Hur f*n tänker folk ibland i trafiken?

Så ha lite sunt förnuft, och tålamod när det kommer till lastbilar, speciellt såna med släp...

Är du så jävla dum så att du tror att jag inte har framförhållning när det kommer en lastbil så är du verkligen ett föredöme för lastbilschaufförerna...
Jag syftade på de idioter som ser mig komma i rondellen men ändå åker in med sin 24-meters penisförlängning. Och torrt väglag, på vintern har jag full förståelse för er, men inte på sommaren när det ska trängas i rondeller.
Jag skiter väl i om det är tungstartat för er, ni måste väl följa reglerna som alla andra!? Gör ni det så har ni min respekt.

Är du så jävla dum så att du tror att jag inte har framförhållning när det kommer en lastbil så är du verkligen ett föredöme för lastbilschaufförerna...
Jag syftade på de idioter som ser mig komma i rondellen men ändå åker in med sin 24-meters penisförlängning. Och torrt väglag, på vintern har jag full förståelse för er, men inte på sommaren när det ska trängas i rondeller.
Jag skiter väl i om det är tungstartat för er, ni måste väl följa reglerna som alla andra!? Gör ni det så har ni min respekt.

Å va har lastbilar med penisar å göra, kompenserar du själv för nått eller, eller äre det bara ett önsketänkande ???

Ska jag vara ärlig så skiter jag i vilket, efter 10 år bakom ratten så har jag tröttnat på alla idioterna i trafiken, varför ska jag visa hänsyn när ingen annan gör det... Störst går först, passar det inte så "FU" det kommer göra mer ont för dig, än för mig, när du sitter under 60 ton lastbil, du är mer än välkommen att komma å stångas !! :tummenupp

Mina 2 pesos....

Nu har jag ju inte läst hela tråden, men min relation till lastbilschaffisar är faktiskt till största delen bra.
Dom kör ordentligt och är mycket mer uppmärksamma och laglydiga än övriga trafikanter.
Jag har också märkt att ikke svenska lastbilar har skärpt sig i trafiken.
Plus att dom samarbetar med andra i trafiken och faktiskt även underlättar för en att göra en omkörning vilket jag uppskattar som fan. Vet man att man är en snigel och hjälper andra i stället för att blocka så gillar jag det :)

Jag har bara två dåliga upplevelser än så länge, en av dom stod en ung äcklig kille för när han blåste in på en parkering i en bra bit över 40 och klippte baken på min då nya firmabil som jag just hämtat.... Och erkände det och skrattade lite tufft till en början och sen sa han att det absolut inte gått en kilometer över 20... Jävla ungjävel. knappt 20 år var han och fick ratta en 20tons murbräcka. Har skrivit om det nånstans här på forumet.

Men som sagt, tummen upp för lastbilgubbarna!

Vara ärlig... Ja... Senast det handlade om lastbilar var det två stycken som körde bredvid varandra och ena på min sida vägen

Men hallå liksom!!
Den där blåa är ju en så kallad lätt lastbil.
Det är ju bergis en budbil, och dom kör ju som idioter!
Alla ser ju att den blåa bilen är mkt mindre än den röda :rolleyes:

:D

Å va har lastbilar med penisar å göra, kompenserar du själv för nått eller, eller äre det bara ett önsketänkande ???

Ska jag vara ärlig så skiter jag i vilket, efter 10 år bakom ratten så har jag tröttnat på alla idioterna i trafiken, varför ska jag visa hänsyn när ingen annan gör det... Störst går först, passar det inte så "FU" det kommer göra mer ont för dig, än för mig, när du sitter under 60 ton lastbil, du är mer än välkommen att komma å stångas !! :tummenupp

Mina 2 pesos....

upplever samma sak som dej dagligen fast jag kör inte lastbil utan 15 meters boggiebuss.

jag är ledsen,men med den inställningen du har i trafiken så kommer det att hända en olycka förr eller senare......hoppas bara inte det leder till dödlig utgång.

Last edited:
Det är väl ungefär så jag kör också, fast när jag gör fel så är jag åtminstone medveten om det. Försöker hålla mig uppdaterad på reglerna.

