäkringsbolag överlag är ett jävla pack, de tar tacksamt emot dina pengar så länge ingenting händer men när väl olyckan är framme så ska de slingra sig, skylla ifrån sig och rent allmänt ta till all världens jävla knep för att slippa betala. De är inte intresserade av att vare sig hjälpa eller ersätta, men ta betalt det kan de. Och nej, det är fan inte rimligt. Skäms som ens försöker påstå något sånt.

Tjena tjena, En kille här som snart är 16 och undrar om farsan kan skriva försäkringen på sig (det blir billigare då) för han har inget körkort för lätt mc, kan han ändå skriva den på sig själv?

Mitt råd till dig är att köpa en hoj av årsmodell 1995 eller äldre, då kan du classicförsäkra den hos Bilsport och MC för en verkligt rimlig summa. Bättre det än att falskförsäkra. Eller ja, falsk och falsk... Tekniskt sett så kan din far skriva hojen på sig själv och därmed också stå på försäkringen, och du får rent lagligen köra den så länge ni fyller i att förare under viss ålder får låna fordonet. Men du kan nog ge dig fan på att försäkringsbolagen kommer sätta sig på tvären om något händer... Antagligen har de försäkringsvillkor som säger att hojens huvudbrukare ska äga och försäkra hojen, och i värsta fall bestrider de sin skyldighet att ersätta till och med skador på annan/annans fordon med då ni brutit mot villkoren...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tack för svaret! Nu sparar vi några tusenlappar hahah
Välkommen till motorcykelgemenskapen!


Kapitlet "skenförsäkring" är en burk mask som inte är rolig att öppna, men låt mig säga att de första svaren du får i tråden är direkt felaktiga - även om det är just dom du vill höra.

Du löper stor risk att bli helt utan ersättning, eller få din ersättning reducerad av försäkringsbolaget - och få en otrevlig och mycket dyr upplevelse i rättsalen om du framhärdar med krav på ersättning.

Tyvärr innehåller denna burken med mask en hög andel "min kompis känner en som" och "jag snackade med en polis som sade att..." och därför finns det fortfarande utrymme för att tro att det kan funka att skenregistrera ett fordon på annan person än den rätte för att komma undan att betala just rätt premie.

Men, det finns hårda fakta!

En villkorsstudie om försäkrat intresse i motorfordonsförsäkring - vilka konsekvenser får begreppen ”verklig ägare” och ”huvudsaklig brukare”?




Själva publikationen är ett elevarbete, och sammanfattningen är i ett rosenrött idealistiskt skimmer - så just den kan vi lämna därhän.

Men, scrolla till sidan 30 och hitta avsnittet:
5.2.2 Skenförsäkring.....................................................................................................30


Det som är intressant här är de olika rättsfallen som finns beskrivna kring ägare av både bil och MC som först valt att skenförsäkra och sedan hamnat i tvist med sitt försäkringsbolag.
Påfallande många mål handlar om finansiering av fordonet, men det beror nog mest på att det varit stora summor i ersättning som uteblivit från försäkringsbolagen, och att den skenförsäkrade upplevt att dom inget haft att förlora med att dra sitt försäkringsbolag inför tinget... *fniss*
Det är ingen vild gissning att det finns ett större mörkertal med ägare som inte fått ersättning för redan betalda fordon och därför har en mer nykter syn på det här med att kasta goda pengar efter onda.


Just sammanställningen av verkliga och verifierbara mål gör denna uppsats intressant. Man kan läsa sig till hur rätten resonerat och man ser försäkringsbolagens intentioner bakom formuleringen.

Hela kapitel 5 och del av kapitel 6 är angelägna att läsa om man vill förstå problematiken inom detta med försäkringar.


Så, jag hoppas du är kvar i tråden efter att ha fått det svaret du ville ha. Och, jag hoppas du orkat läsa något av allt det jag skrivit.

Du skall få en kort och koncis sammanfattning av mig här:

● Skenförsäkring går emot själva grunden för försäkringssystemet.

● Skenförsäkring riskerar att lämna dig helt eller delvis utan ersättning vid en olycka

● Skenförsäkring är moraliskt fel.

Men, framförallt är det fel väg in i motorcykelgemenskapen!

Att köra motorcykel handlar till skrämmande hög grad att vara beredd på att ta det yttersta ansvaret för sina gärningar. Alltid.
...och ibland också att behöva ta konsekvenserna av andras handlingar.

Att skenförsäkra visar bara på hur lite man förstått av realiteterna som en motorcyklist ställs inför. Dagligen.
En saftig försäkringspremie som dimper ner i lådan med jämna mellanrum är dessutom en bra påminnelse på hur ditt försäkringsbolag ser på chanserna till överlevnad på två hjul...

Men, låt inte detta avskräcka dig!
Shoppa runt bland försäkringsbolagen, fråga dig fram på premie på olika sorts hojar: både typ, märke och årsmodell - tills du hittar en hoj du har råd att försäkra med dig själv som ägare.
Det skiljer stort kan jag avslöja, och ibland kan man faktiskt få en bättre premie genom personligt besök hos försäkringsbolaget.


Lycka till!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
SH har snabbt blivit moralpanik.com.

Alla bolag har olika regler men de flesta tillåter att den står på din pappa om ni är skrivna på samma adress. Ring bolaget och beskriv ärligt läget så får du ärliga svar. Lyssnar du på majoriteten här så skall du tydligen cykla trehjuling ett par år till.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Suck! hänvisar till inlägg 16!:tummenupp..och lycka till på vägen mot körkort!:) inlägg 15 var så långt så att jag somnade....:blah
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
SH har snabbt blivit moralpanik.com.

Alla bolag har olika regler men de flesta tillåter att den står på din pappa om ni är skrivna på samma adress. Ring bolaget och beskriv ärligt läget så får du ärliga svar. Lyssnar du på majoriteten här så skall du tydligen cykla trehjuling ett par år till.
Moralpanik vet jag inte om denna tråd är, mer "du kan göra så men det finns rätt många exempel på att om något händer så får du ingen ersättning".

Men det är klart, det kan ju vara korkat att dela med sig av sin erfarenhet också.

/R
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
SH har snabbt blivit moralpanik.com.

Alla bolag har olika regler men de flesta tillåter att den står på din pappa om ni är skrivna på samma adress. Ring bolaget och beskriv ärligt läget så får du ärliga svar. Lyssnar du på majoriteten här så skall du tydligen cykla trehjuling ett par år till.
Det är väl ingen här som har sagt att han INTE ska skaffa hoj? :va Sen kan man ju göra det mesta på minst 2 sätt, rätt och fel, och det kan ju vara bättre att betala för en försäkring som man faktiskt vet funkar den dagen den behövs, och att man köper det man har råd att äga. Jag har inte alltid helförsäkrat fordon för att det inte har varit ekonomiskt försvarbart, men jag har aldrig skrivit dom på någon annan för att slippa undan. Den moralen kan jag kompensera på andra sätt ;)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top