Hur f*n tänker folk ibland i trafiken?

jag är ledsen,men med den inställningen du har i trafiken så kommer det att hända en olycka förr eller senare......hoppas bara inte det leder till dödlig utgång.

Ja, så länge lastbilschaffisarna inte följer våra svenska trafikregler så kommer det med största sannolikhet ske dödsolyckor.
Att min inställning i trafiken skulle orsaka en olycka kommer inte inträffa, men det vet du säkert redan innerst inne om du har någorlunda vett i huvudet.
Efter åtskilliga mil i yrkestrafik så har jag både bra och dåliga erfarenheter av er så klart, merparten av er tänker man ju såklart inte på då ni sköter er. Men de som inte gör det är ju dem man kommer ihåg.
Och just den frasen "störst går först" passar inte här om du ska ha körkort för lastbil, sist jag kollade så hade ni lika stor skyldighet att lämna företräde för oss andra bilister, eller har det framkommit nya trafikregler :va

tung trafik vs bilister.....
jag vet inte hur dagens bilister är funtade som vill leka katt och råtta lek med ett tungt fordon....
ta till ex en rondell,bussen och en lastbil måste ju ofta gena över på den andra körbanan för att få plats,ändå så väljer bilisten att försöka att komma förbi på insidan med stor risk för plåtskador.
sen alla kamikaze piloter som vill jävlas och bromsa hårt framför en buss/lastbil.
man blir ju så jävla lack,ena hjänrhalvan säger...bromsar du en gång till så får du mej i röven.
andra hjärnhalvan säger bromsa annars så hamnar herr olsson på intensiven med resperator resten av livet.
jag vet inte men när jag var 18-25 år och var odödlig i trafiken,jag kom aldrig ens på tanken att jävlas med ett tungt fordon.
jag kan säga med stolthet att vi som kör tung trafik (vi som har yrkesstolthet) räddar liv dagligen i trafiken pga att vi tänker både på oss och vad bilisterna kan tänkas göra,vi kan se faran långt framför oss innan det händer något.
sen är det ju en fördel att ha den yrkeskunskapen med sig när man kör 2-hjuling:)

(Vi som har yrkesstolthet) räddar liv dagligen i trafiken pga att vi tänker både på oss och vad bilisterna kan tänkas göra,vi kan se faran långt framför oss innan det händer något.
sen är det ju en fördel att ha den yrkeskunskapen med sig när man kör 2-hjuling:)

Kunde inte ha sagt det bättre själv.... :tummenupp

Ja, så länge lastbilschaffisarna inte följer våra svenska trafikregler så kommer det med största sannolikhet ske dödsolyckor.
Att min inställning i trafiken skulle orsaka en olycka kommer inte inträffa, men det vet du säkert redan innerst inne om du har någorlunda vett i huvudet.
Efter åtskilliga mil i yrkestrafik så har jag både bra och dåliga erfarenheter av er så klart, merparten av er tänker man ju såklart inte på då ni sköter er. Men de som inte gör det är ju dem man kommer ihåg.
Och just den frasen "störst går först" passar inte här om du ska ha körkort för lastbil, sist jag kollade så hade ni lika stor skyldighet att lämna företräde för oss andra bilister, eller har det framkommit nya trafikregler :va

höll faktiskt på att bli kuggad på uppkörningen när jag tog D kortet.
stod på en väg som skulle korsa en större väg (väjningsplikt)
kom en bil som var en bit ifrån men jag lät den köra först innan jag körde ut på den större vägen.
när vi kom tillbaka så tyckte han att jag var tveksam tack vare att jag stod för länge och inväntade bilen...
inspektören sa STÖRST GÅR FÖRST och ta med dom orden när du kommer ut i trafiken för du har just fått dej ett körkort grabben....

Det där är bara ren och skär skitsnack!
Så länge det finns privatister på vägarna så kommer det finnas dödsolyckor också! Att skylla allt på oss är bara fegt och omoget.

Det är media som blåser upp så fort det är en lastbil inblandad i en olycka, och som även har sett till att yrket har fått ett så dåligt rykte.
Även om det
Det finns även ett oerhört stort antal personer årligen som tar sitt liv medvetet genom att just mötas med en lastbilsfront.
När jag tog mitt CE kort så var det två st herrar från räddningstjänsten som förklarade detta.

Kan tilläggs att det inte heller är någon idé att fortsätta diskutera den här frågan.
Men då ska ni inte heller gnälla om att ni inte har fått era prylar som ni har beställt, mat på bordet, bensin m.m heller!

Nää, nu ska jag göra mig i ordning och sticka iväg och vara yrkeskriminell igen.
Kan varna alla att ni som skall köra på E20, Väg 50. väg 49 samt väg 195 i natt kan hålla er borta därifrån! För ni vill väl inte träffa på en yrkeskriminell som kör som en jävla idiot! :rolleyes:

Ha en trevlig kväll ni andra yrkeschaufförer, samt ni som uppskattar det arbetet som vi gör!

Last edited:
Så länge det finns privatister på vägarna så kommer det finnas dödsolyckor också! Att skylla allt på oss är bara fegt och omoget.

Det är media som blåser upp så fort det är en lastbil inblandad i en olycka, och som även har sett till att yrket har fått ett så dåligt rykte.
Även om det
Det finns även ett oerhört stort antal personer årligen som tar sitt liv medvetet genom att just mötas med en lastbilsfront.
När jag tog mitt CE kort så var det två st herrar från räddningstjänsten som förklarade detta.

Kan tilläggs att det inte heller är någon idé att fortsätta diskutera den här frågan.
Men då ska ni inte heller gnälla om att ni inte har fått era prylar som ni har beställt, mat på bordet, bensin m.m heller!

Nää, nu ska jag göra mig i ordning och sticka iväg och vara yrkeskriminell igen.
Kan varna alla att ni som skall köra på E20, Väg 50. väg 49 samt väg 195 i natt kan hålla er borta därifrån! För ni vill väl inte träffa på en yrkeskriminell som kör som en jävla idiot! :rolleyes:

Ha en trevlig kväll ni andra yrkeschaufförer, samt ni som uppskattar det arbetet som vi gör!

:D drive in piece:yoparty

höll faktiskt på att bli kuggad på uppkörningen när jag tog D kortet.
stod på en väg som skulle korsa en större väg (väjningsplikt)
kom en bil som var en bit ifrån men jag lät den köra först innan jag körde ut på den större vägen.
när vi kom tillbaka så tyckte han att jag var tveksam tack vare att jag stod för länge och inväntade bilen...
inspektören sa STÖRST GÅR FÖRST och ta med dom orden när du kommer ut i trafiken för du har just fått dej ett körkort grabben....

Och det använder du som försvar menar du? Ja, men då är det ju givetvis ok... Din instruktör utgjorde inget vidare föredöme, men det kanske du tycker?

Jag kan ju fråga min kära far vad han anser om den frasen då han har jobbat som trafikinstruktör för både personbil, mc och tung trafik i större delen av sitt liv. Det jag har lärt mig kommer från honom och mig veterligen så lärde han mig att tunga fordon ej använder sig av andra regler jämfört med oss vanliga bilister.

Jag säger fortfarande inte att alla lastbilschaufförer är rövhål, missuppfatta mig gärna korrekt nästa gång.
Men jag reagerar väldigt negativt på de chaufförer som beter sig som om de vore ensamma i trafiken och tar sig friheten att låta oss andra trafikanter rätta oss efter dem, men det kanske är mestadels stockholmare jag har mött :D
Jag kan erkänna att jag inte kör lagligt hela tiden MEN jag respekterar åtminstone övriga trafikanter och väljer mina tillfällen så att säga. Jag skulle tex inte få för mig att köra ut framför en bil i rondellerna då det trots allt är väjningsplikt, detta är det jag stör mig mest på hos många lastbilar.
Om du är bevandrad på Sveriges vägar så känner du säkerligen till rondellerna man åker igenom på gamla Europavägen när man passerar Arboga, och den minsta rondellen åker jag genom mycket och här är det många lastbilar som fullständigt skiter i om det kommer en bil eller ej. Men det är tydligen ok om jag åker en fet cheva-pickis och kör ut framför en Nissan Micra :näsblod

OCH att parkera in en bilist, oavsett om man kör lastbil eller personbil, är INTE ok! Den gången jag nästan blev fysisk mot chauffören så satt det ett barn på 8 år i min bil och det känns inte så bra att börja slåss med en lastbilschaufför framför ögonen på en liten unge men jag som var där kan bekräfta att han hade förtjänat ett rejält kok stryk med den attityden han hade.
Nu kanske man kan dra in den gamla frasen "våld löser inget" men jag tror faktiskt att en del behöver lära sig genom att få lite stryk :smasha

Jag ser att man inte lär sig läsförståelse på trafikskolan, det kanske man bör lära ut också :rolleyes:
Läs inläggen igen innan du börjar påfresta din ven i pannan min käre vän, jag har ingalunda anklagat er yrkeschaufförer på det viset. Det var bara en kontring mot hans uttalande.
Jag tror ju att ni yrkeschaufförer kör betydligt bättre än de flesta andra människor, konstigt vore ju annat med antalet mil ni lägger bakom er per år. Men ödmjukheten kanske inte är den bästa hos alla med en lastbil, du måste ändå tänka på att ni utmärker er en aning mer än bilisterna just på grund av er storlek. Är man stor måste man vara snäll, lärde inte din mamma dig det som liten?
Jag kan tänka mig att ni måste "köra för två" rätt ofta och förutse vad idiot-svensson ska ta sig till. Jag kan garantera att jag inte är en av dem du behöver köra åt då jag respekterar er i trafiken. Förutom när ni tvingar mig att tvärnita i en rondell.

Edit/ Jag uppskattar det ni gör, utan er skulle jag inte få massa sprit hemkörd från Tyskland i både tid och otid :tummenupp

Kram på er chaffisar :krama

Ps: Lyssnar alla chaffisar fortfarande på Dolly Parton?

Last edited:
Varför ska en buss med skolbarn få köra fortare än en lastbil
lastad med kornflakes?? Vi har båda bromsar anpassade till vikt/last!

Moderna bussar har bromsar och hjulupphängning anpassad för 100km/h, de flesta turistbussar som går ut i Europa besiktigas varje år för att få köra i hundra på motorvägen så viss skillnad är det allt på bromsarna mellan buss och Lastbil.

Kan vi alla bilister, last och buss förare enas om en sak. Lapplisor är onskan själv!

Behöver väl inte nämna att jag precis fått böter när jag var inne och vände i en affär med oförrätt ärende. Bud på att aldrig besöka den mataffären någonsin igen. Nu är jag helt allvarlig. Får bli ICA Maxi från och med nu.

Jooodå, det är det visste.. alla kärringar och stockholmare brukar säga 'jag ska bara' och då är det tillåtet! :huvet

Ja men stockholmare kan jag förstå varför man parkerar in, men inte en stackars arbogabo som jag själv som dessutom inte står i lastzon :(

Bajsar björnen i skogen?
Eller sover Dolly på rygg?

:yoparty

Haha, misstänkte att det var så :D

Jag tror inte att problemet är enkelsidigt. Det är inte så att privatbilister fått sämre respekt för yrksesförarna eller att yrkesförarna fått sämre respekt för privatbilisterna. Det är generellt så i trafiken att man fått sämre respekt för både regler och andra trafikanter. Det finns en relativt stor klick inom båda lägren som faktiskt beter sig som arslen enligt min åsikt.
Det är bilister som inte har vett att använda blinkers och totalt verkar ha glömt bort att det finns något som heter döda vinkeln som man bör kolla i innan man plötsligt byter fil till den redan upptagna filen intill. Folk svänger utan att blinka, tränger sig fram och kör sicksack i rusningstrafiken och rent allmänt beter sig.

Jag har full förståelse för att man som förare av 24 m långtradare iband kanske är tvungen att vara lite tuff när man ska ut på en väg för att inte bli stående där hela dagen eller att man faktiskt behöver använda hela bredden i rondellen för att ta sig igenom. Sen finns det en del dumheter som långtradare och bussar hittar på som jag inte har riktigt samma acceptans för. Men rent generellt får jag nog säga att den största delen av dumheterna står privatbilisterna för.

Om man lyssnar hur snacket går kring trafik i dagens läge så verkar det ju som om man får göra hur som helst. Det enda man inte får göra är köra full eller gud förbjude köra 92 på 90 sträcka. Hur många här känner någon som faktiskt blivit bötfälld med dom 400kr det ska kosta för exempelvis underlåtenhet att använda körriktningsvisare vid filbyte?
Troligen ingen och ändå så är jag övertygad om att en ganska stor andel av olyckorna som leder till långa stillastående köer på E4 mellan Uppsala-Stockholm beror på just att folk inte blinkar och byter fil utan att se sig för.

tung trafik vs bilister.....
jag vet inte hur dagens bilister är funtade som vill leka katt och råtta lek med ett tungt fordon....
ta till ex en rondell,bussen och en lastbil måste ju ofta gena över på den andra körbanan för att få plats,ändå så väljer bilisten att försöka att komma förbi på insidan med stor risk för plåtskador.
sen alla kamikaze piloter som vill jävlas och bromsa hårt framför en buss/lastbil.

Det är sjukt, sådant. Jag skulle aldrig ge mig i kast med något sådant, en normal människa inser ju att det är idiotiskt. Råkar ut för sådana nästan dagligen. Ligger i vänsterfilen med lastbilen för att jag ska vänster i nästa korsning, och det kommer nästan alltid någon körande på högersidan, öser om mig och girar in mitt framför mig, för att sedan direkt inse att "oj fan, det blir rött här, alla bilar står stilla, bäst jag tvärnitar". Och det gör de när de går in max 2 meter framför mig. Brukar stanna typ en decimeter bakom de då. De är nog inte så kaxiga med en jättefront i röven. Hämnd lönar sig aldrig, jag vet, men sådana kommer aldrig lära sig. De upplever kanske det som förnedrande att ligga bakom en lastbil, vad vet jag.

De upplever kanske det som förnedrande att ligga bakom en lastbil, vad vet jag.

Förnedrande vet jag inte men jag själv är ingen fan av att ligga bakom lastbilar, skåpbilar eller andra fordon som täcker upp hela sikten och därmed vet man inte alls vad man har att vänta sig.
Men jag kör inga tokigheter som att slänga mig in framför och bromsa... vet mycket väl att en 24tons lastbil inte bromsar lika bra som min 1,6ton Honda.

Förnedrande vet jag inte men jag själv är ingen fan av att ligga bakom lastbilar, skåpbilar eller andra fordon som täcker upp hela sikten och därmed vet man inte alls vad man har att vänta sig.
Men jag kör inga tokigheter som att slänga mig in framför och bromsa... vet mycket väl att en 24tons lastbil inte bromsar lika bra som min 1,6ton Honda.

Nej kanske inte förnedrande, men om det rör sig om max 500 meter, till nästa korsning igen, kanske man kan lugna sig litegrann?

Nej kanske inte förnedrande, men om det rör sig om max 500 meter, till nästa korsning igen, kanske man kan lugna sig litegrann?

Ja, alltså lite förtydligande... det handlar ju om på vägar med lite mer sträckor... men några hundra meter kan jag allt ligga bakom lastbilar, det tillhör ju vanliga trafiken.

Perfekt, äntligen..!!
VET du varför du inte ser nått??
DU LIGGER FÖR NÄRA!
Prova öka avståndet så ska du se att synfältet blir därefter..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti