Har senaste veckan suttit och nött i en dumper, kör ca 3 km mellan två rondellar.
När jag kör ut från den första rondellen är det riktigt bred vägren där jag kan hålla ut så att både bilar och lastbilar kan köra om, sedan försvinner vägrenen så att folk kan inte längre köra om.
Längre fram blir det enligt bilden nedan. Där brukar jag hålla i högra körfältet för att bilar ska kunna köra om. Docj brukar jag inte hålla höger för lastbilar eftersom de inte hinner om, och särskilt inte om de har släp.
I onsdags fick jag en lastbil direkt efter mig, och eftersom han hade släp låg jag i vänstra körfältet. Men lastbilen låg väldigt nära efter och ville väl köra om, jag visste att han inte skulle hinna. Men när jag kom till nästa tvåfilighet så gjorde jag kanske en lite dum grej, jag la mig i det högra fältet för att han själv skulle kunna se att han inte skulle hinna om, men såklart så skulle han ändå om.. Resultatet blev att när det tvåfiliga var slut så smalnar det av igen, så jag följer vägkanten och vi börjar närma varandra.
Ungefär samtidigt får lastbilen möte så vi är nu tre fordon som ska samsas på de två vägbanorna.
Jag ligger med mina högerdäck utanför asfaltskanten, och lastbilschaffisen hänger sig på starkhornet, antingen för att han är förbannad på mig som tränger han, eller för att varna den mötande bilen. Jag blir förbannad för att han är en sån jeffla idiot som kör om och hänger mig på hornet jag med.
Resultaten blir att jag förlorar en backspegel, alltså har han varit ca 10-15 cm från att skrapa upp hela sitt släp på min dumperkorg. Jag hade inte brytt mig om repor på dumpern, men han hade nog blivit något mer förbannad..
Istället för att köra om kunde han ha väntat en minut tills vi kommer till nästa rondell där jag kör vänster och han rakt fram, men kan man spara tio sekunder så ska man ju såklart göra de!
När jag kör ut från den första rondellen är det riktigt bred vägren där jag kan hålla ut så att både bilar och lastbilar kan köra om, sedan försvinner vägrenen så att folk kan inte längre köra om.
Längre fram blir det enligt bilden nedan. Där brukar jag hålla i högra körfältet för att bilar ska kunna köra om. Docj brukar jag inte hålla höger för lastbilar eftersom de inte hinner om, och särskilt inte om de har släp.
I onsdags fick jag en lastbil direkt efter mig, och eftersom han hade släp låg jag i vänstra körfältet. Men lastbilen låg väldigt nära efter och ville väl köra om, jag visste att han inte skulle hinna. Men när jag kom till nästa tvåfilighet så gjorde jag kanske en lite dum grej, jag la mig i det högra fältet för att han själv skulle kunna se att han inte skulle hinna om, men såklart så skulle han ändå om.. Resultatet blev att när det tvåfiliga var slut så smalnar det av igen, så jag följer vägkanten och vi börjar närma varandra.
Ungefär samtidigt får lastbilen möte så vi är nu tre fordon som ska samsas på de två vägbanorna.
Jag ligger med mina högerdäck utanför asfaltskanten, och lastbilschaffisen hänger sig på starkhornet, antingen för att han är förbannad på mig som tränger han, eller för att varna den mötande bilen. Jag blir förbannad för att han är en sån jeffla idiot som kör om och hänger mig på hornet jag med.
Resultaten blir att jag förlorar en backspegel, alltså har han varit ca 10-15 cm från att skrapa upp hela sitt släp på min dumperkorg. Jag hade inte brytt mig om repor på dumpern, men han hade nog blivit något mer förbannad..
Istället för att köra om kunde han ha väntat en minut tills vi kommer till nästa rondell där jag kör vänster och han rakt fram, men kan man spara tio sekunder så ska man ju såklart göra de!