Hur fan kan man kugga på inbromsning på provet ???

sikspac

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
08:A CB 600F
tja alla glada hoj åkare nu e de så här att ha hade uppkörning i dag o de gick ju inte vägen .. jag klarade alla moment fel fritt bort sett från" bromsning i 70-90" tyckte han som skulle va me mig .. de ja inte kan fatta om ja hade en bromssträcka på ca 27-30 m i 70 km o en bromssträcka på ca 35-40 m i 90 km hur kan han kugga mig ???

o när ja frågade han hur lång min bromssträcka skulle ha vart för att bli godkänd fick ja svaret

-de e olika från hoj till hoj men att han tyckte att den va lite för lång
jag körde upp me en affrika twin 750
Men han kunde inte motivera vad de va för fel på min bromsning..

så man blir ju lite irriterad ..

kan någon säga mig hur lång min bromssträcla borde ha vart ??
ja har googlat men ja hittar inge bra svar ..

ja har även ringt till vv o sagt att ja tycker att han bedömde fel ..

tack för alla svar mvh M :huvet

40 m för att få stop från 90km/h låter mycke tycker jag du kanske måste öva lite mer

? Sa han att du kugga pga bromssträckan lr är det vad du tror? Har då fått höra gång på gång att sträckan inte har nån större betydelse han vill se att du använder rätt teknik.
Håller nog med Hoztic,

Last edited:
Han gjorde antagligen en samlad bedömning av din bromsteknik, och längden blev det korta, officiella svaret.

Precis. Han arbetar med att bedöma om du är duktig nog att hantera en motorcykel trafiksäkert och verkar ju ha gjort bedömningen att så inte är fallet. Surt som fan men det är bara att bita ihop och öva mer.

40m låter väldigt mycket. Men troligen så måste han ha haft andra anledningar till att kugga dig, blick osv kanske? är det torrt ute så ska du kunna ligga runt 30m nästan..jag har för mig att jag hade en bromssträcka under 30m på uppkörningen..de ser ganska snabbt ifall man vet hur mycket man kan bromsa. Man ska inte hålla igen men dock inte låsa bromsarna. De gör en helhetsbedömning så han kan ha haft småsaker från tidigare moment som gjorde att han valde att kugga dig tyvärr. Bara på det igen.

När jag körde upp gjorde jag en helt ok 70 bromsning men 90 bromsningen sög gammal kamel tyckte jag men jag klarade mig ändå, han tyckte väl att det såg bra ut...på't igen bara.

? Sa han att du kugga pga bromssträckan lr är det vad du tror? Har då fått höra gång på gång att sträckan inte har nån större betydelse han vill se att du använder rätt teknik.
Håller nog med Hoztic,

han sa att den va för lång de va de ända svaret ja fick men han sa inte hur lång den skulle ha vart för att va godkänd :S

det handlar väl mest om att det skal se ut som att du har full koll under hela inbromsningen.

Kanske det han försökta säga på nåt sätt....

Har du kört på skola eller helt privat ?

Jag var nämligen med om samma scenario i sommras. Jag kuggade på "bromprovet" Han sa att jag använde mig av felteknik & i efterhand när jag kuggade så satte jag mig på bågen & gjode en jäkla massa 70 & 90 bromsningar, iom jag börja använda mig av all teknik så märkte jag direkt att sträckan oxå minska nå jävulsk så nonchalera inte det, även om vissa saker låter lite väl petiga, Finns en heldel med trådar här på SH ang just bromstekniken.

Last edited:
han sa inget om min teknik när ja frågade va de va för fel ja gjorde .. bara att den va för lång :S

När jag körde upp så sa dem att jag inte skulle tänka så mycket på bromssträckan i sig utan att det är bromstekniken hon kollar på.

Frambroms, bakbroms, frikoppla och sen kläma åt ordentligt på frambromsen så man får stopp utan att det låser sig :-)

det handlar väl mest om att det skal se ut som att du har full koll under hela inbromsningen.

Kanske det han försökta säga på nåt sätt....

Har du kört på skola eller helt privat ?

jag har kört cross sen ja va 10 år men bara kört gathoj privat

Hur många lektioner har du kört? Kanske inte har betalt tillräckligt till dom ännu :gnissla

Hur många lektioner har du kört? Kanske inte har betalt tillräckligt till dom ännu :gnissla

ja har inte gott i mc-skola bara kört privat

jag hade kunnat släppt allt om ja hade fått en bra svar på va de va ja gjorde fel tex om han hade sagt att de va fel på min teknik .. då hade ja ju vetat om de .. men ja fick inge bra svar ..

Last edited:
Tekniken brukar vara det viktigaste, spelar ingen större roll om sträckan är 30 eller 35 meter.

*Förankring i tanken
*Lösa armar
*Blicken långt fram (hela tiden ända tills hojen står still)
*Foten på bakbromsen men bromsa väldigt försiktigt eller inget alls
*Var beredd med koppling så att motorn inte stannar
*Bromsa sedan försiktig första metrarna, bromsa sedan fullt och sedan lite försiktigare innan hojen står helt still

Nä skit i att börja blanda in körskolan :) Om du känner dig säker på alla andra delar etc.. så läs en jävla massa ang Bromsteknik, finns mer än tillräckligt här på SH. Stick till en parkering märk ut vart du ska börja, samt vart du stannar upprepa en sådär 20-30 grr se om det blir nån skillnad i bromsträckan, Så gjorde jag iaf en billig & snabb lösning

Föresten, bad han dig upprepa nån av broms delarna ?

När jag körde upp så sa dem att jag inte skulle tänka så mycket på bromssträckan i sig utan att det är bromstekniken hon kollar på.

Frambroms, bakbroms, frikoppla och sen kläma åt ordentligt på frambromsen så man får stopp utan att det låser sig :-)

Samma här, någon meter hit eller dit spelade inte så stor roll utan teknik och helhetsintryck var viktigare:)

Nromalt brukar det inte handla om själva bromssträckan.

Det viktigaste att träna på är
Blick, sittställning, armar.

Sträck på armarna men låt dom samtidigt va lösa och ha en mjuk överkropp, knip rejält med benen så du inte åker fram för mycket med kroppen och titta högt och långt fram. Öva, öva, öva så kommer din bromssträcka kortas avsevärt.

Sen vet ju dom flesta att uppkörningshojen kanske inte komma brukar senare och att man inte har full kontroll på uppkörningshojen e ganska normalt.

Men att du har en lång körsträcka tyder ju på att du har fel teknik. Men ja tycker han kunde påpekat vad du gjorde för fel för att få en så sång sträcka förutom att du antagligen inte bromsade tillräckligt hårt.

Men ja tror/tycker att bromsningen är bland de viktigaste som finns. De inte gasen som dödar en, de e bromsningen...

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!