Något som skrämmer mig är rondellkörning på större orter.
Första dagen här i storstan så var jag nära att klippa 8-10 bilar i högerdörren. De ligger i innerfil och viker ut, utan att kolla om det ligger någon i döda vinkeln på ytterfilen i rondellen. Ofta utan att ens blinka.
Detta var ungefär det första jag fick lära mig under stadskörningsbiten när jag tog tjeuwrkortet.
För mig kom det något som en chock att man inte ska ligga till vänster i en "tvåfilig" rondell om man ska köra "vänster" i rondellen alt. rakt då högerfilen enbart får köra höger eller rakt fram.

Sanningen är att det faktiskt inte finns några regler, bara rekommendationer.

Det visst så att väljer man ytterfil hela tiden så får man köra ut ut rondellen exakt vart man känner för. De innanför måste ge tecken samt lämna företräde (högerregel-principen) för dig i ytterfil.

Alltså...summan av kardemumman: Kör alltid i höger körfält så har du allt på det torra

Jag blinkar höger inför den utfart jag ska ut igenom. Ska jag köra förbi en utfart blinkar jag vänster för att visa att jag inte ska ut.
Plett-lett!

upplever samma sak som dej dagligen fast jag kör inte lastbil utan 15 meters boggiebuss.

Det är ett yrke som jag aldrig skulle klara av att utföra.

Skulle inte palla med alla jäkla passagerare.

Så jag är grymt imponerad!
Detsamma gäller alla distributionschaufförer som kör.
Har kört det i ett år (nåja bara till industrier samt med bil + släp).
Fattar inte hur man pallar med det yrket dag ut och dag in (iofs vart jag inte varslad så skulle jag nog jobbat med det än i dag).

Fattar inte hur man pallar med det yrket dag ut och dag in (iofs vart jag inte varslad så skulle jag nog jobbat med det än i dag).

:Bugar

Jag kör en hel del till små skitbutiker, och det är verkligen inget man längtar efter :( men jag är glad man överhuvudtaget hittat ett jobb i dessa tider..

:Bugar

Jag kör en hel del till små skitbutiker, och det är verkligen inget man längtar efter :( men jag är glad man överhuvudtaget hittat ett jobb i dessa tider..

Jag körde mejeriprodukter strax efter jag tog körkortet.
Vart förbannad på alla jävla brödbilar som står inbackade och tar upp plats samtidigt som dom är inne i butiken och härjar.

Kör du en brödbil så skall du bara ha spö! :D

nej,det är inte ett jobb som passar alla,utan jag tror nog det är hur man är som person och sen beror det nog på var man kör buss.
jag kör ju regional buss men skulle nog inte palla med att köra buss i en större stad.
jag är väldigt social av mig så jag har alltid någon att snacka med....
dom stora problemen som kan infinna sig med konflikter med passagerare är om det blir haveri eller någon jävla anslutning inte vill vänta om jag är försenad.
men det händer väldigt sällan men det gäller att man kan ta folk på rätt sätt.
men allting går ju att lösa på bästa sätt så alla blir nöjda och glada.
tyvärr så finns det gott om rötägg i branchen som inte skulle över huvudtaget få lov att köra en buss......
men så länge arbetsförmedlingen betalar körkort för både buss och lastbil till personer som inte har det minsta intresse av yrket så kommer ju inte problemen att minska.
är man intresserad av att köra buss eller lastbil så blir man en bra yrkesman och det tror jag att dom flesta kan skriva under på...

är man intresserad av att köra buss eller lastbil så blir man en bra yrkesman och det tror jag att dom flesta kan skriva under på...

Håller med :tummenupp
Sedan så har ju även arbetsgivaren samt uppdragsgivaren ett stort ansvar också.

