Hur fan kan man kugga på inbromsning på provet ???

Beklagar verkligen! Det handlar nog om tekniken och inte enbart bromssträckan. Är du utan ABS så är det lätt att låsa bakhjulet lite och det kan räcka för att inte bli godkänd.

Nromalt brukar det inte handla om själva bromssträckan.

Det viktigaste att träna på är
Blick, sittställning, armar.

Sträck på armarna men låt dom samtidigt va lösa och ha en mjuk överkropp, knip rejält med benen så du inte åker fram för mycket med kroppen och titta högt och långt fram. Öva, öva, öva så kommer din bromssträcka kortas avsevärt.

Sen vet ju dom flesta att uppkörningshojen kanske inte komma brukar senare och att man inte har full kontroll på uppkörningshojen e ganska normalt.

Men att du har en lång körsträcka tyder ju på att du har fel teknik. Men ja tycker han kunde påpekat vad du gjorde för fel för att få en så sång sträcka förutom att du antagligen inte bromsade tillräckligt hårt.

Men ja tror/tycker att bromsningen är bland de viktigaste som finns. De inte gasen som dödar en, de e bromsningen...

asso ja håller me till 100% man som sagt de ända svaret ja fick va att de bromssträckan va för lång .. han sa inget om att de va fel på min teknik fasten jag frågade ...

o hade han kunnat sagt va de va ja gjorde fel hade ja varit nöjd me de.. så ja tycker att han gjorde en fel bedömning enligt mig ..

jag har kört cross sen ja va 10 år men bara kört gathoj privat

Du kan inte bromsa med rätt teknik, och därmed kuggad. Att du har kört cross innebär att du är "felinlärd" troligtvis.
Ta någon som har rätt bra koll på körning av hoj, som ser dina fel vilka du därmed kan rätta till.

Har varit handledare denna sommar åt en kille som hade enbart crosserfarenhet innan, därmed min rekommendation ovan.

Många år sen jag tog mitt kort men.....faen så viktigt att verkligen visa att man även vågar ta i med bakbromsen åtminstone visa tydligt att man trampar ner pedalen.

Jag är också övertygad om att det var just bromstekniken han kuggade dig på... Det jag TROR att han menar är att... Om du har perfekt/rätt broms teknik, så får du rätt broms sträcka för hojjen din (därav hoj - hoj)...
Så det är bara att bita hårt i det sura äpplet och på't igen bara! :tummenupp

Jag är också övertygad om att det var just bromstekniken han kuggade dig på... Det jag TROR att han menar är att... Om du har perfekt/rätt broms teknik, så får du rätt broms sträcka för hojjen din (därav hoj - hoj)...
Så det är bara att bita hårt i det sura äpplet och på't igen bara! :tummenupp

jo men ja tycker ändå att han borde ha sagt något omd e va fel på tekniken ..

ok men hur lång bör bromssträckan vara då ???

Det har nog inte så mycket med sträckan att göra.

Det handlar om att på ett kontrollerat sätt bromsa så mycket du kan utan att köra omkull,en lätt låsning av fram eller bakhjul är ok OM du släpper och bromsar vidare på en gång.

så var det när jag körde upp iallafall,var ett par som ständigt låste bakhjulet och inte släppte av på bromsen men så blev dom kuggade åxå.

han har kanske erfaranhet om folk som inte tar kritik så bra...
och försökte lägga fram det på ett snyggare sätt helt enkelt...

läs vad folk skriver för bövelen !

om du nu har kört cross hur länge som helst, så måste du ju ha någon polare som kan köra, som kan stå och kolla på när du gör inbromsningarna på ett inhägnat område gång på gång.

Tycker du inte att du kommer någonstans, dvs kommer inte på några nya trick som får ner metrarna, så kontakta en skola, förklara läget och be om att få köra lite bromsteknik med dem !

jag körde upp i Barkarby, kom inte ens upp i 90 (4-takts 125a) och låste bakdäcket :) men jag klarade mig :yoparty

De har ju ingen förklaringsskyldighet i detalj, han har sagt att bromstekniken och utförandet av bromsningen inte höll måttet i trafiken.

Det är trafikskolorna som lär ut mc-körning, vill man inte köra hos dem så måste man se till att ha en duktig handledare.

Du har just deltagit i transportstyrelsens utlottning av körkort, de brukar inte dela ut vinstlotter till förstagångsuppkörare som bara har kört som privatister. Just det lotteriet har minst högvinster. Om det är någon tröst så vinne rinte alla som deltar i gruppen som har kört 56 körlektioner på körskola heller...

Det enda goda man kan säga om uppkörningsinspektörerna i Sverige är att de tar mutor i väldigt låg omfattning. Kvalitetsäkring i deras utövande är bristfällig, eller saknas helt. Det har tom riksrevisionen klarlagt i en förödande hård rapport:
http://www.riksrevisionen.se/templib/pages/OpenDocument____556.aspx?documentid=6721

De har ju ingen förklaringsskyldighet i detalj, han har sagt att bromstekniken och utförandet av bromsningen inte höll måttet i trafiken.

Det är trafikskolorna som lär ut mc-körning, vill man inte köra hos dem så måste man se till att ha en duktig handledare.

Du har just deltagit i transportstyrelsens utlottning av körkort, de brukar inte dela ut vinstlotter till förstagångsuppkörare som bara har kört som privatister. Just det lotteriet har minst högvinster. Om det är någon tröst så vinne rinte alla som deltar i gruppen som har kört 56 körlektioner på körskola heller...

Det enda goda man kan säga om uppkörningsinspektörerna i Sverige är att de tar mutor i väldigt låg omfattning. Kvalitetsäkring i deras utövande är bristfällig, eller saknas helt. Det har tom riksrevisionen klarlagt i en förödande hård rapport:
http://www.riksrevisionen.se/templib/pages/OpenDocument____556.aspx?documentid=6721

ASG hur mkt ska man erdjuda dom heheh ;)

Tycker det låter som att TS antagligen haft en bra teknik men bara varit för försiktig med frambromsen.

Ganska vanligt bland crossförare att använda frambromsen för lite, även på crossbanan. Det brukar tydligast märkas i slutet på startrakan där man oftast kan plocka många placeringar när halva startfältet bromsar flera cykellängder för tidigt.

Precis som han sa, körläraren talar om vad du gör fel och varför.
Förarprövarn konstaterar att du inte kan.

tack för alla svar :) vet att ja inte kan på verka de hela men va ändå skönt att få lite feedbak .. ska försöka få en ny tid innan sesongen e slut :) så de ba o nöta gärnet nu hehe hade king alla kanske syns på gatan snart

äsch, du skulle gjort om o ba tok bromsat så baken lyfter=) :näsblod

gjorde jag då vart gubben på vv barkaby glad

vv gubbe svar: du kan ju de där, bra - nu kör vi lite i trafiken...

töntig kille på hoj svar: tack ska ru ha ja fan vi kör

sen va det bara åka hem i 180 med skol hojen och vissla i hjälmen:yoparty

Jag fick göra om mitt 70km/h prov :tummenupp

Vet inte sträckan jag stannade på men stannade på exakt samma ställe vid andra bromsningen, och då var han nöjd :va

Han trodde förmodligen att hojen jag åkte på hade bättre bromsar än den verkligen hade. Dom som körde upp på tung samtidigt hade ett antal meter kortare sträcka då den hojen har bra mycket bättre bromsar.

Som flera redan påpekat.
Bromssträckan är oviktig.

Det handlar bara om att det ska vara en kontrollerad, kraftig inbromsning.

Hellre några meter längre bromssträcka än någon tendens till vingel, glida fram på sadeln, lätta från hojen, få tryck på styret, dippa med blicken osv..

Det där är en av grejerna som de har rätt mkt tips kring i trafikskola. (därmed inte sagt att man måste lära sig där).

Ganska vanligt "fel" är att man gör bromsningen bra osv, men precis i slutet när man nästan står still så släpper man lite på bromsen, eller ännu vanligare är att man tittar i horisonten, men när det börjar går riktigt sakta så tittar man ner framför hojen.

Personligen så utnyttjade jag det faktum att bromsprovet inte görs på allmän väg, därmed är risken 0 att det dyker upp nåt oväntat alternativt att någon kommer bakom mig.

Körde med klart visir, hittade en punkt långt bort i horisonten som jag höll blicken fäst vid från att jag började ansatsen tills att jag stod helt still och satte ner foten.

Själva bromsningen så la jag bara foten på bakbromsen, i princip inte mer än att lyktan tändes, sen nöp jag utav helvete på frambromsen (dock utan att låsa såklart).

Och ett bra tips som jag fick från skolan. Ska du köra 70.. kör 80 i ansatsen, sen ~10 meter före linjen du ska bromsa på så släpper du gasen helt och får motorbromsen med dig.

Gick vägen på båda bromstesterna på första försöket.

Inte möjlighet att låna en hoj med abs? Där är det ju bara att nypa fullt och låta tekniken sköta så att du inte bromsar omkull dig.

Då vet du hur hårt man kan bromsa innan det låser sig. Oftast kan man bromsa mycket mer än vad man tror....

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT