hur fort vågar man köra idag?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag funderar på att ta ut hojen en sväng idag. känns som att det kanske är sista chansen i år. idag är det väl en 6-7 grader ute och det är blött på asfalten.

jag har aldrig kört hoj när det varit blött. det är lite av min regel. jag kör bara när asfalten är snustorr. detta medför att jag inte har en aning om hur fort man vågar köra när det är sånt klimat ute som det är idag.

om vi säger att jag i vanliga fall vågar köra i en kurva i 170 med lite lagom nedlägg då det är 20 grader ute och snustorr asfalt. hur fort vågar jag då åka idag i samma kurva när det är 6-7 grader ute, blöt asfalt och kallare däck och allt sånt. på ett ungefär bara alltså.

men snälla
jag trodde våga va något personligt? måste man fråga runt vad man vågar och inte?

definera kurva? 90 graders på 10 m? 4 grader på 1 km?

Inte speciellt fort. Blir halt som satan med kalla mc-däck. Dutta lite på gasen i en kurva så är det stor risk att den sticker direkt. Samma med att röra bromsen, kan vara en dålig idé.

Bättre att vänta till torra vägar än att behöva fisköra en dag som idag. Du har ju crossen?

edit: Mathias har rätt. Gasa mer!

jag tycker du ska ut o lägga några feta sladdar på asfalten o hoppa över lite skymda krön, så kan du sova gott till i vår sen.

Vrid rullen så mycket du orkar direkt utanför garaget, hälsa.

Mattias skrev:
Lika fort. Förmodligen fegar du på sommaren. Gasa mer!

Detta stämmer väl egentligen väldigt bra. nog för att jag kör fort på sommaren men jag ligger inte på gränsen direkt

HanneZ skrev:
men snälla
jag trodde våga va något personligt? måste man fråga runt vad man vågar och inte?

definera kurva? 90 graders på 10 m? 4 grader på 1 km?

ok.. om vi säger så här då.

hur mycket skiljer tiderna runt olika banor i sverige när man kör i dessa två olika klimat?

Silwer skrev:
jag tycker du ska ut o lägga några feta sladdar på asfalten o hoppa över lite skymda krön, så kan du sova gott till i vår sen.

Vrid rullen så mycket du orkar direkt utanför garaget, hälsa.

jo det är väl det som är tanken. att man ska få smiska lite så att man klarar sig i nån månad.

t-rex.. ok det är halt alltså. får väl testa lite då så att man märker var gränsen ligger.
crossen är trasig just nu så jag kan inte köra med den.

bmwjohan skrev:
ok.. om vi säger så här då.

hur mycket skiljer tiderna runt olika banor i sverige när man kör i dessa två olika klimat?
om någon skulle berätta de så hjälper det nog inte dig att veta hur mycket du vågar ligga i kurvorna om du skulle åka idag. Är lite andra förutsättningar

Med bra värme och bra mönster i däcken så behöver du inte vara rädd. Bara gasa och se glad ut. Sladdar det så blir det ännu roligare.

bmwjohan skrev:
jag funderar på att ta ut hojen en sväng idag. känns som att det kanske är sista chansen i år. idag är det väl en 6-7 grader ute och det är blött på asfalten.

jag har aldrig kört hoj när det varit blött. det är lite av min regel. jag kör bara när asfalten är snustorr. detta medför att jag inte har en aning om hur fort man vågar köra när det är sånt klimat ute som det är idag.

om vi säger att jag i vanliga fall vågar köra i en kurva i 170 med lite lagom nedlägg då det är 20 grader ute och snustorr asfalt. hur fort vågar jag då åka idag i samma kurva när det är 6-7 grader ute, blöt asfalt och kallare däck och allt sånt. på ett ungefär bara alltså.

Du låter välldigt osäker!! Kanske bäst att låta bli :fakta Kallt blött och dessutom kanske lite gammalt vägsalt på vägen= ingen bra kombination :fakta
Det kan bli snorhalt, är du inte van vid att köra så bör du ta det välldigt lungnt!!!

Håll stumt men välj andra spår. Bara du tänker på att skära kurvorna ordentligt (använd båda filerna, chansen är ganska liten att du får möte) så är det ingen fara.

bebbe skrev:
Du låter välldigt osäker!! Kanske bäst att låta bli :fakta Kallt blött och dessutom kanske lite gammalt vägsalt på vägen= ingen bra kombination :fakta
Det kan bli snorhalt, är du inte van vid att köra så bör du ta det välldigt lungnt!!!

jag är väldigt ovan vid att köra på blött underlag, men jag vetifan om jag kan stå emot. vore så jäääkla läckert att få höra lite gixxeryl.

Bingo skrev:
Håll stumt men välj andra spår. Bara du tänker på att skära kurvorna ordentligt (använd båda filerna, chansen är ganska liten att du får möte) så är det ingen fara.

Det där är sant, jag vet en jäkla massa vänsterkurvor som jag aldrig har fått möte i, så det är bara att hålla inern i fortsättningen, kommer det nån får man väl hålla ännu mer på inern bara, men det är ologiskt eftersom ingen kommit där förr.

en god idé är ju att testa själv istället för att fråga vad andra tror. iofs så tycker jag att bingos råd var bra.

bmwjohan skrev:
jag är väldigt ovan vid att köra på blött underlag, men jag vetifan om jag kan stå emot. vore så jäääkla läckert att få höra lite gixxeryl.

Ja det är ju inte omöjligt att köra på men ta det lugnt bara :rolleyes:

Det hela handlar om friktion och centrifugalkraft, man kan beräkna detta ganska enkelt. Centrifugalkraften är en s.k. pseudokraft (av vissa kallad pedagogisk lögn) som brukar användas för att förklara att saker och ting "pressas utåt" när man snurrar dem runt i en mer eller mindre cirkelformad bana (eller ett segment därav). Detta gäller endast om man använder det roterande systemet som referensram. För en yttre betraktare är det helt uppenbart att det i själva verket handlar om centripetalkraft. Som liknelse kan nämnas att det inte är någon egentlig kraft som trycker kroppen bakåt när man sitter i ett flygplan som startar, det är bara kroppens motvilja mot att accelereras (trögheten) som spökar.
I tekniska sammanhang är dock centrifugalkraften ett etablerat begrepp om man använder det roterande systemet som referensram. Ur det roterande systemets synvinkel finns en kraft som strävar efter att pressa dess komponenter utåt. Centrifugalkraften brukar anges i måttenheten g, som är detsamma som antalet gånger den normala tyngdaccelerationen på jorden, ca 9.81 m/s^2.

Centrifugalkraften beräknas som

(r*(2*pi*f)^2)/g altenativt (r*w^2)/g där vinkelhastigheten w=2*pi*f

där f är rotationsfrekvensen i Hz, r är rotationsradien i meter och g är ca 9.81. Vill man sedan veta hur mycket ett föremål som befinner sig i rotationens utkant "väger" är det bara att multiplicera med föremålets vikt. Observera att föremålets vikt (massa) inte har förändrats, det är bara acceletrationen som gör att man upplever föremålet som tyngre.

I själva verket är det så att en kropp som ej påverkas av några krafter antingen står still (eller åker med konstant hastighet längs en rät linje). För att få kroppen att åka omkring i en icke-linjär bana krävs en kraft som kan övervinna kroppens tröghet, vilket i sin tur utsätter kroppen för en acceleration in mot rotationscentrum. Observera att denna acceleration inte påverkar kroppens hastighet, bara ritkningen på den. Denna kraft kallas centripetalkraft och är proportionell mot kroppens massa och mot kvadraten av dess hastighet, samt omvänt proportionell mot rotationsradien.

Centripetalkraften beräknas på samma sätt som centrifugalkraften ovan, men utan g.

Kraften F = r*m*(2*pi*f)^2. Alernativa uttryckssätt är F=m*r*w^2 eller F=(m*v^2)/r där v är föremålets hastighet. Men v = 2*pi*f*r för cirkulär rörelse så det blir samma sak.

Friktionen är det värre med :va

Gulsnabbtrajja skrev:
+15-20s på Anderstorp. +5-10s på andra banor.

tack så mycket. vad är det som gör att det blir större skilnad på anderstorp? kan inte hur banorna ser ut.

GSXR1100R.. ha ha.. nån som går in på överkurs här :D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...