Hur fan kan man kugga på inbromsning på provet ???

...ah juste,, 2 saker till.. frambromsen.. lägg hela handen på bromsen om du inte redan gör det.. det klagade de på på trafikskolan att jag körde med typ 2 fingrar eller nåt bara..

sen som andra redan påpekat, man gör ju såklart en samlad bedömning, och där är det ganska "lätt" att se om någon verkligen har en gedigen teknik som "sitter".

Kör du 70-bromsningen först och gör på ett sätt, eller nåt fel.
Och sen kör 90-bromsningen på ett helt annat sätt, eller med ett helt annat fel så blir helhetsintrycket mer osäkert än om du gör samma "fel" båda gångerna eller bara ett fel en av gångerna.

Bättre att kugga bromsningen på uppkörningen än ute i trafiken. För när omdömet släpper gäller det att bromsningen inte gör det...

Bara att nöta på!

Och varför i helv... tränar man inte bromsning/undanmanöver i kurvor?

När jag övningskörde på körskolans gamla XJ 550 (205 kg järnhäck från tidigt 80-tal) nån gång på stenåldern så låg jag på stadigt under 30 meter när vi bromsade i 90 km/h. (Vilket jag inte heller var ensam om.) Så att idag behöva 35-40 meter på en mycket nyare hoj är nog inte riktigt ok.

Att låsa ett hjul under inbromsning på uppkörning är inte hela världen. Det är hur man agerar när bakhjulet är låst som är intresssant för besiktningsmannen. Ovana förare som låser bakhjulet släpper ofta bromsen även på framhjulet. Om de däremot behåller konstant bromstryck på framhjulet samtidigt som de släpper bakhjulsbromsen så visar de att deras hjärna/ryggmärg fattat det här med att cykeln har två separata bromssystem. Det kan alltså t.o.m. vara positivt att visa upp denna kunskap för besiktningsmannen.

Last edited:
Jag låste bakhjulet i 90 i ca 1m (blött underlag), fick göra om o sen va det inga problem, satte även ner foten vid krypkörningen men det sa han inget om. va bara min körlärare som kommentera det "DU!! ska krypa fram, inte stå still för helvete":D

Jag låste framhjulet i 90 bromsningen. Vurpa inte. Han sa att folk som mig inte skulle ha körkort. Det hade han kanske rätt i.

När jag var nere på närmare 25-27 meter vid 90-bromsningen på den där gamla XJ:n så råkade det bli några oplanerade stoppies... Körläraren, som visste att jag nyligen muckat från lumpen där jag varit MC-ordonanns, gick fram till mig och frågade hur många hojar jag krachat i det militära... Har alltid undrat vad han egentligen menade med det där... ;)

Men vaffan... då var jag ju van en Husqvarna 258:a med trumbromsar fram. Då fick man banne mig dra bromshandtaget bakom styret för att få stopp på åbäket. :)

Det kan vara så att du hade otur och fick "fel" uppkörningsförättare. Det finns en kille där som är en riktig idiot, större skitstövel än denne man, utmanar jag er att finna... Vojne vojne, ack och ve... :|

EDIT: tog bort namnet, förbjudet att lägga ut...
REBUS
Förnamn: Fotbollsspelande (under studietiden) politiker, ordförande i riksdagens justitieutskott, nu åter advokat
Efternamn: Svensk boxarprofil som föddes 1932 i Göteborg och fightades med Floyd Patterson 1959

Last edited:
Imponerad av att folk bromsar på 25-30m från 90 på uppkörningen. Läser man tester brukar moderna sporthojar ha en bromssträcka på i runda slängar 37-39 från 100km/h med erfarna förare. Visst, 10 km/h extra ger en del extrasträcka, men......:rolleyes:

Imponerad av att folk bromsar på 25-30m från 90 på uppkörningen. Läser man tester brukar moderna sporthojar ha en bromssträcka på i runda slängar 37-39 från 100km/h med erfarna förare. Visst, 10 km/h extra ger en del extrasträcka, men......:rolleyes:

Rörelseenergin ökar i kvadrat med hastigheten så 37-39m från 100 motsvarar 30-32m från 90km/h. Ja du har rätt, dom bromsar bra! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT