Hur farligt är det att ta tre stycen citadon tabletter samtidigt?

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
En tjejkompis som mår psykiskt jävligt dåligt just nu och desutom äter citadontabletter sa att hon tog tre stycken på en gång nu. Hur farligt är detta?

På baksidan av asken står det: "Högre doser än de rekommenderade ger inte bättre smärtlindring utan medför istället risk för nedsatt andningsfunktion och mycket allvarlig leverskada"

Ring, eller jag har lite dålig mottagning så skicka mig ett sms på 0768846524 om det skulle vara helt åt helvete det hon gjort nu. För jag ska springa iväg och leta upp henne för tänker inte låta henne vara ensam just nu.

Unga tjejer med bekräftelsebehov brukar ibland ringa unga attraktiva killkompisar och säga att dom proppat i sig farliga piller eller ska supa ihjäl sig om du inte genast kommer dit alt pratar tfn med med henne en timme.

Har man ångest och är suicidial på riktigt är det kanhända syskon eller föräldrar man anförtror sig till.

Var professionell och fråga henne om adressen dit du ska skicka ambulansen du är på väg att ringa, så ska du få se på ett frapperande snabbt tillfrisknande i andra ändan av linjen.

Last edited:
3st är inga problem. Hon skall dra i sig typ 20 för att det skall börja bli kris

Plus att tre stycken citadon är inte särskilt allvarligt... hade hon varit seriös i sitt "försök" hade hon tagit en karta eller två.

Men självklart mår hon inte så bra, så hon behöver nog prata med någon, frågan är (som JK försöker säga) om du vill vara den personen just nu?

Paracetamol kan ge allvarliga leverskador.

Tre Citodon på 30/500 mg ger sannolikt ingen skada, men med tanke på idén att ta tre så behöver hon hjälp på en gång. Det är inte moffen som är skadlig utan paracetamolen. Paracetamolförgiftning är livsfarligt.

Unga tjejer med bekräftelsebehov brukar ibland ringa unga attraktiva killkompisar och säga att dom proppat i sig farliga piller eller ska supa ihjäl sig om du inte genast kommer dit alt pratar tfn med med henne en timme.

Har man ångest och är suicidial på riktigt är det kanhända syskon eller föräldrar man anförtror sig till.

Var professionell och fråga henne om adressen dit du ska skicka ambulansen du är på väg att ringa, så ska du får se på ett frapperande snabbt tillfrisknande i andra ändan av linjen.

Jo jag känner mycket väl till det syndromet. Men då jag känner den här tjejen mycket väl så vet jag att så inte är fallet. Hon mår verkligen dåligt på riktigt. De saker som hänt henne i hennes liv är sånna saker som ingen verkligen ska behöva genom lida. Men de hemska sakerna har hänt henne. Och det är verkligen för jävligt.

Jag vill att alla som tänker yttra sig tänker på det att hon har verkligen genomlidigt en utav de värsta sakerna som kan hända en människa och hon mår dåligt på riktigt. Hon är ingen uppmärksamhetstjej.

3st är inga problem. Hon skall dra i sig typ 20 för att det skall börja bli kris

Tack för smset

Jo jag känner mycket väl till det syndromet. Men då jag känner den här tjejen mycket väl så vet jag att så inte är fallet. Hon mår verkligen dåligt på riktigt. De saker som hänt henne i hennes liv är sånna saker som ingen verkligen ska behöva genom lida. Men de hemska sakerna har hänt henne. Och det är verkligen för jävligt.

Jag vill att alla som tänker yttra sig tänker på det att hon har verkligen genomlidigt en utav de värsta sakerna som kan hända en människa och hon mår dåligt på riktigt. Hon är ingen uppmärksamhetstjej.

Tre citadon tror jag som sagt inte är ngn fara, men annars kolla i FASS.

Be henne ta kontakt med kurator eller psykakuten om det är överhängande, annars prova själv att låta henne inför dig prata av sig om det som trycker henne och hur hon mår. Du får dock inte värdera det hon säger eller styra samtalet, utan hon måste själv få prata, som vid en debriefing. Har man verklig ångest så bearbetar man ofta sin ångest mot ett bättre läge av sådana samtal.

Last edited:
MEN Citodon inte Citadon...

Alla är olika känsliga, men 3st klarar vem som helst utan att få andningsproblems..(Inget nyttigt dock..) 10st och uppåt är lite mer risky bizz...

Sen innehåller inte Citodon Morfin som många tycks tro, Det är Codein som ger mersmaken, som dock i sin tur omvandlas till kroppens naturliga "morfin" endorfin...

oke hädå..

//Bjürne

Som sagt det är ungefär som alvedon, inte så farligt med andra ord tills du kommer upp i lite högre koncentration. Jag antar att hon inte tar dom för att skada sig men om du är orolig så kan du ju säga åt henne att filtrera bort paracetamolet.

Tar hon många varje dag så sliter det rätt mycket på levern.

Enstaka tillfällen är det väl inget problem egentligen med bara 3 st.
Det ska till högre doser än så för att kodeinet skall få några farliga effekter.
Den farliga grejen är väl att det är paracetamol i och den är ordentligt giftig om man får i sig för mycket. En fullt frisk vuxen skall kunna klara av uppåt 10g paracetamol vid enstaka tillfällen.
Dock är det väl så att om hon äter dom dagligen så tär hon på glutationdepåerna i levern och om hon dessutom mår dåligt så att hon inte sköter kosten så ökar risken för att hon tömmer dom helt och då bryts den inte ner som den ska utan bildar istället en riktigt giftig nedbrytningsprodukt.
Vad jag har förstått så kan det vara en riktigt plågsam historia om man fått i sig för mycket av den.

Så ett kort svar. Vid ett enstaka tillfälle är det ingen fara vare sig med tanke på kodein eller paracetamol. Men är det överdosering dagligen så kan det bli livsfarligt.

Kan det bli mer effekt om man tar dom "Rektungulärt":confused:

Var professionell och fråga henne om adressen dit du ska skicka ambulansen du är på väg att ringa, så ska du få se på ett frapperande snabbt tillfrisknande i andra ändan av linjen.

japp...mkt riktigt...
ELLER....så ringer en kurator från Östra Sjukhuset och ber dig att ta dig dit såfort det bara går. När du väl har pumpat denna stackars kurator på diverse sätt så berättar hon att ens 'flickvän' ligger med en 2meter lång slang ner i halsen och magpumpas med en radfyra som matas med nitroglycerin :tummenupp
Din din förklaring är mer trolig dock :)

Drysen: Om det är så pass mycket illa som du försöker påstå här så är det verkligen inte du som kommer kunna hjälpa henne (såvida du inte är utbildad på det). En människa som är såpass trasig måste få professionell vård, däremot är det viktigt med förstående personer runt sig när man befinner sig i det stadiet.

Seriöst självmordsförsök?

Ingen är väl pantad nog att ens föreslå att man tar livet av sej med en karta alvedon?

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!