För att inte tala om bussar :4skrika Allra helst långfärdsbussar :4skrika:4skrika:4skrika

När jag körde hem efter att ha varit på mc-mässan i sthlm ifjol så var det ganska så snöigt och slaskigt före på E4an. Strax norr om Gävle där det är 2+1 väg så låg jag i högra körfältet medan det var tvåfiligt och höll ganska så prick maximal skyltad hastighet. Då ser jag i backspegeln hur en buss är på väg att köra om, så jag släpper lite på gasen för att han ska hinna om innan det tvåfiliga tar slut. "KLAFS!" låter det när han precis lyckas klämma sig in framför mig och stänker upp en hel del av den dm slask som låg i det vänstra körfältet på min vindruta istället. Det gick inte att se ett skit genom rutan på en onyttigt lugn stund innan torkarna gjort sitt och han hunnit tillräckligt långt bort. När jag sedan hade stannat och tankat och torkat av rutan ordentligt vid Tönnebro (bara någon mil senare) och befinner mig på påfarten till E4 igen ser jag bussen stå vid värdshuset. Hade det varit lättare att vända än vad det var så hade jag gjort det. Han hade alltså riskerat ett flertal liv för att kunna äta lunch en minut tidigare.

För att inte tala om en gammal bekant som hade varit busschaufför. Han berättade om något JÄTTEroligt de brukade göra. Om det var en bil med husvagn som låg och var lite svår att köra om så brukade de gå riktigt nära med bussen. Sedan började de att sakta gå i sicksack mellan kanterna av körfältet. Detta för att det kunde störa luftströmmen bakom husvagnen så att den började wobbla. Och allt detta för att få föraren framför att stanna eller så att de kunde komma förbi.

En busschaufför är bannemig ingen man med glatt humör. Det är en idiot som har fått D-behörigheten av arbetsförmedlingen. :mad:

Bland lastbilschaufförerna så finns det iaf en hel del som har lastbilar som ett stort intresse och har drömt om att köra lastbil medan de växte upp. Men busschaffisarna skulle lika gärna kunna städa toaletter.

Som buss och lastbils chaffis så blir man ju lite ledsen när man läser om kollegor som kör så jävla illa! Jag har kört lastbil sedan -93 och buss sedan -95 och får väl hålla med om att inte alla som kör yrkesmässigt passar för jobbet. Har man blivit tilldelad ett körkort via arbetsförmedlingen och fastnat i fel jobb så har man nog inte så mycket yrkesstolthet och då skiter man i om folk tycker man tar mer plats än vad man borde.

Det finns oerhört många busschaffisar som brinner precis lika mycket för sitt yrke som lastbilschaffisarna men det syns inte lika mycket för vi kan/får inte hänga på lampor och krom för 100.000 på våra fordon!

Jag kör turistbuss kanske jag ska tillägga.

Last edited:
När jag höll på att ta körkort så var jag på praktik.
Killen jag åkte med var inte ett dugg intresserad utav lastbilar. Var otrevlig mot kunder, samt sa att lastbilsyrket är minsann inget som man kan vara stolt över.
Iofs så var han ju Närking och jobbar på ett dåligt åkeri, det kanske förklarar en del (jobbade där också ett tag, men stod inte ut med ledningen) :D.

Men att påstå att man inte kan vara stolt för att man är yrkeschaufför är bara snack.
Jag är otroligt stolt över att ha det yrket som jag har!
Finns just nu inget annat yrke som jag kan tänka mig att ha (inom realistiska ramar).

Jag körde mejeriprodukter strax efter jag tog körkortet.
Vart förbannad på alla jävla brödbilar som står inbackade och tar upp plats samtidigt som dom är inne i butiken och härjar.

haha jag går nog hellre arbetslös än kör brödbil :tuttar nej, men dom har en viss tendens att stå tillbackade länge :rolleyes: Efter jag tog studenten körde jag frysdistribution åt ica i 3 månader, och det hände relativt ofta att man kom till butiker och det stod 2-3 brödbilar tillbackade, då är det bara att dra p-bromsen och se glad ut :huvet

När jag höll på att ta körkort så var jag på praktik.
Killen jag åkte med var inte ett dugg intresserad utav lastbilar. Var otrevlig mot kunder, samt sa att lastbilsyrket är minsann inget som man kan vara stolt över.
Iofs så var han ju Närking och jobbar på ett dåligt åkeri, det kanske förklarar en del (jobbade där också ett tag, men stod inte ut med ledningen) :D.

Men att påstå att man inte kan vara stolt för att man är yrkeschaufför är bara snack.
Jag är otroligt stolt över att ha det yrket som jag har!
Finns just nu inget annat yrke som jag kan tänka mig att ha (inom realistiska ramar).

samma här, jag är glad över mitt yrkesval, just därför att det är en sån bred yrkeskategori :) tröttnar man på distribution så kan man alltid hoppa över till fjärrtrafik, eller lastväxlare, eller flisbil, finns hundratals inriktningar :D ett tag körde jag husmoduler för bilfrakt i hässleholm, finns nog ingen skönare körning än de :)

greetings// chaufförskollega

Som buss och lastbils chaffis så blir man ju lite ledsen när man läser om kollegor som kör så jävla illa! Jag har kört lastbil sedan -93 och buss sedan -95 och får väl hålla med om att inte alla som kör yrkesmässigt passar för jobbet. Har man blivit tilldelad ett körkort via arbetsförmedlingen och fastnat i fel jobb så har man nog inte så mycket yrkesstolthet och då skiter man i om folk tycker man tar mer plats än vad man borde.

Det finns oerhört många busschaffisar som brinner precis lika mycket för sitt yrke som lastbilschaffisarna men det syns inte lika mycket för vi kan/får inte hänga på lampor och krom för 100.000 på våra fordon!

Jag kör turistbuss kanske jag ska tillägga.

Alla yrken har sina rövhål, men jag tycker att det är synd att det drar ner oss andra :( okej, jag gör också fel i trafiken ibland, men jag gör inte det för att jävlas eller för att jag vill. Men en del skiter fullständigt i vad folk tycker och då gör dom precis som dom vill :huvet i synnerhet vi som arbetar i trafiken borde föregå med gott exempel

jag håller med dig fullständigt :Bugar

Last edited:
..Vart förbannad på alla jävla brödbilar som står inbackade
och tar upp plats samtidigt som dom är inne i butiken och härjar.
Välkommen till vår vardag!! (Ac och |ZooT)
Vi förbannar dessa skorptaxis dagligen!
Dock ska nämnas, det är till stor del butikens ansvar att förklara
för brödnegern vad som gäller. Vi dresserar våra butiker dagligen
inom vår koncern (coop, mellansverige), så vi som har ett tajt schema
(tidslossning), många stopp och skapligt med mil att köra, kommer iväg i tid!

Måste faktiskt påpeka att denna tråd utvecklade sig från att ha varit
smutskastning till att föra en dialog och konstatera att vi har många
samma problem i trafiken! Alla brusar vi upp över saker,
vi pekar finger och skriker fast ingen hör..
Det kommer ALLTID finnas folk i trafiken som egentligen inte ens skulle
ha körkort, blinda döva och lobotomerade, bara att bita ihop och andas djupt.

Varje dag nån dummar sig i trafiken när jag sitter i lastbilen tänker jag
'vänta du din lilla jävel, när jag får ut hojen ska ni få igen, ALLIHOP!'.
:yoparty :tuttar :arsele

Alla de senaste lastbilarna som kört som jag sett har kört för fort och med telefonen i högsta hugg och enhandsrattande. Tror många lastbilschauförer glömmer bort att de faktiskt kör lastbil och inte har samma möjlighet till att bromsa eller veja för fara.

Jag menar speciellt även alla dessa återvinningslastbilar som åker till och från soptipparna. Dessa kör alldeles för fort hela tiden. Inte sällan de maxar på en snirklig 70-väg här ute och ligger säkert upp mot 80-90, som jag ligger med en liten bil...

I övrigt, igår var det väldigt många vanliga personbilar oxå ute som körde -10 eller -20 till och med mot skyltningen. Jag låg för en gångs skull i 70-75 och kom ifatt en skitbil som i kurvorna bromsade även fast de redan låg 65 på rakorna... Så jag la mig högst 5 sekunder för omkörning och då bromsar denne och jag får helt enkelt veja och påbörja omkörningen och lägger en tut på det typ "va fan" ungefär. Då blir de helt galna och gasar som fan helt plötsligt för att köra ifatt och ligga i arslet. Kommer ifatt en ytterligare långsamtgående kö som kör 50 på 70 vägen... o jag bromsar sent och hårt och de bakom får typ låsa hjulen. Deras fel då de ville köra ifatt och "visa sig". Därefter håller de på och gestakulerar i vindrutan och tar även fram en kamera och tar kort... Sedan följer de efter och jag inser att de kanske vill snacka. Så jag kör för att parkera, men de i sista sekund viker de av och tutar och kör vidare. Från att jag legat 5 sekunder bakom till det där beteende? Galet... Får se om de tog regnr då för att slå upp det och höra av sig. Förhoppningsvis inte deras "släktingar" som ska komma och snacka allvar. Poppis metod i Södertälje bland vissa grupper...

Alla de senaste lastbilarna som kört som jag sett har kört för fort och med telefonen i högsta hugg och enhandsrattande. Tror många lastbilschauförer glömmer bort att de faktiskt kör lastbil och inte har samma möjlighet till att bromsa eller veja för fara.

Jag menar speciellt även alla dessa återvinningslastbilar som åker till och från soptipparna. Dessa kör alldeles för fort hela tiden. Inte sällan de maxar på en snirklig 70-väg här ute och ligger säkert upp mot 80-90, som jag ligger med en liten bil...

I övrigt, igår var det väldigt många vanliga personbilar oxå ute som körde -10 eller -20 till och med mot skyltningen. Jag låg för en gångs skull i 70-75 och kom ifatt en skitbil som i kurvorna bromsade även fast de redan låg 65 på rakorna... Så jag la mig högst 5 sekunder för omkörning och då bromsar denne och jag får helt enkelt veja och påbörja omkörningen och lägger en tut på det typ "va fan" ungefär. Då blir de helt galna och gasar som fan helt plötsligt för att köra ifatt och ligga i arslet. Kommer ifatt en ytterligare långsamtgående kö som kör 50 på 70 vägen... o jag bromsar sent och hårt och de bakom får typ låsa hjulen. Deras fel då de ville köra ifatt och "visa sig". Därefter håller de på och gestakulerar i vindrutan och tar även fram en kamera och tar kort... Sedan följer de efter och jag inser att de kanske vill snacka. Så jag kör för att parkera, men de i sista sekund viker de av och tutar och kör vidare. Från att jag legat 5 sekunder bakom till det där beteende? Galet... Får se om de tog regnr då för att slå upp det och höra av sig. Förhoppningsvis inte deras "släktingar" som ska komma och snacka allvar. Poppis metod i Södertälje bland vissa grupper...
Lider med dig faktiskt, tuta och peka finger är vardag för oss som jobbar i trafiken.. :(

Lite kul att fler uppmärksammar just hastigheten hos yrkestrafiken.
Coop har sen en längre tid tillbaka en 'max 80' gräns,
ja, lagen säger detsamma om man har släp kopplat men vi har 'max 80'
oavsett! Och detta får vi faktiskt extra betalt för! Lastbilen drar mindre
soppa och tidsförlusten är minimal om man inte ska sträckköra 100tals mil.
Ändå är det tydligen många som irriteras av att vi är lagliga och håller
hastigheten på vägarna..

Men vi är fler, även chaufförer som reagerar över hastigheten.
Och varför ska en buss med skolbarn få köra fortare än en lastbil
lastad med kornflakes?? Vi har båda bromsar anpassade till vikt/last!

Varje dag nån dummar sig i trafiken när jag sitter i lastbilen tänker jag
'vänta du din lilla jävel, när jag får ut hojen ska ni få igen, ALLIHOP!'.
:yoparty :tuttar :arsele

Haha
Jag tänker lika dant fast tvärtom, när jag kör tvåhjuling och bilister jävlas, vänta bara tills jag kör 25,25m å 60ton. Bring it on ;)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti