Bingo skrev:
2300583 Jo, blir någon omkörd två gånger per pass är det något fel. Då har någon definitivt hamnat i fel grupp - är det sådana skillnader så har inte gruppindelningarna haft avsedd verkan, dvs skilja förare med mycket olika fart och erfarenhet. Men givet en normal fördelning av föraregenskaperna i en viss grupp vidhåller jag att fartskillnaden i sig inte är något problem. Det går bra att samsas på banan om alla bara kör rent och snyggt.
Det jag skriver ska också läsas mot bakgrund av att jag tycker att några förare blev mycket illa och orättvist behandlade i söndags. Man ska inte vara taskig mot folk bara för att de är långsammare än en själv.
Det känns trist att höra att folk blir illa behandlande för att dom kör långsamt. Själv har jag huserat i vit grupp ofta dom senare åren, dock inte detta och det har aldrig varit några problem o jag är långt ifrån snabb. Varför funkade det innan men inte nu? Jag tyckte alltid jag blev bemött på bästa sätt även om det kunde bli lite småtrångt ibland, men det får man väl ta.
Maverick_ou812 skrev:
2301135 Det finns en sak som missuppfattas jämnt och ständigt och som behöver förtydligas.
Att köra i vit grupp har absolut inget med snabbhet att göra. Enda kravet i vit grupp är oförsäkrad hoj (eller en medvetenhet om att ens försäkring förmodligen inte gäller vid olycka med någon i gruppen). Detta kan vara en oreggad rejshoj men det kan också var nån som har IF eller motsvarande som FB. Föraren till denna hoj kan vara total nybörjare men får inte köra tillsammans med försäkrade hojar i grön, gul och röd. Därför finns vit grupp.
Det där är en sanning med modifikation herrn.
Att
KÖRA i vit grupp är en sak, vad som krävs enligt regelboken för att få lov att anmäla sig där, det är en annan.
Hur du än vänder o vrider på det så är
rekommendationen att man bör vara en hyfsat säker förare om du ska köra i vit grupp och
trivas (och för att resten av gruppen skall trivas med dig). Att du sen
får köra där trots att du är hypergrön, det är en helt annan sak.
Det handlar mao om att använda huvudet.
Det är mao en vettig rekommendation att om du ska köra i vit grupp bör du ha banvana. Eftersom det inte finns några regler som styr omkörningar kan det bli väldans tight i mellanåt och det får man också tåla. Stabila spårval är en stark rekommendation.
Det här är min högst personliga åsikt och den går inte helt i linje med vad som är tillåtet, utan bör ses som en rekommendation. Följs den har alla trevligare.