Hur fort far ni fram på allmän väg?

Jag kör mer och mer sällan på vanliga vägar, och när jag gör det så har jag upptäckt att min SR500 är perfekt, den får mig att puttra runt och se saker.
Ska jag någonstans med hoj så blir det någon större variant och då går det fortare, men sällan mer än 10-20 över skyltat på landsvägar och max skyltat i tätorter, vid vägarbeten osv.
Fartupplevelsen tar jag på bandagar.
 
Alltså 6000 mil varenda år. Även i sydligaste Skåne går minst två månader om året bort på grund av hopplös väderlek. Då har de 6000 milen körts under 10 månader –> 600 mil per månad –> 20 mil per dag (som du skrev). Varje dag i fem år.
View attachment 481877
När jag satt i Kista såg jag varje vinterdag en BMW F1200GS tuffa fram genom snön. Kör man sådana distanser är chansen rätt hög att man är en av de som kör i alla väder.
 
En kollega till mig försökte åka hoj året runt i slutet av förra århundradet. Det var ganska intressant att se honom försöka knuffa igång sin R100 på snö när startmotorn hade gått sönder. Jag tror han har cykeln kvar i delar efter att ha påbörjat byte av startmotor vid millennieskiftet.
 
Nästan ett sidospår... men Claessons i Bromölla sålde en BMW till en gubbe 1/2 2018.
Nu fick de in den och den har rullat 30 000 mil med en genomsnittshastighet på 88 km/h.
Milen är bara körda inom Sverige.
Hur lyckas man med detta?
Bor man vid en motorväg och kör 20 mil varje dag, året om... eller...?
88 i genomsnitt är HÖGT.
Ja det brukar ligga på runt 50+ för mig med landsväg och stad blandat. Fast en Tysklandsresa för att köpa sprit landade på 110 knyck i snitt över de 19h vi var borta (varav 15h då bilen faktiskt rullade). Det var ganska fort...
 
Ja det brukar ligga på runt 50+ för mig med landsväg och stad blandat. Fast en Tysklandsresa för att köpa sprit landade på 110 knyck i snitt över de 19h vi var borta (varav 15h då bilen faktiskt rullade). Det var ganska fort...
Jo... men det var ju som sagt bil... dvs ren transport.
 
Kör man sådana distanser är chansen rätt hög att man är en av de som kör i alla väder.
Som skrivet här ovan är det troligt att den omskrivne föraren kör året runt. Ifall man undviker vinterväglag och för säkerhets skull månaderna dec–mar behöver man köra 25 mil om dagen. 17 mil om dagen ifall man kör alla månader.
 
En kollega till mig försökte åka hoj året runt i slutet av förra århundradet. Det var ganska intressant att se honom försöka knuffa igång sin R100 på snö när startmotorn hade gått sönder. Jag tror han har cykeln kvar i delar efter att ha påbörjat byte av startmotor vid millennieskiftet.

Är hojen till salu? Jag är intresserad.

Troligen den enklaste hojen av alla att byta startmotor på. Och troligen också den svåraste att försöka rulla igång.

Likadan startmotor som på sextiotals Opel Kadett för övrigt.
 
På nya xc60/tiguan med mera sitter eftermonterat(xc90/v90) en kortdistansradar som kan mäta farten vid möte samt efterföljande och stillastående vid t.ex avfart där dom ruvar.

C:a 200m räckvidd

Dom får inte användas än i fortkörningens hemland numero 1(fortkörning är sportgren) men tas i bruk inom ett år då lagändring krävs
joe_bar_team.jpg
 
Är hojen till salu? Jag är intresserad.

Troligen den enklaste hojen av alla att byta startmotor på. Och troligen också den svåraste att försöka rulla igång.

Likadan startmotor som på sextiotals Opel Kadett för övrigt.
Jag kollade, men den är borta nu.
 
Oavsett - diskussionen mc vs bil o dödlighet - så är det väl i regel hastigheten som avgör om någon dör eller inte, tänker jag. Håller man 80 på 70-väg så har man större möjlighet att se och avvärja ett hinder, än om man drar i 150, typ...liksom.
Så är det absolut. Och jag misstänker att i åtminstone en del av olyckorna i korsningar där bilar kört ut framför en MC och bilen därigenom anses som vållande så är det en bidragande orsak.
 
Visst kör man lite för fort ibland. Kan väl inte påstå att jag har någon slags fast gräns på si eller så mycket över skyltat, det är nog rätt sporadiskt. Vad som känns bra med tanke på rådande omständigheter helt enkelt. Är dock rädd om kortet, så det blir aldrig fortare än att jag får behålla det om jag skulle bli haffad. 50 och nedåt eller på platser där sikt och närhet till bebyggelse, barn, djur eller andra osäkerheter gör att lägre hastighet är motiverat så håller jag mig till skyltarna.

Har haft körkort mer än halva livet och bara åkt fast för fortkörning en enda gång, och tråkigt nog var det på en väg där luddig skyltning gjorde att jag faktiskt försökte och trodde att jag körde lagligt... Hade tydligen fel :näsblod Tidsbesparingen man gjort överstiger garanterat värdet på sammanlagda fortkörningsböter. Hade man åkt fast var och varannan dag hade det såklart inte varit så kul, då hade man nog fått tänka om angående sina körvanor... Men en gång på en halv livstid? Jag lär fortsätta köra som jag gjort hittills.
 
Ett mycket bra val av motorcykel för ändamålet - skulle säga närapå optimalt, möjligen med undantag av väldigt hög första växel. Jag har kört med min egen RS på snö/is ett antal gånger och förundrats över hur bra kontakt den har med underlaget, hur varm föraren förblir trots kyla, hur lätt reglagen hanteras trots tjocka handskar och hur enkel hojen är att göra ren efter körning.
 
Beroende på omgivning, sikt, väglag, utfarter etc så håller jag mellan skyltat och fullt! :squid
 
Visst kör man lite för fort ibland. Kan väl inte påstå att jag har någon slags fast gräns på si eller så mycket över skyltat, det är nog rätt sporadiskt. Vad som känns bra med tanke på rådande omständigheter helt enkelt. Är dock rädd om kortet, så det blir aldrig fortare än att jag får behålla det om jag skulle bli haffad. 50 och nedåt eller på platser där sikt och närhet till bebyggelse, barn, djur eller andra osäkerheter gör att lägre hastighet är motiverat så håller jag mig till skyltarna.

Har haft körkort mer än halva livet och bara åkt fast för fortkörning en enda gång, och tråkigt nog var det på en väg där luddig skyltning gjorde att jag faktiskt försökte och trodde att jag körde lagligt... Hade tydligen fel :näsblod Tidsbesparingen man gjort överstiger garanterat värdet på sammanlagda fortkörningsböter. Hade man åkt fast var och varannan dag hade det såklart inte varit så kul, då hade man nog fått tänka om angående sina körvanor... Men en gång på en halv livstid? Jag lär fortsätta köra som jag gjort hittills.
Jag ser varje års fortkörnings inbetalning som att jag nu har betalat för att köra fortare än genomsnittet, lätt värt några 1000 lappar för den rätten?
 
Det har hänt lite sedan jag först loggade in på SportHoj. :fakta :crash

Då gasades det satan medans jag var lite mesig som inte fullgasade på landsväg. :rodnar
Försökte då, och fortfarande, att flyga under radaren på landsväg och fullgasade bara på bana och Autobahn.
 
För egen del har det under ganska många år mest handlat om att man känner ett flyt i kurvorna och mindre att det skall gå fort.
Det är viktigare att det känns bra, jag minns inte ens när jag tittade på hastighetsmätaren sist på en landsväg.

Problemet med flytet är ju dock att när det väl infinner sig så går det en bra bit över vad trafikverket tycker är lämpligt.

I princip är enda gången man kollar på mätaren är typ 90 eller 110-väg (transportsträcka).
Sedan händer det väl ganska ofta att man råkar vifta upp ett kort tag en bit över 200+ men det är numera inga långa stunder.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top