Hur fort far ni fram på allmän väg?

Nästan ett sidospår... men Claessons i Bromölla sålde en BMW till en gubbe 1/2 2018.
Nu fick de in den och den har rullat 30 000 mil med en genomsnittshastighet på 88 km/h.
Milen är bara körda inom Sverige.
Hur lyckas man med detta?
Bor man vid en motorväg och kör 20 mil varje dag, året om... eller...?
88 i genomsnitt är HÖGT.
Man åker och hälsar på polaren i Burträsk på helgerna?
 
Nästan ett sidospår... men Claessons i Bromölla sålde en BMW till en gubbe 1/2 2018.
Nu fick de in den och den har rullat 30 000 mil med en genomsnittshastighet på 88 km/h.
Milen är bara körda inom Sverige.
Hur lyckas man med detta?
Bor man vid en motorväg och kör 20 mil varje dag, året om... eller...?
88 i genomsnitt är HÖGT.
Motorvägspendling är väl ända möjliga?
 
10km/h över är överdrivet fort enligt lagen. Men faktum kvarstår, det är farligare för din omgivning om du kör bil lagligt än om du kör MC skitfort, rent statistiskt.
Är du helt säker på det?
Tittar man på trafikarbetet mätt i personkilometer så är siffran nästan 170 ggr högre för bil än för MC.
Dvs för att ditt påstående ska vara sant så krävs att antalet skadade eller dödade pga bilar ska vara mer än 170 gånger fler än antalet för MC.
Att bilar orsakar fler skadade och dödade än MC vet jag men jag tror inte skillnaden är så stor som 170 ggr.
 
Är du helt säker på det?
Tittar man på trafikarbetet mätt i personkilometer så är siffran nästan 170 ggr högre för bil än för MC.
Dvs för att ditt påstående ska vara sant så krävs att antalet skadade eller dödade pga bilar ska vara mer än 170 gånger fler än antalet för MC.
Att bilar orsakar fler skadade och dödade än MC vet jag men jag tror inte skillnaden är så stor som 170 ggr.
Andra parter. Det är ju nyhetsvärdigt när en mc dödar någon annan, men bara vardag när en bil gör det. Jag är medveten om tre tillfällen när en MC dödat tredje part, men för bilar sker det väl ganska många gånger per år, så nog tror jag att det är ett förhållande som ganska vida överträffar kravet på 170 gånger.
 
Andra parter. Det är ju nyhetsvärdigt när en mc dödar någon annan, men bara vardag när en bil gör det. Jag är medveten om tre tillfällen när en MC dödat tredje part, men för bilar sker det väl ganska många gånger per år, så nog tror jag att det är ett förhållande som ganska vida överträffar kravet på 170 gånger.
Om man tittar på dödade i trafiken vad gäller oskyddade traffikanter så var det 2021 82 stycken och det omfattar även motorcyklister. Om vi utesluter motorcyklister så är det kvar 56 st som dödats i trafiken. Om bara en enda dödas av motorcyklister och man antar att bilar mejat ner samtliga av de återstående (mopedister, cyklister och fotgängare) så blir det 55.
Dvs det räcker med att en motorcyklist orsakar ett enda dödsfall för utomstående vart tredje år så är ändå bilen en mindre risk per personkilometer även om man antar att bilarna dödar alla andra oskyddade trafikanter vilket ju inte är fallet eftersom det händer att mopedister kör åt helsike helt själva och det händer också att folk blir påkörda av bussar och lastbilar.
Så jag är ytterst starkt tveksam till att din tes håller för den kräver att motorcyklar inte orsakar några dödsfall hos utomstående. Eller möjligen ett dödsfall med massor av års mellanrum.
 
Om man tittar på dödade i trafiken vad gäller oskyddade traffikanter så var det 2021 82 stycken och det omfattar även motorcyklister. Om vi utesluter motorcyklister så är det kvar 56 st som dödats i trafiken. Om bara en enda dödas av motorcyklister och man antar att bilar mejat ner samtliga av de återstående (mopedister, cyklister och fotgängare) så blir det 55.
Dvs det räcker med att en motorcyklist orsakar ett enda dödsfall för utomstående vart tredje år så är ändå bilen en mindre risk per personkilometer även om man antar att bilarna dödar alla andra oskyddade trafikanter vilket ju inte är fallet eftersom det händer att mopedister kör åt helsike helt själva och det händer också att folk blir påkörda av bussar och lastbilar.
Så jag är ytterst starkt tveksam till att din tes håller för den kräver att motorcyklar inte orsakar några dödsfall hos utomstående. Eller möjligen ett dödsfall med massor av års mellanrum.
Jag har lite svårt att hitta faktiska data på det, men jag tror att det är ganska många år mellan tillfällena där en MC dödar tredje part, mycket grundat på att när det händer brukar det dras i media.
 
Oavsett - diskussionen mc vs bil o dödlighet - så är det väl i regel hastigheten som avgör om någon dör eller inte, tänker jag. Håller man 80 på 70-väg så har man större möjlighet att se och avvärja ett hinder, än om man drar i 150, typ...liksom.
 
Oavsett - diskussionen mc vs bil o dödlighet - så är det väl i regel hastigheten som avgör om någon dör eller inte, tänker jag. Håller man 80 på 70-väg så har man större möjlighet att se och avvärja ett hinder, än om man drar i 150, typ...liksom.
Det är ju helt sant, och att hålla 80 på vissa 70-sträckor är mer olämpligt än att hålla 150 på andra.
 
Nästan ett sidospår... men Claessons i Bromölla sålde en BMW till en gubbe 1/2 2018.
Nu fick de in den och den har rullat 30 000 mil med en genomsnittshastighet på 88 km/h.
Milen är bara körda inom Sverige.
Hur lyckas man med detta?
Bor man vid en motorväg och kör 20 mil varje dag, året om... eller...?
88 i genomsnitt är HÖGT.
6k mil/år och 200 arbertsdagar ger 30mil/dag pendling. Imponernade men praktiskt med MC då man slipper köerna.
 
Brukar öka farten till plus moms när det är två filer och minus moms när det är en fil med mitträcke. Vill bara bli omkörd av sporthojar.
 
Nästan ett sidospår... men Claessons i Bromölla sålde en BMW till en gubbe 1/2 2018.
Nu fick de in den och den har rullat 30 000 mil med en genomsnittshastighet på 88 km/h.
Milen är bara körda inom Sverige.
Hur lyckas man med detta?
Bor man vid en motorväg och kör 20 mil varje dag, året om... eller...?
88 i genomsnitt är HÖGT.
Mjä det tror jag inte,

Körde några år dalsland, bäckefors, ed bullar, sker, Strömstad ca 15 mil enkel väg snitt 99km varje dag, så dryga 30 mil om dagen i 5 år. Skit tråkig väg.
 
På nya xc60/tiguan med mera sitter eftermonterat(xc90/v90) en kortdistansradar som kan mäta farten vid möte samt efterföljande och stillastående vid t.ex avfart där dom ruvar.

C:a 200m räckvidd

Dom får inte användas än i fortkörningens hemland numero 1(fortkörning är sportgren) men tas i bruk inom ett år då lagändring krävs
 
Nästan ett sidospår... men Claessons i Bromölla sålde en BMW till en gubbe 1/2 2018.
Nu fick de in den och den har rullat 30 000 mil med en genomsnittshastighet på 88 km/h.
Milen är bara körda inom Sverige.
Hur lyckas man med detta?
Bor man vid en motorväg och kör 20 mil varje dag, året om... eller...?
88 i genomsnitt är HÖGT.
Alltså 6000 mil varenda år. Även i sydligaste Skåne går minst två månader om året bort på grund av hopplös väderlek. Då har de 6000 milen körts under 10 månader –> 600 mil per månad –> 20 mil per dag (som du skrev). Varje dag i fem år.
obama-skeptical.gif
 
Har märkt efter jag tog MC kort så är det ganska ointressant att köra fort med bil (eller så är det åldern..). På MC försöker man ju att respektera 30 sträckor och tätbebyggt men ironiskt nog åkte jag på en bot på 30 sträcka i somras (tror det var 39km/h jag körde) det blir en påminnelse om att ta en extra titt på hastighetsmätaren ibland.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top