Hur farligt är det att ta tre stycen citadon tabletter samtidigt?

Dark_Messenger

Guest
Har så jag kan utordra ett helt kompani med sån skit efter senaste highsidern. Det hjälper ju fan inte. :mad:

Nja hjälper o hjälper, beror väl på vilken slags ont du har. Jag tycker trammen har funkat bra, lätt att dosera och man kan fungera rätt normalt i vardagen med dom. Det är inte så att man blir helt cp bara för man petat i sig några kapslar.

De riktigt schyssta grejorna får man bara intravenöst på hospitalet dock. :yoparty
 

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
Antingen är folk här duktiga på att googla eller så är intresset/kunskapen om opiater väldigt väl utbredd i förhållande till den övriga sjukvårdskompetensen....


Tror mer på det sista! Men alla har väl varit unga och dumma?
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Hur har det gått Drysen...kan snackas vid via MSN senare (jobbar just nu).

Varför/för vad har hon fått utskrivet Citodon från början?
Har hon några övriga mediciner?
Hur länge har hon mått dåligt?


När hon mår bättre kommer hon att komma ihåg dem som stod henne nära (det är oftast här som "vänner" skiljs från riktiga vänner), så ha tålamod och ge inte upp!! :krama att du inte låter henne vara ensam...
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Paracetamol är den med medicin som används mest vid självmordsförsök
http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/2/2373/LKT0543s3108_3112.pdf

Ja men hur många är det som verkligen lyckas på paracetamol?

Och att dra några slutsatser utifrån faktan att paracetamol är det vanligaste vid självdestruktiva beteenden känns lite snurrigt. Det kan ju ha något att göra med att det är det absolut vanligaste läkemedlet i folks badrumskåp och i princip det enda receptfria som man har rimlig chans till intox på.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Och att dra några slutsatser utifrån faktan att paracetamol är det vanligaste vid självdestruktiva beteenden känns lite snurrigt. Det kan ju ha något att göra med att det är det absolut vanligaste läkemedlet i folks badrumskåp och i princip det enda receptfria som man har rimlig chans till intox på.
Ja det är ju extremt uppenbart och förändrar ingenting.
 

Dark_Messenger

Guest
Det skriver jag gärna under på. Fan så mycket trevligare att ligga på sjukan, hög som ett hus, och bli ompysslad av söta sköterskor, än att komma hem o va utlämnad till värdelösa T.:)

Det kanske är tur att de håller ordentligt på the good stuff och bara skriver ut den "värdelösa" trammen. Om inte annat skulle vi nog få betydligt mycket fler pundare ute i samhället. En sak jag reagerade på dock - ett paket tram kostar nästan mindre än ett paket alvedon att hämta ut på apoteket. Det är ju helt ok fast ändå vridet på nått sätt.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Paracetamol och sprit måste vara det absolut sämsta sättet att ta sitt liv. Det tar dagar innan du avlider och på vägen dit mår du riktigt skit. ....
Det KAN ta flera dagar.Du utgår från en fullt frisk person innan intaget antar jag.Finns tonvis med faktorer som påverkar individuellt.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
nee det e inte farligt o ta 3 cit kolla på www.fass.se max dos e individuellt men detta står på fassen --> Vanlig dos för vuxna: 1-2 tabb 1-4 gånger per dygn dvs 8 st per dag

Sen om du blandar med sprit eller liknande så kan effekten boostas

Det va ju nogon som tog 8 st alvedån och 3 bira en billig fylla ( inte ja :D )

Ta kontakt med öppen vården inom psyk

Sen la ja märke till att du posta detta på måndagen dvs dagen efter en helg
o vad din vänn har vart med om under denna kan ja inte koméntera

sen vad gäller skjälvmord mm som vissa skriver om i denna tråd så finns ju http://www.sjalvmord.net/ såg detta på tv då en 23 åring tog livet av sig och det finns nog fler siter om detta men o fler lär det bli tyvär :rolleyes:




HUR GÅR DET MED TEJEN PÅ ICA ?? :tungan

//Robin
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det KAN ta flera dagar.Du utgår från en fullt frisk person innan intaget antar jag.Finns tonvis med faktorer som påverkar individuellt.

Har du stor kompetens på området? Jag kan bara vad som lärs ut på läkarprogrammet och vad jag har sett hos pat som inkommit akut med dylig överdos.

Normala personer börjar det krisa för vid bortåt 150mg/kg och är man kronisk alkoholist med redan kass lever så klarar man ungefär hälften. Individuell variation förekommer med ungefär +-20% beroende på kroppens enzymnivåer.

Men oavsett så är det en väldigt långsam och smärtsam död, det tar vanligtvis mer än 48h att avlida och du mår riktigt skit under minst 24 av dem.
 

Dark_Messenger

Guest
Har du stor kompetens på området? Jag kan bara vad som lärs ut på läkarprogrammet och vad jag har sett hos pat som inkommit akut med dylig överdos.

Normala personer börjar det krisa för vid bortåt 150mg/kg och är man kronisk alkoholist med redan kass lever så klarar man ungefär hälften. Individuell variation förekommer med ungefär +-20% beroende på kroppens enzymnivåer.

Men oavsett så är det en väldigt långsam och smärtsam död, det tar vanligtvis mer än 48h att avlida och du mår riktigt skit under minst 24 av dem.

Räknar jag rätt nu? 150mg*90kg=13500mg/500mg=27st 500mg tabletter. Vem i helvete tar 27 alvedon på en gång? :näsblod

Vem funderar öht på att ta livet av sig med alvedon? :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Räknar jag rätt nu? 150mg*90kg=13500mg/500mg=27st 500mg tabletter. Vem i helvete tar 27 alvedon på en gång? :näsblod

Vem funderar öht på att ta livet av sig med alvedon? :D
Är väl ingen svårighet att knapra i sig 27 tabletter?
Aldrig umgåtts med pillertrillare?
Om nej:
Undvik.
Inga blir knepigare än läkemedelsmissbrukare.
Till och med en barndomskompis, som går på heroin, undviker dem.
 

Dark_Messenger

Guest
Är väl ingen svårighet att knapra i sig 27 tabletter?
Aldrig umgåtts med pillertrillare?
Om nej:
Undvik.
Inga blir knepigare än läkemedelsmissbrukare.
Till och med en barndomskompis, som går på heroin, undviker dem.

Jo då, jag har umgåtts med i princip alla slags missbrukare men alvedonpundarna måste jag ha missat. Frågan kvarstår, varför tar man alvedon för att missbruka/ta livet av sig? Mig veterligen kan man inte bli ett skit flummig på paracetamol.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
varför tar man alvedon för att missbruka/ta livet av sig? Mig veterligen kan man inte bli ett skit flummig på paracetamol.

Brist på bättre piller att knapra i kombination med att man eg inte vill dö utan självskadandet är minst lika viktigt. Det finns en anledning att mängden halvhjärtade suicidförsök är så stor (Det är väl iof tur att alla inte hoppar framför tåget utan kan fångas upp och behandlas för den underliggande problematiken).

Man blir inte hög på paracetamol utan man mår bara skit. En tänkbar saga kan vara denna:
0h du äter pillerna
4h max plasmakonc uppnås
14-24h Din lever har nu slut på reducerande glutathion och börjar skadas
24-48h Du mår nu skit på riktigt för din lever har sagt upp sig
48-96h Trolig död pga utcheckad lever

Kort sagt ett jäkligt långsamt och smärtsamt sätt att ta livet av sig. Desutom är överlevnadschanserna väldigt goda om man söker vård inom de första 12 timmarna. Ångesten och illamåendet gör dessbättre att många söker vård innan de avlider.
 

Dark_Messenger

Guest
Brist på bättre piller att knapra i kombination med att man eg inte vill dö utan självskadandet är minst lika viktigt. Det finns en anledning att mängden halvhjärtade suicidförsök är så stor (Det är väl iof tur att alla inte hoppar framför tåget utan kan fångas upp och behandlas för den underliggande problematiken).

Man blir inte hög på paracetamol utan man mår bara skit. En tänkbar saga kan vara denna:
0h du äter pillerna
4h max plasmakonc uppnås
14-24h Din lever har nu slut på reducerande glutathion och börjar skadas
24-48h Du mår nu skit på riktigt för din lever har sagt upp sig
48-96h Trolig död pga utcheckad lever

Kort sagt ett jäkligt långsamt och smärtsamt sätt att ta livet av sig. Desutom är överlevnadschanserna väldigt goda om man söker vård inom de första 12 timmarna. Ångesten och illamåendet gör dessbättre att många söker vård innan de avlider.

Urk, jag mådde illa på riktigt och fick skensmärtor i levern när jag läste det där. Jag ska aldrig mer äta en alvedon. Gäller det där piller generellt eller är det just alvedon som är livsfarligt?
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Urk, jag mådde illa på riktigt och fick skensmärtor i levern när jag läste det där. Jag ska aldrig mer äta en alvedon. Gäller det där piller generellt eller är det just alvedon som är livsfarligt?

Alvedon (paracetamol) är inte farligt om du doserar enl anvisning.

Piller generellt kan man inte säga något om, mer än att du ska ta de så som du blivit tillsagd om. Du ska inte experimenera med doser, du ska inte mixa två läkemedel om du inte blivit ordinerad det, osv.
 

Dark_Messenger

Guest
Alvedon (paracetamol) är inte farligt om du doserar enl anvisning.

Piller generellt kan man inte säga något om, mer än att du ska ta de så som du blivit tillsagd om. Du ska inte experimenera med doser, du ska inte mixa två läkemedel om du inte blivit ordinerad det, osv.

Det förstår jag, jag kanske var otydlig. :)

Jag undrade om det boris jr skriver gäller för alla typer av läkemedel? Alltså det som händer med levern - horrible painful death osv? Eller är det bara just alvedon (paracetamol?) som ger det utslaget?
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top