Hur farligt är det att ta tre stycen citadon tabletter samtidigt?

Det förstår jag, jag kanske var otydlig. :)

Jag undrade om det boris jr skriver gäller för alla typer av läkemedel? Alltså det som händer med levern - horrible painful death osv? Eller är det bara just alvedon (paracetamol?) som ger det utslaget?

Finns en hel massa läkemedel som du kan slå ut levern med, men det luriga med paracetamolen är att den dels går att köpa utan recept och finns därmed i allas läkemedelssamling, och dels för att symtomen inte kommer förrän ett till två dygn efter intag.
Då kanske man inte längre söker hjälp eftersom man heller inte märkt någon "effekt" av sin överdosering, och därmed hinner man heller inte sätta in någon skyddande behandling heller.

Trist med leversvikt. Finns liksom inget man kan göra när den bestämt sig för att lämna in. Transplantera kan man iofs göra, men det gäller att få tag på en lever som passar inom väldigt kort tid, vilket sällan lyckas.

Har du stor kompetens på området? Jag kan bara vad som lärs ut på läkarprogrammet och vad jag har sett hos pat som inkommit akut med dylig överdos.

Normala personer börjar det krisa för vid bortåt 150mg/kg och är man kronisk alkoholist med redan kass lever så klarar man ungefär hälften. Individuell variation förekommer med ungefär +-20% beroende på kroppens enzymnivåer.

Men oavsett så är det en väldigt långsam och smärtsam död, det tar vanligtvis mer än 48h att avlida och du mår riktigt skit under minst 24 av dem.
Nej tack o lov inte.Den enda erfarenhet jag har e dässvärre mycket verkligare än en lärobok med siffror o statistiska antaganden.Min vän dog bra precis 24 timmar efter sitt intag,o obduktionen fastställde det jag skrev tidigare.Sannolikheten för att det ska hända ofta är säkerligen lika med det du beskriver.Det jag ville understryka var bara att det inte finns nån regel utan undantag mvh//jacke

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!