Hur f*n tänker folk ibland i trafiken?

Har senaste veckan suttit och nött i en dumper, kör ca 3 km mellan två rondellar.
När jag kör ut från den första rondellen är det riktigt bred vägren där jag kan hålla ut så att både bilar och lastbilar kan köra om, sedan försvinner vägrenen så att folk kan inte längre köra om.

Längre fram blir det enligt bilden nedan. Där brukar jag hålla i högra körfältet för att bilar ska kunna köra om. Docj brukar jag inte hålla höger för lastbilar eftersom de inte hinner om, och särskilt inte om de har släp.
I onsdags fick jag en lastbil direkt efter mig, och eftersom han hade släp låg jag i vänstra körfältet. Men lastbilen låg väldigt nära efter och ville väl köra om, jag visste att han inte skulle hinna. Men när jag kom till nästa tvåfilighet så gjorde jag kanske en lite dum grej, jag la mig i det högra fältet för att han själv skulle kunna se att han inte skulle hinna om, men såklart så skulle han ändå om.. Resultatet blev att när det tvåfiliga var slut så smalnar det av igen, så jag följer vägkanten och vi börjar närma varandra.

Ungefär samtidigt får lastbilen möte så vi är nu tre fordon som ska samsas på de två vägbanorna.
Jag ligger med mina högerdäck utanför asfaltskanten, och lastbilschaffisen hänger sig på starkhornet, antingen för att han är förbannad på mig som tränger han, eller för att varna den mötande bilen. Jag blir förbannad för att han är en sån jeffla idiot som kör om och hänger mig på hornet jag med.

Resultaten blir att jag förlorar en backspegel, alltså har han varit ca 10-15 cm från att skrapa upp hela sitt släp på min dumperkorg. Jag hade inte brytt mig om repor på dumpern, men han hade nog blivit något mer förbannad..

Istället för att köra om kunde han ha väntat en minut tills vi kommer till nästa rondell där jag kör vänster och han rakt fram, men kan man spara tio sekunder så ska man ju såklart göra de!

Bifogat

• Vääääääääg.jpg
    Vääääääääg.jpg
    17.8 KB · Visningar: 45
Har nog nämnt det förr, men något som skrämmer mig med lastbilar är deras framfart när det råder väldigt dåliga väderförhållanden. Trots orkan och snöstorm kör de på som vanligt. Kan inte tänka mig att de har några marginaler kvar. De står ligger ju i dikena till höger och vänster och blockerar motorvägarna. Det är väl ren tur att man inte läser om fler olyckor där lastbilar krossat några oskyldiga bilister i innerfilen eller framför dem.

Det är väl ungefär så jag kör också, fast när jag gör fel så är jag åtminstone medveten om det. Försöker hålla mig uppdaterad på reglerna.

Något som skrämmer mig är rondellkörning på större orter.
Första dagen här i storstan så var jag nära att klippa 8-10 bilar i högerdörren. De ligger i innerfil och viker ut, utan att kolla om det ligger någon i döda vinkeln på ytterfilen i rondellen. Ofta utan att ens blinka.
Detta var ungefär det första jag fick lära mig under stadskörningsbiten när jag tog tjeuwrkortet.

Är inte det lite.. ..onödigt?

Om det ligger en jeppe i innerfil i rondellen på ditt vackert illustrerade sätt krävs det väl inte alltför stor tankeverksamhet att räkna ut att han möjligtvis snart ämnar vika ut? Utgå från att folk är idioter istället så ska du se att det kommer bli mycket lättare och du kommer att slippa såväl dörrklippning som atombomber.

Har nog nämnt det förr, men något som skrämmer mig med lastbilar är deras framfart när det råder väldigt dåliga väderförhållanden. Trots orkan och snöstorm kör de på som vanligt. Kan inte tänka mig att de har några marginaler kvar. De står ligger ju i dikena till höger och vänster och blockerar motorvägarna. Det är väl ren tur att man inte läser om fler olyckor där lastbilar krossat några oskyldiga bilister i innerfilen eller framför dem.

Sedan åker ju alla utländska tradare med blankslitna sommarpuckar, här tycker jag polisen ska vara stenhård när dom rullar in i sverige.

Vinter och blanka däck = byt däck eller åk hem igen.

Är inte det lite.. ..onödigt?

Om det ligger en jeppe i innerfil i rondellen på ditt vackert illustrerade sätt krävs det väl inte alltför stor tankeverksamhet att räkna ut att han möjligtvis snart ämnar vika ut? Utgå från att folk är idioter istället så ska du se att det kommer bli mycket lättare och du kommer att slippa såväl dörrklippning som atombomber.

Problemet är att jeppen snällt får åka ett varv till, vad han än ämnar hitta på. Hade jag haft kvar vofflan vettefan om jag ens orkat bromsa.

Det är sant, alla gör misstag. Men som en kollega till mig sa igår: - Alla trafikanter förstår inte hur mycket plats vi behöver, medtrafikanterna borde informeras bättre för att undvika missförstånd mellan lastbilar och bilister :)
Det är mycket som andra borde göra, men det bästa du kan göra är att sluta bli arg. Du mår inte bättre av det, folk du möter gör inte det och trafiken kommer inte att flyta bättre för det. Vi kan inte kontrollera andras beteende, även om vi vill så gärna. "Den perfekta trafiken" kommer att förbli en utopi, lika bra att acceptera det.

För övrigt skulle jag gärna vilja lära mig köra lastbil. Stort e gött, som flickan sa :)

Last edited:
Problemet är att jeppen snällt får åka ett varv till, vad han än ämnar hitta på. Hade jag haft kvar vofflan vettefan om jag ens orkat bromsa.

Jo, men det kan du ju älta tills dess du blir blå i ansiktet utan att det kommer förändra ett jota. Du kan göra ett av två val; a) utgå från att folk är idioter och kommer att dra rakt över din fil, rätt eller fel, hålla lite avstånd och undvika kollision, eller b) tro att folk inte är idioter och förstår att de "ska åka ett varv till" som du anser eftersom de tappat bort förmågan att nyttja blinkers och riskera kollision.

För mig är valet lätt.

Jo, men det kan du ju älta tills dess du blir blå i ansiktet utan att det kommer förändra ett jota. Du kan göra ett av två val; a) utgå från att folk är idioter och kommer att dra rakt över din fil, rätt eller fel, hålla lite avstånd och undvika kollision, eller b) tro att folk inte är idioter och förstår att de "ska åka ett varv till" som du anser eftersom de tappat bort förmågan att nyttja blinkers och riskera kollision.

För mig är valet lätt.

Jepp, när man är sugen på nya lyktor är valet enkelt.

Bara för att alla är idioter måste man väl inte godta det och vara likgiltig, det är väl mycket bättre att sträva efter att antingen få bort idioterna från vägen eller att lära dem att göra rätt.
Sen kan man till viss del acceptera att folk gör fel, men inte fan gör de rätt bara för att alla gör fel!

Bara för att alla är idioter måste man väl inte godta det och vara likgiltig, det är väl mycket bättre att sträva efter att antingen få bort idioterna från vägen eller att lära dem att göra rätt.
Sen kan man till viss del acceptera att folk gör fel, men inte fan gör de rätt bara för att alla gör fel!

Lycka till. Mot dumheten kämpar du förgäves, och om du vill offra x antal bilar för att lära dina medtrafikanter hur de ska och inte ska göra är det upp till dig.

Själv har jag det bara i åtanke och använder faktumet till att läsa trafiken istället.

Ja folk kör ju så jävla illa så det är helt sanslöst! Det här med körkort har jag aldrig förståt mig på riktigt folk kör ju inte bättre för det!

Ja, det kan han nog ha rätt i, i synnerhet vintertid. Folk verkar älska att få sina bilar mosade av 40ton lastbil när dom på spegelblank isgata svänger in framför en lastbil, i den säkerhetslucka han försöker hålla, och pallnitar.

Precis, jag har fått prova att köra halkan med lastbil. när vi höll 70 och tvärnitade på halt väglag så hade farten minskat till 50 efter 90 meter, MED ABS :gnissla

Det är mycket som andra borde göra, men det bästa du kan göra är att sluta bli arg. Du mår inte bättre av det, folk du möter gör inte det och trafiken kommer inte att flyta bättre för det. Vi kan inte kontrollera andras beteende, även om vi vill så gärna. "Den perfekta trafiken" kommer att förbli en utopi, lika bra att acceptera det.

För övrigt skulle jag gärna vilja lära mig köra lastbil. Stort e gött, som flickan sa :)

jag vet :) men det är ändå svårt att inte bli irriterad när en personbil svänger ut framför en och man måste spendera ytterligare några kilometer och några liter diesel för att få upp farten igen :)

Att köra lastbil är ett mycket bättre yrke än man tror, om man hittar rätt åkeri och körning :) En varm sommardag, 120 mil asfalt framför sig och termosen laddad - då känns det ibland som att det inte finns något bättre yrke :)

jag vet :) men det är ändå svårt att inte bli irriterad när en personbil svänger ut framför en och man måste spendera ytterligare några kilometer och några liter diesel för att få upp farten igen :)

Att köra lastbil är ett mycket bättre yrke än man tror, om man hittar rätt åkeri och körning :) En varm sommardag, 120 mil asfalt framför sig och termosen laddad - då känns det ibland som att det inte finns något bättre yrke :)
Du vet att du är på ett hojforum va? :va Varma sommardagar kör man hoj :fakta

För att inte tala om bussar :4skrika Allra helst långfärdsbussar :4skrika:4skrika:4skrika

När jag körde hem efter att ha varit på mc-mässan i sthlm ifjol så var det ganska så snöigt och slaskigt före på E4an. Strax norr om Gävle där det är 2+1 väg så låg jag i högra körfältet medan det var tvåfiligt och höll ganska så prick maximal skyltad hastighet. Då ser jag i backspegeln hur en buss är på väg att köra om, så jag släpper lite på gasen för att han ska hinna om innan det tvåfiliga tar slut. "KLAFS!" låter det när han precis lyckas klämma sig in framför mig och stänker upp en hel del av den dm slask som låg i det vänstra körfältet på min vindruta istället. Det gick inte att se ett skit genom rutan på en onyttigt lugn stund innan torkarna gjort sitt och han hunnit tillräckligt långt bort. När jag sedan hade stannat och tankat och torkat av rutan ordentligt vid Tönnebro (bara någon mil senare) och befinner mig på påfarten till E4 igen ser jag bussen stå vid värdshuset. Hade det varit lättare att vända än vad det var så hade jag gjort det. Han hade alltså riskerat ett flertal liv för att kunna äta lunch en minut tidigare.

För att inte tala om en gammal bekant som hade varit busschaufför. Han berättade om något JÄTTEroligt de brukade göra. Om det var en bil med husvagn som låg och var lite svår att köra om så brukade de gå riktigt nära med bussen. Sedan började de att sakta gå i sicksack mellan kanterna av körfältet. Detta för att det kunde störa luftströmmen bakom husvagnen så att den började wobbla. Och allt detta för att få föraren framför att stanna eller så att de kunde komma förbi.

En busschaufför är bannemig ingen man med glatt humör. Det är en idiot som har fått D-behörigheten av arbetsförmedlingen. :mad:

Bland lastbilschaufförerna så finns det iaf en hel del som har lastbilar som ett stort intresse och har drömt om att köra lastbil medan de växte upp. Men busschaffisarna skulle lika gärna kunna städa toaletter.

Man kan ju försöka att placera sig så man inte har någon alldeles bredvid sig i rondellen. För även om man ligger i ytterfilen och bilen som ligger i innerfilen verkar ha koll så kan det ju hända att den i innerfilen t.ex. får sladd.

Till trådstartaren: Hur kan du förvänta dig att vanliga svenssonbilister som inte ens klarar av att hantera en lätt släpvagn bakom sin personbil ska kunna ta någon hänsyn till en lastbils manövreringsförmåga?

För övrigt: För något år sedan så gick gaspedalen på min bil sönder. Bilen gick iaf på tomgång och eftersom det är en diesel så var den åtminstone stark nog för att man skulle kunna köra den på bara tomgången de 1,5milen till närmaste verkstad utan större problem. Förutom att det gick lite långsamt så klart. Närmare bestämt ca 20kmh i uppförsbackarna och 50 nerför, och hastighetsbegränsningen var inte högre än max 70kmh någonstans längs vägen. Den enda som tutade åt mig var en lastbil. Som körde om i en nerförsbacke, där det var omkörningsförbud.

Jag är yrksechaufför.
Jag tycker att resonemanget från privatbilisterna är hemskt!

Ni ska bara veta hur mkt man ser varje dag på vägarna.
Idioter som ska tränga sig ut framför en, som ska köra förbi även om det inte går.

Alla ni som gnäller så förbannat på oss som kör lastbil. Tänk till före innan ni yttrar er.

Hur i helvete tror ni att maten kommer till butiken?
Hur tror ni bensinen i era bilar samt hojar kommer till macken?

Ska man bygga räls till varje icabutik?

Tror inte det finns något annat arbete som är så hårt hållet utav regler som vi chaufförer får dras utav varje dag.
Om ni gör något fel på kontoret, eller i verkstaden. Inte i helvete åker ni på böter på flera tusen.

Står vi 44min istället för 45min efter 4.5timmes körtid så blir det dyrt för oss.

Och ni som gnäller på att vi bara slänger oss före i rondeller osv, samt gnäller samtidigt att lastbilar är så himla miljöfarliga.
Är det inte bättre att ha rull på bilen än att stanna hela ekipaget?

Dom som gnäller mest, är dom som inte ens suttit i en lastbilshytt förut.
Jag har nämnt detta förut på en hel del olika forum, och jag nämner detta även här.

ALLA som skall ta körkort (avsett behörighet) ska få åka med en lastbilschaufför en hel dag. Då kanske NI lär er att vi inte kan vända på en enkrona, samyt att vi MÅSTE ta upp plats i rondeller (cirkulationsplatser) , snäva kurvor m.m.

Visst finns det idioter till chaufförer också. Det kan jag hålla med om. Men att dra alla under en och samma kam...

Arbetsförmedlingens "utbildade" chufförer?(snarare rattvridare)har sänkt ryktet.

Ts,hade du inget spännband när du fick släpet inparkerat?
Bara dra ut dragstången och kroka på och åka,orka tjafsa men nötter då en del uppenbarligen gör det medvetet,tar säkert hårdare på dom att det var verkningslöst.

Henrik

Jag tog mitt körkort 2006 via Arbetsförmedlingen, och jag håller inte med det du skriver.
Jag har alltid varit intresserad utav yrket enda sedan jag var en liten grabb.
Jag stortrivs med detta yrket. Jag tycker det är kul att få hålla på att backa och krångla med bil och släp.

Så det där är bara skitsnack!
Det jag har märkt utav att det är dom "yngre"grabbarna och tjejerna som är trevliga i yrket. Dom är hjälpsamma och vet att man kan göra fel.

Dom äldre som har kört sedan hedenhös är dom som brukar vara mest griniga och sura.

Bland lastbilschaufförerna så finns det iaf en hel del som har lastbilar som ett stort intresse och har drömt om att köra lastbil medan de växte upp.

Så var det för mig.
När jag sökte in till skolan i mitten utav 90-talet så fanns det inga platser kvar på transport.
Så jag blev bilmek istället.

Men när jag sedan blev arbetslös och fick gå hemma i ca 2år samt aktivt tjatande på arbetsförmedlingen så gick dom med att utbilda mig till yrkeschaufför.
Detta är något jag absolut INTE ångrar mig.

Senast i natt när jag var på väg hem så tänkte jag:
Detta är helt underbart! I vilket annat yrke får man komma ut och se sig om, än att bara sitta instängd i en lokal.

Jag stortrivs med detta yrket. Det är min första vecka att köra natt, och jag stortrivs!
Inte privatister som är ute och snurrar på vägarna. Vägarna är helt tomma. Bra musik på radion.

Går bara att beskriva med ett ord...

Underbart :tummenupp

Last edited:
Lycka till. Mot dumheten kämpar du förgäves, och om du vill offra x antal bilar för att lära dina medtrafikanter hur de ska och inte ska göra är det upp till dig.

Själv har jag det bara i åtanke och använder faktumet till att läsa trafiken istället.

Jag får ursäkta om jag skrev slarvigt, Men jag tycker inte att bara för att folk inte har lärt sig att göra rätt så ska man låta dem vara och fortsätta göra fel. Bättre är att sträva efter att lära om dem.

Och eftersom jag inte är lika korkad som det kanske verkar är jag inte särskild intresserad av att offra flera miljoner bilar för att lära svenska folket. Det finns det företag som tar betalt för..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti