Hur fort kör du på SRW

Så här fort kör jag på SRW!

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
trollkarlen skrev:
2300540
Bara köra som vanligt kör han fortare kör han ju om helt enkelt.
Börjar man släppa förbi kan de uppstå farligheter.
/R

Jag är på Mr K's linje.

Det finns ju sämre och bättre sätt att släppa förbi någon.
Att inte ge järnet på rakan utan låta den andre dra förbi där är det enklaste och säkraste sättet, imho.

Det är inte alltid enkelt att dra förbi någon som kör en R1GSXRCBRZX 1000cc etc då deras hoj accar minst lika snabbt än den man själv har, bara det att de sniglar kanske genom kurvorna.

Själv kör jag (normalt sett) ju min motard och jag brukar försöka bromsa mig förbi alt runda dem på utsidan. Inte ens med en superb utgång har en chans mot en sporthoj på en raksträcka. Och så får jag hoppas jag skapar lite avstånd inför raksträckan...

Jag kör dock inte i vit grupp.

trollkarlen skrev:
2300613 Helt sant alla har kört sakta nån gång :tummenupp

Lite de som är konstigt i dagens vita grupp det är som en gul-röd grupp för oreggade hojar..

/R
Det finns en sak som missuppfattas jämnt och ständigt och som behöver förtydligas.
Att köra i vit grupp har absolut inget med snabbhet att göra. Enda kravet i vit grupp är oförsäkrad hoj (eller en medvetenhet om att ens försäkring förmodligen inte gäller vid olycka med någon i gruppen). Detta kan vara en oreggad rejshoj men det kan också var nån som har IF eller motsvarande som FB. Föraren till denna hoj kan vara total nybörjare men får inte köra tillsammans med försäkrade hojar i grön, gul och röd. Därför finns vit grupp.

Maverick_ou812 skrev:
2301135 Det finns en sak som missuppfattas jämnt och ständigt och som behöver förtydligas.
Att köra i vit grupp har absolut inget med snabbhet att göra. Enda kravet i vit grupp är oförsäkrad hoj (eller en medvetenhet om att ens försäkring förmodligen inte gäller vid olycka med någon i gruppen). Detta kan vara en oreggad rejshoj men det kan också var nån som har IF eller motsvarande som FB. Föraren till denna hoj kan vara total nybörjare men får inte köra tillsammans med försäkrade hojar i grön, gul och röd. Därför finns vit grupp.

inte för att va en besserwiser (stavar som en kratta :huvet ) eller nåt men man får faktiskt lov o köra alla grupper oavsett vilket fb man har..sj har jag IF och har som ni vet kört intro + 2ggr i gul

Zenit skrev:
2301591 inte för att va en besserwiser (stavar som en kratta :huvet ) eller nåt men man får faktiskt lov o köra alla grupper oavsett vilket fb man har..sj har jag IF och har som ni vet kört intro + 2ggr i gul

Då kan man ju även passa på att nämna det som uppkommit i Försäkringsforumet samt Bankörning för allmänheten-forumet här på sporthoj; att försäkringsbolagen i år mer eller mindre synchat sina vilkor och att t.ex. inte Folksam heller säger sig gälla för bankörning - officiellt.
Sen finns det en del undantag då folk som ringt in fått tur med tärningarna då de ringt in och pratat med en agent.
Dock verkar inte någon haft problem med försäkringskrav efter banvurpor i praktiken.

Nåja, det här är en annan, och gammal, diskussion. :)

Maverick_ou812 skrev:
2301135 Det finns en sak som missuppfattas jämnt och ständigt och som behöver förtydligas.

Det är det som gör gruppen till den farligaste när man blandar rossi med traktorer som kör åt alla håll...

/R

Bingo skrev:
2300583 Jo, blir någon omkörd två gånger per pass är det något fel. Då har någon definitivt hamnat i fel grupp - är det sådana skillnader så har inte gruppindelningarna haft avsedd verkan, dvs skilja förare med mycket olika fart och erfarenhet. Men givet en normal fördelning av föraregenskaperna i en viss grupp vidhåller jag att fartskillnaden i sig inte är något problem. Det går bra att samsas på banan om alla bara kör rent och snyggt.

Det jag skriver ska också läsas mot bakgrund av att jag tycker att några förare blev mycket illa och orättvist behandlade i söndags. Man ska inte vara taskig mot folk bara för att de är långsammare än en själv.

Det känns trist att höra att folk blir illa behandlande för att dom kör långsamt. Själv har jag huserat i vit grupp ofta dom senare åren, dock inte detta och det har aldrig varit några problem o jag är långt ifrån snabb. Varför funkade det innan men inte nu? Jag tyckte alltid jag blev bemött på bästa sätt även om det kunde bli lite småtrångt ibland, men det får man väl ta.

Maverick_ou812 skrev:

Det där är en sanning med modifikation herrn.
Att KÖRA i vit grupp är en sak, vad som krävs enligt regelboken för att få lov att anmäla sig där, det är en annan.
Hur du än vänder o vrider på det så är rekommendationen att man bör vara en hyfsat säker förare om du ska köra i vit grupp och trivas (och för att resten av gruppen skall trivas med dig). Att du sen får köra där trots att du är hypergrön, det är en helt annan sak.
Det handlar mao om att använda huvudet.

Det är mao en vettig rekommendation att om du ska köra i vit grupp bör du ha banvana. Eftersom det inte finns några regler som styr omkörningar kan det bli väldans tight i mellanåt och det får man också tåla. Stabila spårval är en stark rekommendation.

Det här är min högst personliga åsikt och den går inte helt i linje med vad som är tillåtet, utan bör ses som en rekommendation. Följs den har alla trevligare.

Last edited:
Zenit skrev:
2301591 inte för att va en besserwiser (stavar som en kratta :huvet ) eller nåt men man får faktiskt lov o köra alla grupper oavsett vilket fb man har..sj har jag IF och har som ni vet kört intro + 2ggr i gul
Det är väldigt modigt, väldigt dumt och dessutom inte tillåtet att köra utan gällande försäkring i grön, gul och röd.

Detta är saxat från SSEmses hemsida:

"Övrig viktig information: · ALL KÖRNING SKER PÅ EGEN RISK.
· Trafikförsäkring är minsta krav på alla körningar utom i VIT och SVART grupp. Det åligger föraren själv att uppfylla detta krav.
· Vi kräver följande utrustning: hjälm, skinnställ el. gore-tex, stövlar och handskar.
· Vi kräver numera STARKT ryggskydd (tidigare endast rekommendation)
· Bokning är bindande."

Min uppfattning om det hela efter att ha läst trådarna här på SH är:

Om du krockar med mig så står du helt utan försäkringsskydd (så vitt jag vet säger IF att försäkringen inte gäller vid bankörning).
Det innebär att om du är vållande så åker du personligen på alla kostnader. Det gäller dina prylar och dina skador men även mina prylar och mina skador. Tänk om jag får en invaliditet (även ringa) på grund av din påkörning? Har du råd med detta?

Last edited:
CorbenDallas skrev:
2301684 Det känns trist att höra att folk blir illa behandlande för att dom kör långsamt. Själv har jag huserat i vit grupp ofta dom senare åren, dock inte detta och det har aldrig varit några problem o jag är långt ifrån snabb. Varför funkade det innan men inte nu?
Det var några som blev irriterade för att de blev upphängda. De började med att prata upprört, i allmänna termer, om att det var stora fartskillnader och att en del inte borde köra i vit grupp. Sedan pekade några ut dem man syftade på och gjorde klart för dem att de var i vägen. Det hela avslutades med att dessa personer diskuterades allmänt - i deras närvaro. De fick bl a det underliga rådet att inte gasa på raksträckorna - dvs ta hänsyn till vad som händer bakom dem. (Det är en sak om nån som MrK självmant väljer att göra det när han finner det för gott, men en annan sak att någon sätter upp det som en allmän regel). Det var på det stora hela inte trevligt.

Efteråt kom det en snubbe och frågade mig om jag upplevde att han var ivägen. Jag blev mycket förvånad. Jag tolkade frågan som en indikation på att en del blev oroliga för att vara ivägen trots att de körde snyggt och säkert. Så skall ingen behöva känna, som inte har starka skäl därtill.

Personligen hade jag inga problem med någon. Jag tycker att det flöt på mycket bra.

Maverick_ou812 skrev:
2301973 Det är väldigt modigt, väldigt dumt och dessutom inte tillåtet att köra utan gällande försäkring i grön, gul och röd.

· Trafikförsäkring är minsta krav på alla körningar utom i VIT och SVART grupp. Det åligger föraren själv att uppfylla detta krav.
· Vi kräver följande utrustning: hjälm, skinnställ el. gore-tex, stövlar och handskar.
· Bokning är bindande."

Om du krockar med mig så står du helt utan försäkringsskydd (så vitt jag vet säger IF att försäkringen inte gäller vid bankörning).
Det innebär att om du är vållande så åker du personligen på alla kostnader. Det gäller dina prylar och dina skador men även mina prylar och mina skador. Tänk om jag får en invaliditet (även ringa) på grund av din påkörning? Har du råd med detta?

PMa Kurvmakaren inför första gången jag skulle köra..snacka även med honom över telefon och fick tummen upp att köra med IF..kommer inte ihåg hela samtalet men han kan ju ta det själv här om han vill..va nåt om att de inte kunde neka dig nån del av ersättningen på srw eller nåt sånt minnet e inte helt va de ska va..

Last edited:
Maverick_ou812 skrev:
2301973 Det är väldigt modigt, väldigt dumt och dessutom inte tillåtet att köra utan gällande försäkring i grön, gul och röd.

"Övrig viktig information: · ALL KÖRNING SKER PÅ EGEN RISK....

Läste här i nån försäkringstråd att ingen försäkringgäler på bana till och med folksam har gått ut med detta.

/R

trollkarlen skrev:
2302168 Läste här i nån försäkringstråd att ingen försäkringgäler på bana till och med folksam har gått ut med detta.

/R

Stämmer. Försäkringsbolagen har gemensamt lagt fram denna linje. De anser att arrangörerna ska stå för försäkring.
Undantag förekommer dock hej vilt, allt från att någon som ringt in fått motsatt besked från kundservice hos sitt bolag till att bolagen gör specialare med arrangörer, t.ex. som Folksam gjort med SMC.

Mig veterligen har inget fall provats i domstol dock.

trollkarlen skrev:
2302168 Läste här i nån försäkringstråd att ingen försäkringgäler på bana till och med folksam har gått ut med detta.

/R

Jag har Länsförsäkringar och jag frågade om min försäkring gäller när man kör bana och fick svaret att det gäller om man har föråkare på banan så då ska den gälla.

Men nu ska jag maila och fråga en gång extra gång för säkerhets skull.

Sen är det väl vagnskadeförsäkringen som de flesta bolag inte vill ska gälla vid bankörning och inte själva trafikförsäkringen som är den man SKA ha.

Maverick_ou812 skrev:

· Bokning är bindande."

Nu är du igång o tror igen. Inte dags att skaffa egen sekt eller något?
Så länge detta inte är prövat i domstol så vet INGEN vad som gäller. Inte heller försäkringsbolagen.

Frågan som bör ställas kanske snarare är: Vem är vållande på bana och bör man ens befinna sig där om man resonerar som ovan?

En sak är helt klar, om inte TSL gäller så gäller MTFL. Däremellan finns ingen gråzon. MTFL kräver av arrangören att arrangören skall teckna en Motortävlingsförsäkring.
I Trafikskadelagen står att TSL ej gäller för ”motordrivet fordon när det användes för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål inom inhägnat tävlingsområde”. Om du åker dit med bil och släp där motorcykeln står på släpet och skall vara med på en träning gäller alltså TSL för bilen men inte för motorcykeln trots att båda fordonen är på samma plats. Det är alltså avsikten med fordonet som är det intressanta. Det som också är intressant är att området måste vara inhägnat. Det räcker alltså inte med att det är ett tävlingsområde.
Om det smäller på ett inhägnat tävlingsområde finns det två stora skillnader. Om man anser att TSL gäller så regleras skadan precis som om det var ute i trafiken, dvs den vållande betalar och ersättningsnivåerna är väldigt förmånliga. Om man inte anser att TSL gäller tar alltså MTFL över och då finns det ingen möjlighet till vållande utan alla kör på egen risk. Blir du påkörd av någon kan du alltså inte få ersättning av den personen utan får betala dina skador själv. Ytterligare en sak att tänka på är att gäller inte TSL gäller inte heller din trafikförsäkring och då är det väldigt viktigt att du har en egen gällande olycksfallsförsäkring annars står du utan ersättning vid olycka vilket kan bli riktigt tråkigt.

TSL=Trafikskadelagen
MTFL=Motortävlingsförsäkringslagen

Last edited:
xyx skrev:
2301643 inte Folksam heller säger sig gälla för bankörning - officiellt.

Och är inte detta officiellt?

Vi betalar inte skada

• som uppstått under tävling med
motorcykeln eller under träning för
tävling,
om vi inte särskilt åtagit oss
detta.

Vanliga bandagar står folksam för vagnskadan. Vi har haft ett par vurpor när jag varit instruktör, och det har ALDRIG varit några problem.

Zilversurfer skrev:
2302354 Och är inte detta officiellt?

Vi betalar inte skada

• som uppstått under tävling med
motorcykeln eller under träning för
tävling,
om vi inte särskilt åtagit oss
detta.

Vanliga bandagar står folksam för vagnskadan. Vi har haft ett par vurpor när jag varit instruktör, och det har ALDRIG varit några problem.

Rakt motsatta besked har givits till flertalet som ringt och pratat med Folksam under senaste halvåret, mig själv inräknat.
De säger sig inte täcka bankörning i annan form än kurser arrangerade av SMC.

Sen att ersättning faktiskt ges, av alla/de flesta bolag, om olyckan väl är framme, skrev jag även tidigare.

xyx skrev:
2302365 Rakt motsatta besked har givits till flertalet som ringt och pratat med Folksam under senaste halvåret, mig själv inräknat.
De säger sig inte täcka bankörning i annan form än kurser arrangerade av SMC.

Sen att ersättning faktiskt ges, av alla/de flesta bolag, om olyckan väl är framme, skrev jag även tidigare.

Ursäkta, att jag nu kommer låta lite spydig :pannkyss .

Men om du och försäkringstjänstemännen är läskunniga, står det klart och tydligt vad som gäller. Jag har själv haft samtal med Folksam och deras policy är att lämna ersättning när det gäller arrangerade bandagar. Hur vida det gäller på SRW vet jag inte. Men på Knutstorp och Falkenberg gäller vagnskadan oavsett om det är SSEMSE, SMC eller Falkenbergs Motor klubb.

Det är möjligt att dom rynkar på näsan när banan inte är godkännd av SVEMO för Motorcyckelkörning. Att SSEMSE är medlemmar i SVEMO innebär inte att banan är godkännd. Detta kan kanske vara en hake men jag tror det inte.

Det är som sagt en hel del som vurpat på SRW, någon måste ha haft Folksam! Hur har det gått för er?

Jag trodde precis som du innan. Jag och Robz hade långa, träliga trådinlägg. Det visade sig att Robz hade rätt :huvet

Zilversurfer skrev:
2302402 Ursäkta, att jag nu kommer låta lite spydig :pannkyss .

Ingen fara!
Jag tänker ändå inte ge mig in i någon längre diskussion om detta. Kan bara förmedla vad jag själv har hört från bolagen och läst om vad andra har hört.

Jag samanfattar det såhär:
Vid körning på bana så gör man det på egen risk och bör köra därefter.
Det vill säga, att försöka köra med goda mariginaler och utan att ha förväntningar att någon annan kommer att stå för skador orsakade vid en eventuell olycka.

Sen kan man ju alltid hoppas att försäkringsbolagen står för trafikförsäkringsbiten om det skulle krävas.

Tror dock att det är ett bra läge att investera i en olycksfallsförsäkring om man inte redan har en.

Fluffig skrev:
2302233 Jag har Länsförsäkringar och jag frågade om min försäkring gäller när man kör bana och fick svaret att det gäller om man har föråkare på banan så då ska den gälla.

Men nu ska jag maila och fråga en gång extra gång för säkerhets skull.

Sen är det väl vagnskadeförsäkringen som de flesta bolag inte vill ska gälla vid bankörning och inte själva trafikförsäkringen som är den man SKA ha.

Telefonkärringen jag snackade med på Länsförsäkringar i Lund sa klart o tydligt att min helförsäkring gäller, dock med dubbel vagnskadesjälvrisk. Jag talade om precis hur körningen var/är på SRW så hon fick förutsättningarna. Men man får väl se hur det går när det väl smäller, obs jag skrev inte om :gnissla

PGH skrev:
2302595 Telefonkärringen jag snackade med på Länsförsäkringar i Lund sa klart o tydligt att min helförsäkring gäller, dock med dubbel vagnskadesjälvrisk. Jag talade om precis hur körningen var/är på SRW så hon fick förutsättningarna. Men man får väl se hur det går när det väl smäller, obs jag skrev inte om :gnissla

Exakt, det är en sak att säga det i telefon och att ge oss det på papper.
Jag har mailat dem nu så får vi se vad det står i svaret. Jag återkommer.

Fast helst vill jag inte behöva utnyttja min försäkring alls för det bör betyda att jag inte klotat. :lol

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2