Hur f*n tänker folk ibland i trafiken?

Ja det är väl bara lastbilsförare och bussförare som kan kalla sig yrkeskriminella!
Det finns ingen annan yrkesgrupp som får böter för att man jobbat för länge,men en vanlig svensson får jobba sina timmar och sen köra 9 timmar i lastbil men en lastbilsförare som jobbar 10 minuter förlänge ska jagas till man sitter i finkan :mad:

Jag tog mitt körkort 2006 via Arbetsförmedlingen, och jag håller inte med det du skriver.
Jag har alltid varit intresserad utav yrket enda sedan jag var en liten grabb.
Jag stortrivs med detta yrket. Jag tycker det är kul att få hålla på att backa och krångla med bil och släp.

Så det där är bara skitsnack!
Det jag har märkt utav att det är dom "yngre"grabbarna och tjejerna som är trevliga i yrket. Dom är hjälpsamma och vet att man kan göra fel.

Dom äldre som har kört sedan hedenhös är dom som brukar vara mest griniga och sura.

Du är en av de som har intresset och gillar det du gör och fixat utbildningen via abf vilket du förmodligen fixat på egen hand om inte möjligheten funnits.

Det finns dom som inte har en aning om vad det innebär och är helt ointresserade och lika gärna skulle kunnat köra gräsklippare eller liknande bara dom får sitta och låta bli att tänka med lön,de tycker det verkar lätt och får samma utbildning,de tänker jag på.

Idag börjar arbetsförmedlingen skicka ut handledarna till åkerierna för att dom ska få en aning om vad det innebär och lättare ska kunna sortera vilka dom skickar på utbildningarna,kommer kanske ge resultat på sikt men det får framtiden utvisa.

Finns väl bra och dåligt folk överallt,vilka kommer man ihåg?

Henrik

Ja det är väl bara lastbilsförare och bussförare som kan kalla sig yrkeskriminella!

Ja så är det.
När folk frågar vad jag har för yrke så brukar jag säga att jag är yrkeskriminell.

Tycker det är för jävligt.

Finns väl bra och dåligt folk överallt,vilka kommer man ihåg?

Jo, det kan jag faktiskt hålla med om.

Nu när du skriver det så där så var det faktiskt en kille som inte ens ville gå den här utbildningen:rolleyes:.
Men han blev tvingad dit utav AF.
Kan ju säga att man blev riktigt förbannad på arbetsförmedlingen då man själv fått "kämpa" med att få den här utbildningen, samt lagt ner otroligt mkt tid att med att skriva brev osv. Så kommer det en som blir "tvingad" att gå utbildningen. Kan ju säga att han inte direkt var så värst seriös när han var där.

Så nu när jag fått tänka om lite så kan jag faktiskt hålla med dig i det du skrev från början.

Last edited:
Du är en av de som har intresset och gillar det du gör och fixat utbildningen via abf vilket du förmodligen fixat på egen hand om inte möjligheten funnits.

Inte abf, AF möjligen.

ABF är Arbetarnas Bildnings Förbund, dom brukar hålla kurser i Afrikansk dans, lerkruksdrejning och kroki för nybörjare......

En jävla skillnad

Det finns ingen annan yrkesgrupp som får böter för att man jobbat för länge,men en vanlig svensson får jobba sina timmar och sen köra 9 timmar i lastbil men en lastbilsförare som jobbar 10 minuter förlänge ska jagas till man sitter i finkan :mad:

Skillnaden är att om jag somnar på mitt 8-17 kontorsjobb riskerar inte familjen svensson på söndagsutflykt i sin Volvo att bli mosade. Därför tycker iallafall jag att det är bra med hårda arbetstids-regler för yrkeschaufförer.

MEN, jag tycker överlag att folk som inte har vägarna som arbetsplats utan bara använder dem till och från jobbet etc. borde visa mer respekt för proffsen.

Sen finns det såklart idioter i alla läger.

Skillnaden är att om jag somnar på mitt 8-17 kontorsjobb riskerar inte familjen svensson på söndagsutflykt i sin Volvo att bli mosade. Därför tycker iallafall jag att det är bra med hårda arbetstids-regler för yrkeschaufförer.

MEN, jag tycker överlag att folk som inte har vägarna som arbetsplats utan bara använder dem till och från jobbet etc. borde visa mer respekt för proffsen.

Jo, det är bra med hårda arbetstidsregler. Dock är gällande regler löjligt hårda, riktigt mycket töntigt hårda... Fifan.

Börjar med ett litet uttalande.. Alla som inte har suttit, kört, eller överhuvudtaget vet nått om lastbilar, lagar och förordningar, kan omedelbart knipa er käft rätt fort, då Ni inte har en aning om vad ni pratar om. Bra då har jag det sagt...

Efter 10 år som lastbilschaffis ala 24m, och dom senaste 5 åren i vår trevliga huvudstad, så har jag sett det mesta och hört det mesta, allt i från att jag är doktor och måste parkera i lastzon för jag har min klinik rakt över gatan, till killen som "Ska bara...."
Som Fraden sa tidiagre, så är det vi som ser till att DU har mat i din lokala dagligvarubutik, och bensin i din bil, vi står inte i vägen för dig för att jävlas utan vi står i vägen för dig för att leverera avsedd vara, så DU kan ha en bra dag efter eller på ditt jobb...
Och ja, skulle alla lastbilar stanna i vecka, så skulle Sverige gå omkull, för det Svensson inte ser eller fattar, är att nästan all lastbilstrafik går nattetid, så DU kan få din skinka och din juice till frukosten. Allt i från mat till gummistövlar fraktas på nätterna, så att Svensson snällt kan lalla ner och handla det i sin lokala butik, grejorna teleporterar ju sig lixom inte dit av sig självt.
Kör ca 9000 mil om året och jag tycker att jag är en ganska bra yrkeschaffis, visst jag kan oxå göra fel, tro mig jag är oxå mänsklig, och har gjort mina beskäliga fel under mina år.
Men jag tycker som 1wheel, att respekten för vårat yrke har totalt försvunnit, men det beror nog mycket på vårat samhälle över lag, då respekten för det mesta har försvunnit...

Det skjuts helt enkelt för lite i trafiken....

Ps
Tänker inte änns ta upp diskussionen med busschaffisar och taxi.....
Ds

Som Ac säger här ovan, så finns det på tok för mycket nötter i trafiken.
Har kört lastbil sen 1992 och är före det uppväxt med en farsa som kört,
så merparten av mitt liv har kretsat runt yrket.
En sak ska ni veta, den situationen som ni reagerar över 'vilken idiot, hur kan han..'
DEN ser vi varje dag! Jag brukar säga till mina bekanta, det går inte en hel arbetsdag
utan att jag ser en situation i trafiken som skulle 50/50 fortlöpa med en dödsolycka!
Seriöst, 50% chans??.. Vi får dagligen väja och bromsa för att 'svensson' inte vet
vad avståndsbedömning, 2 till 1 väg eller avstånd och hastighetsanpassning är, mm..

Finns så sjukt mycket att säga i detta ämnet, mycket mycket kritik och smutskastning
skulle det bli, helt i onödan dock. För det enda som händer är att klyftan mellan oss
som har trafiken som yrke och dom som har det som transportsträcka kommer växa mer..

Självklart finns det blåbär i yrkestrafiken med, jag ser exempel på det med ofta,
så jag kan absolut förstå viss kritik mot dessa..

Och, när SMHI utfärdade klass 2 varning i sverige nyligen, och uppmanade folk att
lämna bilen hemma, vilka tror ni då var först ute på vägarna, inte plogbilarna i allafall!

Inför en dag 'praktik' för folk som tar körkortet, att åka med i lastbil och se skiten från
våran vinkel, för som trafiken ändrat sig de senaste åren är det ingen vacker syn..

Har inga större problem med last / budbilar i trafiken (förutom den spjuvern som repade min bil när nan drog sina paket efter sidan på den).
De flesta kör helt ok. Förutom just de lastbilar som skall köra drag-race med varandra så snart det ges tillfälle och toppfarten skiljer sig 2% dem emellan.

Tvärtom gäller för buss / taxiförare där de flesta verkar ha missupfattat trafikreglerna samt stått sist i kön när normalt folkvett delades ut. Har slutat åka taxi till flyget bl.a för att mina sista 2 resor så svajade taxibilen över hela vägen och förarna höll på att somna. På frågan om de var trötta, så ja, jo de hade kanske jobat lite länge. Kul att de spelar roulette med mitt och andras liv. Argumentet att det är så det är och de måste jobba så länge för att tjäna ihop tillräckligt med pengar för dagen biter inte på mig. Då bör branschen i sig granskas och bättre arbetsvillkor jobbas fram.

Jag är yrksechaufför.
Jag tycker att resonemanget från privatbilisterna är hemskt!

Dom som gnäller mest, är dom som inte ens suttit i en lastbilshytt förut.
Jag har nämnt detta förut på en hel del olika forum, och jag nämner detta även här.

ALLA som skall ta körkort (avsett behörighet) ska få åka med en lastbilschaufför en hel dag. Då kanske NI lär er att vi inte kan vända på en enkrona, samyt att vi MÅSTE ta upp plats i rondeller (cirkulationsplatser) , snäva kurvor m.m.

Att slänga sig ut framför en lastbil är ju aldrig ok, lika lite som att jag ska behöva panikbromsa i en rondell för att en chaffis inte orkar vänta.
Jag har åkt väldigt mycket lastbil när ja var liten då mina två morbröder kör lastbil sedan 70-talet. Har även provkört samt backat med släp så jag vet att det inte är enkelt.
Men jag tillhör dem som stör sig på "erat" beteende i tätort mer än på huvudvägarna där de flesta sköter sig, förutom de som ska köra om och behöver 2-3km för att göra det...

Nu vet jag inte hur det ser ut vid din utfart, men på den körningen jar har så kör jag ganska mycket till mindre butiker mitt i centrum i malmö, och allt som oftast så är lastzonerna fullsmockade med bilar, vilket ofta tvingar mig att dubbelparkera eller blockera en utfart för att kunna utföra mitt jobb, och tro mig, att blockera är inte alls vad jag vill :(

Men det kan jag ta, det som stör mig allra mest är när folk tvingar mig att bromsa/stanna med 60 ton bakom mig, folk förstår inte hur lång stoppsträcka man har, eller hur lång tid det tar för en lastbil med 60 ton att komma upp i 80 km/h igen.. :rolleyes:

tack för dina åsikter :)

Enkelriktat utanför mig, han hade backat in och det finns bara plats för en bil där. Borde vara stoppförbud egentligen men det är det inte.

Last edited:
Att slänga sig ut framför en lastbil är ju aldrig ok, lika lite som att jag ska behöva panikbromsa i en rondell för att en chaffis inte orkar vänta.
Jag har åkt väldigt mycket lastbil när ja var liten då mina två morbröder kör lastbil sedan 70-talet. Har även provkört samt backat med släp så jag vet att det inte är enkelt.
Men jag tillhör dem som stör sig på "erat" beteende i tätort mer än på huvudvägarna där de flesta sköter sig, förutom de som ska köra om och behöver 2-3km för att göra det...

Vet du varför lastbilschaffisar kör ut i rondeller, mitt framför snoken på dig, för 99% av alla Svenssons inte använder blinkers !!! :tummenupp

Det är väl klart att alla blir förbannade på er lastbilschaffisar som alltid åker ivägen
med era stora klunsiga bilar.
Ni kan väl åka moped istället!

motordupe23.jpg

Vet du varför lastbilschaffisar kör ut i rondeller, mitt framför snoken på dig, för 99% av alla Svenssons inte använder blinkers !!! :tummenupp

Ja, den gör ju nytta i enfiliga rondeller :rolleyes: Jag använder ALLTID blinkers när det finns bilister i närheten då det är knappast det som är problemet. Men mig gör det inget, en vacker dag är jag själv i bilen och då sticker jag mer än gärna in nosen under hans däck så jag får en ny bil av försäkringsbolaget och chaffisen får tugga fradga :banana

Men som ni säger så är det ju oftast de förbannade jävla fyllesnokarna *Läs; Finnarna/Polackerna/annat patrask* som kör som riktiga rövhål.

Givetvis ska det finnas regler inget att snacka om MEN det är horribelt att det inte finns nån dispens som att man t ex 4 mil hemifrån måste stanna på en öde p-plats för att man inte vill riskera böter istället för att kanske ha lite undantag nån gång i veckan OM det skulle behövas.

Vara ärlig... Ja... Senast det handlade om lastbilar var det två stycken som körde bredvid varandra och ena på min sida vägen så jag blev nästan krossad eftersom ingen av dem saktade ner utan båda ökade farten för de trodde nog den andra skulle sakta ner.. så båda öka och ökade tills de var säkert uppe i 80 på 50 vägen.. Jag var nära att bli krossad av ena lastbilen men också att ramla ner i ett dike som var cirka 1 meter djupt..

Jag blinkade med helljuset flera gånger innan de körde förbi..

Den blå bilen stannade framför den röda och ( vet ej färgerna ).. och den i blå som körde på min sida började kasta sten på den röda lastbilen när båda stannar... Tror de började bråka rejält..

Men jag körde bara därifrån.. glad att jag var vid liv..

Bifogat

• Galningar.png
    Galningar.png
    49.7 KB · Visningar: 55
Ja, den gör ju nytta i enfiliga rondeller :rolleyes: Jag använder ALLTID blinkers när det finns bilister i närheten då det är knappast det som är problemet. Men mig gör det inget, en vacker dag är jag själv i bilen och då sticker jag mer än gärna in nosen under hans däck så jag får en ny bil av försäkringsbolaget och chaffisen får tugga fradga :banana

Jo det är säkert jätte trevligt att få en 60 tons lastbil och släp klättra över motorhuven, och sedan få resten mosad mellan ram och däck å kanske nån kantsten, medans alla Airbags i din bil utlöser....

Ärligt talat så skiter jag i vilket, är du så jävla dum, så du inte kan ha mer förstånd att se att en lastbil kan ha svårt att stanna och starta tex i rondell speciellt nu på vintern då det är över jävligt halt i just rondeller där bilar stannar och startar hela tiden, i stället för att spotta och svära, så lätta lite på gasen och låt lastbilen åka före så kanske han slipper bli ståendes, tillkalla bärgare, till 75% görs detta inte på grund av att vara jävliga eller bara för att hinna före utan av vettiga skäl, du har faktiskt lättare att stanna än 60 ton....

Det är ungefär som med zebra lagen som vi har här i Sverige, som jag nu i veckan fick uppleva, då jag höll på att köra över en kärring som klev rakt ut på övergångsstället fast hon hade röd gubbe, hon titta inte änns och klev rakt ut när jag skulle svänga höger, med starkhornet nedtryckt och en halvt ihjälskrämd kärring upplyste jag henne att hon hade gått mot rött, nej sa hon, det va grönt för cyklister, då fick man tydligen gå över..... :tummenupp

Jag tar inget förgivet i trafiken, bilister, gående, cyklitser, dumma jävla älgar allihopa.... :huvet

Så ha lite sunt förnuft, och tålamod när det kommer till lastbilar, speciellt såna med släp...

Vara ärlig... Ja... Senast det handlade om lastbilar var det två stycken som körde bredvid varandra och ena på min sida vägen så jag blev nästan krossad eftersom ingen av dem saktade ner utan båda ökade farten för de trodde nog den andra skulle sakta ner.. så båda öka och ökade tills de var säkert uppe i 80 på 50 vägen.. Jag var nära att bli krossad av ena lastbilen men också att ramla ner i ett dike som var cirka 1 meter djupt..

Jag blinkade med helljuset flera gånger innan de körde förbi..

Den blå bilen stannade framför den röda och ( vet ej färgerna ).. och den i blå som körde på min sida började kasta sten på den röda lastbilen när båda stannar... Tror de började bråka rejält..

Men jag körde bara därifrån.. glad att jag var vid liv..

Jo det finns nötter inom lastbilsfolket med, ser såna där saker dagligen både hos yrkeschaffisar och hos herr Svensson, då vi är mer ute i trafiken.
Ingen nyhet precis... Fråga Zoot va han upplevde här om veckan, ska du få höra, satt i telefon med honom, och jag trodde att dom skulle smälla, "Då någon tydligen svängde ut och skulle påbörja en omkörning när 2 lastbilat möts, man kan få lite huvvevärk av en sån situation..

Detta är våran vardag, detta händer mer eller mindre varje dag då folk gör idiot saker där vi kan bli en del av en olyka på grund av Svensson inte tänker sig för, visst vi sitter relativt bra till högt upp och säkert, det gör inte Svensson.. oftast brukar det bli 1 - 0 till lastbilen..

Last edited:
Fråga Zoot va han upplevde här om veckan, ska du få höra, satt i telefon med honom, och jag trodde att dom skulle smälla, "Då någon tydligen svängde ut och skulle påbörja en omkörning när 2 lastbilat möts, man kan få lite huvvevärk av en sån situation..
Usch, påminn mig inte.. mår fan illa när jag tänker tillbaka på den,
idiot som kastade sig ut på omkörning i en högerkurva,
och ett par centimeter nysnö på vägen..
HAN hade lika gärna kunnat suttit kvar i grillen på lastbilen,
hann inte ens flytta foten till bromsen!
Jag mötte trailerdragaren samtidigt som han gick ut helt i mitt körfält,
och insåg då sitt misstag.. full, drogpåverkad eller bara rent jävla
korkad? Bra fråga, men det är vår VARDAG på jobbet..
Och dom som gillar siffror, kolla vilken yrkesgrupp som i regel ligger i
topp när det gäller dödlighet på arbetet!
Tyvärr är det vi och byggjobbarna har jag för mig som är topp 2 konstant.

Så släpp på slipsen och dra ner på tempot, vi är i allafall ikapp er vid nästa rödlyse :tuttar

Inte läst hela tråden men försöker va hjälpsam i dom fall de går... t.ex kommer ja te en rondell å en lastbil e på väg in brukar ja oftast stanna å släppa den även om ja ligger "före"...

Just i rondeller och korsningar försöker jag hjälpa lastbilar. De behöver större utrymmen och det är bara att ge dem det. Underlättar för alla andra i slutändan.

I tätbebyggd område släpper jag givetvis ut bussen om de visar att de vill ut. Tyvärr har många förare en tendens att blinka och i samma ögonblick slänga sig ut framför en eller rent av tränga sig ut. Har man en bil i andra filen är det inte helt enkelt att underlätta för dem. Bromsa i sista stund ska man väl ändå inte behöva göra?

Trafiken består av en rad egoister numera. Många bilister är verkligen inte bättre.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti